Warmtepomp in de broeikas

Started by Fisherman John, May 09, 2022, 12:15:58 PM

Previous topic - Next topic

Fisherman John

Al een tijd was ik op zoek hoe ik de vijver het beste en betrouwbaar kan verwarmen.
Gas, hout, pellets, elektra met of zonder warmtepomp,  alles kwam in mijn gedachte voorbij.
Nu zijn wij in de luxe positie dat we veel zonnepanelen hebben en over capaciteit hebben op de stroom opwekking. Ik was al een tijdje aan het verwarmen gegaan met een elektrisch element.
Nadeel hiervan was natuurlijk stroomverbruik maar ook de belasting op de elektra componenten. De vijver staat op 1 stuks  16A zekering en nadat de heater er zo'n 36 uur in had gehangen voelde de polen van de stekker loeiheet aan. Dit kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.
Naast voldoende stroom hebben wij ook een broeikas. Deze twee factoren bosloten mij een warmtepomp aan te schaffen.
Het enige nadelige is dat de broeikas zo'n 15 meter van de vijver af staat. Vijver is zo'n 20 m3.


Ik heb een 5 KW warmtepomp aangeschaft met onderstaande specificaties.
Opgenomen vermogen 0,8 KW  ( dit blijkt in de praktijk 0.6 KW te zijn.)
C.O.P. 5,0 bij buitentemp 26 graden
C.O.P. 3,3 bij buitentemp 15graden
Aanbevolen water doorlaat 2-3 m3/U

Na wat test draaien met een beregeningspomp en tuinslangen 3/4 inch bleek dat de warmtewisselaar beveiligd was op voldoende hoeveelheid flow. 2-3 M3/U
Uiteindelijk de Warmtewisselaar op de bestaande vijverpomp er bij gezet met 50 mm PVC leidingen, deze bleken voldoende groot.
Bij het testen stond de warmtepomp eerst met in/uitblaas  in de kas. Temperatuur in de kas ging van zo'n 46 graden terug naar 26 graden.
Uiteindelijk heb ik de uitblaas van de warmtepomp naar buiten de kas gemaakt.

Het resultaat mag er zijn. De warmtepomp weet het vijverwater met gemak tot zo,n 3 graden per dag te verhogen. De delta T over de Warmtepomp is ongeveer 1,5 graden.
Enige nadeel is dat het rendement  van de warmtepomp gigantisch laag wordt zodra de zon niet meer schijnt.
Als ik de warmtepomp s'nachts aan laat weet deze de water temperatuur aardig gelijk te houden maar als de de warmtepomp uit gaat zakt de water temperatuur met zo'n 2-3 graden. Deze grote schommelingen zijn natuurlijk niet wenselijk.
de nacht temperaturen zijn momenteel nog vrij laag. 4-5 graden Overdag temperatuur rond de 20 graden.
Momenteel houd ik de Warmtepomp dus s'nachts aan. Zodra de nacht temperaturen wat kouder word dan schakel ik hem s'nachts uit.