News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Koi foto's maken

Started by Bram 3.0, March 04, 2019, 08:58:17 AM

Previous topic - Next topic

Bram 3.0

Hallo koivrienden,
Ik heb de hardware (camera,div.filters},maar niet de kennis om mijn koi goed op een foto te krijgen.
Is er binnenkort een cursus koifotografie te verwachten of is er iemand in de buurt van Moordrecht die wel die kennis heeft
en mij kan helpen/instrueren?
Gr.Bram 3.0
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Perry

Wellicht kan je een keer meelopen met koiaddicted of zo

Bas42

Ik voel een nieuwe activiteit aankomen van en voor de covers .....
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

J@@p

Koifotografie.
Benodigdheden:
1)   Schone rechthoekige meetbak,
2)   Goede koinet het liefst met een koisok,
3)   Koi
4)   Goede fototoestel,
5)   Circulaire polarisatiefilter
6)   Flitser indien nodig.
Voor het fotograferen van koi is veel geduld nodig tenminste als u een mooie foto wilt. De voorbereidingen zijn belangrijk. De koi gaat pas gevangen worden indien alles in gereedheid staat.
In de meetbak moet schoon water met dezelfde temperatuur als het vijverwater. Vuil in de meetbak ziet u zeker terug op de foto. Net en koisok zijn schoon en nat gemaakt.
Controleer of de lens en het polarisatie filter schoon zijn en tevens of de batterij nog genoeg geladen is. Met de polarisatie filter haalt u de weerspiegeling van het licht uit de meetbak.
Het tijdstip is ook belangrijk, aan het eind van de dag heb je veel kans op een goede belichting.
De instellingen voor het fototoestel zijn een diafragma tussen 16 en 22. De sluitertijd sneller dan  1/60 van een seconde, beter is 1/125 van een seconde. Dit kunt u in de meeste gevallen bereiken door de camera  op "P" te zetten en met het instelwiel het diafragma in te stellen. Indien de snelheid niet boven de 1/60 van een seconde licht dan kunt u de iso (filmgevoeligheid verhogen). Nadeel van het teveel verhogen van de iso is dat de foto's op een gegeven moment korrel vertonen. Indien de iso te hoog ingesteld moet worden kunt u beter een flitser gebruiken. Het mooist is te fotograferen met een iso van 100 de meeste toestellen hebben echter weinig ruis tot iso 400, daarna wordt het al snel ruis  wat u op de foto krijgt.
Indien mogelijk stelt u de witbalans in op de omstandigheden waarin u fotografeert. Is het zonnig, bewolkt, hangen er tl-lampen, gebruikt u een flitser dat soort omstandigheden kunt u vooraf instellen. Handmatig is dit te doen met een grijskaart en/of een vel wit papier.
Het is verstandig om tijdens het fotograferen met z'n tweeën te zijn. Eén voor het fotograferen en één die de koi vangt en daarna belet om uit de meetbak te springen.
Even een paar test foto's. Nu zijn we klaar om te beginnen met fotograferen.
De man/vrouw met het koinet vangt de koi en brengt hem over naar de meetbak. In de meetbak laat hij/zij de koi rustig de koisok verlaten. Kijk of er voldoende water in de bak ziet. De rugvin moet een paar cm onder water staan. Op het moment dat de koi rustig is, de golfjes en de luchtbellen uit de bak zijn kunt u beginnen met fotograferen. Blijf op een vast punt staan onder een hoek van  ongeveer 60 graden t.o.v. de koi. Ga niet met de bewegingen van de koi mee. Anders wordt het erg onrustig. Dit vergt geduld maar een goede foto maakt het de moeite waard.

Veel succes.

Bas42

Kijk hier kunnen we al wat mee  :y:
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Bram 3.0

Bedankt voor de adviezen,ik heb weer een startingpoint‼️
Gr Bram3.0
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Bas

Quote from: Perry on March 04, 2019, 09:44:50 AM
Wellicht kan je een keer meelopen met koiaddicted of zo

No problemo!  :y: Wij weten ook nog lang niet alles, maar wellicht kunnen we je wel helpen met wat uitgangspunten voor het maken van een goede (Koi)foto!
Vijver 50m3 met Profidrum 65/40 trommelfilter, 2x Bakkishower, Profidrum BWB, 2x BlueEco 320. Quarantaine 2,5m3 met EA Pondsieve, Bakkishower, DMVario 20m3.

Bram 3.0

Hoi Bas, Als het beter weer is help jij mij met foto's en help ik jou met je muziek onder je filmpjes! Ik heb een project studio en kan  bijna alles maken wat in je hoofd zit🤡
Gr. Bram 3.0
Kijk beemproductions.com.
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Bas

Dat kunnen we prima ns doen hoor! Eerst nog even bij mezelf thuis rommelen (ik heb een nieuwe camera aangeschaft en deze is fullframe dus het is even wennen aan de nieuwe instellingen) en dan kunnen we bij jou ook prima wat oefenen!
Vijver 50m3 met Profidrum 65/40 trommelfilter, 2x Bakkishower, Profidrum BWB, 2x BlueEco 320. Quarantaine 2,5m3 met EA Pondsieve, Bakkishower, DMVario 20m3.

Bram 3.0

25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Bram 3.0

Hoi Bas, watertemperatuur moet wel rond 18 graden zijn dan heeft de koi minder problemen met de stress van het netten,koisok en andere handelingen.
Gr.Bram 3.0
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Bas

Mak an! Voorlopig verveel ik me nog niet  O:-)
Vijver 50m3 met Profidrum 65/40 trommelfilter, 2x Bakkishower, Profidrum BWB, 2x BlueEco 320. Quarantaine 2,5m3 met EA Pondsieve, Bakkishower, DMVario 20m3.