Doseren medicatie met trommelfilter

Started by Freestyler, July 08, 2022, 23:36:57 PM

Previous topic - Next topic

Freestyler

Goedenavond allen,

laat ik mij eerst kort voorstellen, want dit is mijn eerste post op dit forum en als lid van KoiCave. Ik ben Frank, 37jr en inmiddels alweer aan het klussen (en genieten) van mijn derde vijver. Dit is een vijver met een inhoud van 21 kuub en as we speak 12 koi.

Met name vorig jaar heb ik veel last gehad van parasieten en deze kreeg ik er maar moeilijk vanaf. Trichodina, huidworm en costia, ik heb ze allemaal gezien met helaas ook 3 verloren vissen als gevolg. Dit jaar gaat het aanzienlijk beter en heb ik een redelijk voorjaar gehad. Maar momenteel hebben mijn vissen last van huidworm. Nu loop ik eigenlijk al langere tijd tegen een vraag aan met betrekking tot het behandelen met medicatie en het spoelen van het trommelfilter. Ik ben benieuwd hoe jullie dit aanpakken.

De behandeling die ik een weekje geleden ben gestart met Lernex Pro heeft eigenlijk 14 dagen nodig, maar ik zie het eigenlijk niet zitten om de doppen onder mijn trommelfilter eruit te halen waardoor er allerlei afval rechtstreeks tussen het bewegend bed beland. Wel heb ik de automatische verversing uitgeschakeld en vul ik dagelijks alleen dat bij dat de trommel wegspoelt.

Maar hierdoor wordt de hoeveelheid medicatie in het water natuurlijk door de week heen aardig verdund en zal de werking anders/minder zijn dan bedoeld. Ik verwacht dan ook dat ik minimaal 1x zal moeten nabehandelen en dat is natuurlijk ook helemaal niet praktisch.

Aangezien vrijwel iedereen tegenwoordig een trommelfilter heeft, ben ik benieuwd hoe jullie dit aanpakken. Schakelen jullie de trommel helemaal uit, of doseren jullie evt bij? Ik hoor het graag.

Grt
Frank

Dennis

Hoi Frank,welkom hier op het forum.
In de beschrijving van lernex pro staat de uv en ozon tot een week na de laatste toevoeging uit laten,dus na 1 week is het wel uitgewerkt.
Je kan na 14 dagen nog een keer na behandelen als nog niet alle wormen verdwenen zijn.bij kieuwworm altijd 2 behandelen,want die leggen eitjes,die kunnen uitkomen na de eerste behandeling.
Je bent nu een week onderweg,dan zou ik nu afstrijkjes maken,zijn de wormen weg,water verversen en weer door.Zijn ze nog aanwezig,zou ik eerst water verversen en dan nabehandelen.


Freestyler

Hi Dennis,

bedankt voor je reactie. Ik zal vanavond of morgen nog een paar afstrijkjes maken om te zien of de behandeling is aangeslagen en desnoods opnieuw doseren.
Nog tips omtrent de trommel?

Dennis

Als ik moet behandelen stel ik de trommel zo af,dat ie bij een lager waterniveau gaat spoelen,dus ook minder vaak.waterverversing uit.Zo zakt alleen je vijverwater iets,maar is wel te doen.
Je kan je pompen ook iets terugschroeven,dan spoelt ie ook al minder vaak.Als je regelbare pompen hebt tenminste.

Freestyler

Denk dat ik dat al redelijk doe. Visje netten wordt lastig nu, vijver is net erwtensoep in 9 dagen zonder UV

Mike

Quote from: Freestyler on July 10, 2022, 17:10:03 PM
Denk dat ik dat al redelijk doe. Visje netten wordt lastig nu, vijver is net erwtensoep in 9 dagen zonder UV

Om die reden en omdat de bacterien opje filtermateriaal vaak al veel te lijden hebben van de gebruikte chemicaliƫn, liet ik altijd het systeem op normale snelheid doordraaien. Ik rekende 1x per dag het aantal spoelmomenten en extra verversingen om naar totale verversing en doseerde dan bij.
HDPE Vijver 20 m3, Do-It combi, 2x Blue Eco, UV, spindrifter, min temperatuur handhaving, automatische verversing, overkapping.

Bas42

De doppen uit de trommel komt voort uit de behandeling met praziquantel (o.a. lernex pro en triclam plus). Praziquantel is slecht oplosbaar in water en de trommels zeven veel fijner als bv de sieve filters. Hierdoor wordt zeker in de eerste dagen veel medicijn uit het water gehaald waardoor je als het ware aan het onderdoseren bent. Hiervoor haal je de doppen uit de trommel waardoor je de trommel de eerste dagen als het ware kortsluit. Deze hoeven zeker niet de hele behandeling eruit te blijven. Als de praziquantel eenmaal goed is opgelost (na enkele dagen) kun je de doppen weer terug plaatsen. Wel heb ik van deskundigen begrepen dat de praziquantel makkelijk biologisch wordt afgebroken en dat met name trickles en bakki showers indien mogelijk kort gesloten moeten worden. Ook goed om enkele uren tot indien mogelijk een hele dag het filter sowieso kort te sluiten zodat het medicijn de kans krijgt om goed op te lossen in het water (met beluchting aan).
Ozon en UV soweiso gedurende de hele behandeling uit laten. Deze breken de medicijnen versneld af. Overigens zijn huidwormen sinds vorig jaar een echte plaag aan het worden waar veel hobbiesten mee worstelen. De huidige medicijnen helpen niet echt meer tenzij in hoge concentraties en dan zijn nog niet alle wormen dood.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Freestyler

Bedankt voor de uitleg en duidelijke reactie Bas. Ik heb inmiddels (na 12 dagen) de UV weer aangezet omdat ik ze wil gaan controleren op de aanwezigheid van wormen. Alleen de bak is zo groen geworden dat het netten gewoon een kwestie is van scheppen en dat wil ik niet met het risico om ze te beschadigen. Even afwachten tot hij helder genoeg is om te zien of de wormen er nog opzitten.

Bas42

Quote from: Freestyler on July 14, 2022, 12:50:45 PM
Bedankt voor de uitleg en duidelijke reactie Bas. Ik heb inmiddels (na 12 dagen) de UV weer aangezet omdat ik ze wil gaan controleren op de aanwezigheid van wormen. Alleen de bak is zo groen geworden dat het netten gewoon een kwestie is van scheppen en dat wil ik niet met het risico om ze te beschadigen. Even afwachten tot hij helder genoeg is om te zien of de wormen er nog opzitten.
Geen probleem. Het betreft "slechts" controle dus dat kan best een paar dagen uitgesteld worden toch .... Gaan roeren in de bak zonder zicht levert alleen een hoop stress op. Duimen dat de wormen nagenoeg zijn verdwenen.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter