verwachte groei en opinies

Started by bulldog, June 17, 2021, 12:29:10 PM

Previous topic - Next topic

bulldog

langzaam maar zeker begin ik meer te begrijpen van koi en groei , ik zoek wat opinies qua groei
ik zal een voorbeeld geven ik begrijp dat sushui mag je blij zijn als die uitkomt rond de 60 bij 5 jaar ,
wat zijn buiten body , kleur etc ongeveer de verwachtingen voor bepaalde lijnen
ik laat effe de eenkleurigen buiten beschouwing
maar bijv
shiro utsuri, sanke

bij welke leeftijd en lengte body geef je het op ?

Floris

Tegenwoordig kweekt Konishi Sushui met hele goede groei potentie. Ik ben niet helemaal zeker maar volgens mij zit daar Karashi bloed doorheen gekruist. Nisai van rond de 55-60 cm is geen uitzondering bij deze kweker.

Voor Shiro Utsuri en Sanke geldt ook dat dit per kweker en per kweeklijnen van diezelfde kweker verschilt. Een antwoordt hierop is dus niet echt eenvoudig. Je zal ze moeten bestuderen om echt iets over verwachtingen van bepaalde lijnen te kunnen zeggen. Bij de grote bekendste kwekers zoals SFF en Momotaro is hier wel eenvoudiger info over te vinden.

Als hobbyist kan je ook een redelijk goede inschatting maken als je kijkt naar type bouw, verhoudingen hoofd en staartaanzet.

Over hoelang een koi kan doorgroeien is al veel geschreven en de meningen lopen erg uiteen. De één zegt tot 15 á 16 jaar groeien ze en dan stopt het, de ander zegt dat een koi zijn hele leven blijft groeien.

Ik zelf ben van mening dat een koi op oudere leeftijd zeker nog kan groeien. Mijn ervaring is dat sommige koi kunnen stilstaan in groei, dit kan een aantal jaar zijn, maar dan toch ineens weer wat groei pakken. Dit zal alles met de omstandigheden te maken hebben. Natuurlijk zijn er koi waar gewoon niet heel veel groei in zit en die nooit de 80 cm zullen halen omdat ze hier simpelweg de bouw niet voor hebben.

Mijn oudste koi is 22 jaar en heb ik vanaf Tosai met een lengte van ca 5-10 cm. Deze is nu 80 cm met een alles behalve perfecte bouw. Toch heeft ze in de laatste paar jaar steeds weer wat groei gepakt. Zo heb ik meerdere oude koi, 16-22 jaar die ook op latere leeftijd nog groei pakken.

Dus op welke geef je het op? Als je het puur over groei hebt, zou ik zeggen nooit.

De kunst is om om huid kwaliteit/conditie zo laat mogelijk te laten finishen en zo lang mogelijk te behouden. Met andere woorden, de koi is op zijn/haar mooist als deze de maximale afmeting heeft bereikt.