Mijn nieuwe koi voor start van het seizoen 2021

Started by abroeders, May 07, 2021, 14:03:08 PM

Previous topic - Next topic

abroeders

Ik heb vier nieuwe koi voor het nieuwe seizoen. Nu nog wachten op een betere watertemperatuur. Mijn vijver is van 13 graden afgelopen week weer terug naar 11 graden en bij de dealer zitten ze op 14 graden. Ik hoop dat het er over één of twee weken beter voorstaat met de temperatuur. Filmpjes zijn nog van bij de dealer. Vooral het sumi van de sanke vind ik ongelooflijk mooi, het blinkt gewoon als natte inkt.

Ze komen bij een Chagoi van 40cm, een Karachigoi (of Yamabuki, ik weet het niet. Misschien dat iemand straks als ik de foto's geplaatst heb er iets over durft te roepen) van ongeveer 30-35cm en een Kohaku van ongeveer 28-32cm.

Het wordt hopelijk een mooie zomer zodat ze goed kunnen groeien. Vooral voor de nieuwe Kohaku hoop ik een mooie groei te kunnen zien aan het einde van het seizoen, ze moet nog een beetje inlopen op de andere nisai koi's, maar met een Marudo moet dat goedkomen toch? Ik ga ze van de zomer voeren met een mix van JPD Shori en Probites Summer (om op te maken). Voor het voorseizoen heb ik nog Probites Spring staan.

Als ik de nieuwe koi ga bijplaatsen ga ik ze alle zeven even goed opmeten en op foto vastleggen, ik zal het topic even bijwerken dan.

Ik ben nog geen expert in het beoordelen van koi, maar wat vinden jullie van de bouw, huidkwaliteit, kleuren en patronen?

Showa - Maruhiro - Nisai 35-37cm


Orenji Ogon - Hirasawa/Marusei - Nisai 34-37cm


Sanke - Hirasawa/Marusei - Nisai 35-38cm


Kohaku - Marudo - Tosai 26-28cm

Perry


Bas42

Idd leuke vissen. Zeker de kohaku en de sanke spreken mij aan  :y:. Bij de showa heb ik twijfels of het beni sterk genoeg zal zijn. Dat oogt achter de kop wat dun maar dat kan ook vertekenen op het filmpje.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

abroeders

Dank voor jullie reacties. De Kohaku en Sanke zijn ook zeker mijn oogappeltjes  :D. Vooral de rode neusjes hebben een hoog 'schattigheidsgehalte' zoals zijn dochtertje zegt.

Het beni wat dun is, waar zien jullie dat aan? Is dat dat het lichte oranje zodat het haast een beetje doorzichtig is? Ik had verwacht dat het met daglicht weer wel mooi rood zou worden. Sorry, ik ben nog een noob wat beoordelen van koi betreft. Is dat misschien ook omdat het rood aan de randjes wat vervaagt en niet heel scherp op het wit of zwart zit? Ik hoor ook wel eens termen van 'het zit er dik op' of sterk beni. Ik begrijp dat dat dan het tegenovergestelde is, maar hoe zie je dan of het sterk is.

Bij de Kohaku is het ook een klein beetje lichter achter de kop, maar inderdaad nog niet zo licht dan bij de showa. De kohaku zit ook nog maar net binnen en de showa wat langer al. De dealer verzekerde bij de kohaku dat de kleur achter de kop zeker weer intensiever zou worden zodra de koi buiten zit. Het is mij bekend dat het beni of hi wat wegtrekt als koi onvoldoende daglicht krijgen.

Bij de sanke is het sumi echt heel intensief. Het ziet er uit als een natte vlek oostindische inkt, heel diep zwart. Spreek je dan ook over sterk sumi of kan het dan toch evengoed zwak zijn? Soms hoor ik over koi dat het onderliggend sumi heel sterk is, je ziet dan wat zwarte gloed onder de witte huid. Het klinkt mij dan als een voorspelling dat het zwart goed gaat doorbreken in de toekomst, maar hoe zie je dat dan, en is dit dan ook wat ze bedoelen met sterk onderliggend sumi?

Ik heb nog zoveel vragen op dit vlak en ik kan begrijpen dat dit niet allemaal zomaar even in een post op het forum is toe te lichten. Kennen jullie een bron waar dit soort dingen goed omschreven zijn? Hopelijk zijn de coronatijden snel achter de rug, ik ga dan zeker een cursus koi beoordelen volgen. Nog veel te leren..  :D

Bas42

Joop van Tol heeft een goed boek uitgebracht over koi-beoordeling en jurering. Daar haal je al veel informatie uit. Qua kleurontwikkeling blijft het altijd lastig om dat betrouwbaar te voorspellen. Dat zou namelijk veel teleurstellingen besparen. Maar ook het tegenovergestelde is waar. Soms wordt je verrast hoe een koi nog kan ontwikkelen. Het beni wordt veelal beoordeeld op de intensiteit. Als het lichter begint te worden kan het een teken zijn dat het zich terugtrekt. Maar wil je dit echt goed kunnen beoordelen moet je er eigenlijk een foto naast hebben van enkele weken/maanden eerder zodat je de ontwikkeling beter kunt vaststellen. Bij de showa oogt het beni licht wat voor mij een indicatie is dat het wellicht verder terug trekt. Maar nogmaals dat hoeft niet het geval te zijn.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

abroeders


abroeders

Vandaag mijn visjes opgehaald. Fotosessie gehouden en mijn bestaande koi ook meteen op de gevoelige plaat vastgelegd en gemeten.

Heb er meteen maar zelf certificaten bijgemaakt voor het fotoboek ;-) Dank aan Wietze voor het sjabloon, ben er heel blij mee.


abroeders


Perry


Fredb