News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Polycarbonaat toepassing!

Started by Madinees, May 06, 2021, 22:31:10 PM

Previous topic - Next topic

Madinees

Ik was toevallig vandaag op werkbezoek bij de Wageningen universiteit. Daar kwam iets interessants ter sprake, namelijk het gebruik van polycarbonaat in kassen (op het dek).
Voordeel is de isolerende werking, nadeel is dat het weinig licht doorlaat. Hier is in een onderzoek wat op gevonden: als je het polycarbonaat vult met water dan blijkt het opeens heel veel licht  door te laten. Het is dan wat minder isolerend maar dat is overdag minder een probleem. In de nacht kan het water eruit en heb je weer maximale isolatie. Bovendien kan het water wat er overdag in zit, en opgewarmd wordt door de zon, gebruikt worden voor verwarming.

Nu zat ik te denken dat dit ook wel eens iets kan zijn voor onze winterkappen:
- Water langzaam door het polycarbonaat laten stromen en zo langzaam de vijver opwarmen overdag
- Door het water laat het polycarbonaat licht door waardoor: vijverwater eerder opgewarmd wordt én je vissen beter de kleur behouden
- Kap ligt toch vaak onder afschot dus als pomp stopt stroomt het  water eruit en heb je de gebruikelijke isolatie voor de nacht

Vond het zelf wel iets interessants om over na te denken. Kunnen we er wat mee?

Perry

Denk dat het vragen is om een bacterieel probleem

Fredb

het zou kunnen, Maar om wat Perry zegt zou ik het niet doen met vijverwater. Ik denk alleen niet dat de kosten dan opwegen tegen het voordeel wat je er van hebt.

Bas42

Ik vind het een interessant idee. Wij gaan natuurlijk uit van de bestaande winterkappen maar dat vraagt om een aantal aanpassingen in zo'n kap. Ik denk vooralsnog dat het erg duur gaat worden qua constructie maar dat is aan de leveranciers om dat goedkoop en efficient te bouwen. Uiteraard is het belangrijk dat de doorstroming goed moet zijn maar ik vind het wel een interessante gedachte ....  :y: Zo heb ik vanuit mijn werk 25 jaar geleden ook al nieuwe innovaties in de koibranche zien ontstaan ....
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter