Project - Quarantaine / Opgroeibak

Started by Madinees, April 25, 2021, 22:36:39 PM

Previous topic - Next topic

Madinees

Quote from: Stefan V on May 02, 2021, 17:41:40 PM
Mooie bak!
Mocht je nog wat pir isolatie nodig hebben, ik heb nog een groot stuk over, mag je zo ophalen. Ik denk zo'n 3x 1,20 - 5 cm dik.

Dank je Stefan! Waar woon je ook al weer?

Madinees

Quote from: Dennis on May 02, 2021, 19:56:42 PM
Mooie bak :y: xps platen nemen geen vocht op,die kun je in de grond gebruiken.

Top, hoorde het idd al. Ga ik dan zeker gebruiken om hem supergoed te isoleren.

Madinees

Quote from: nico1012 on May 02, 2021, 19:23:35 PM
erg mooie bak. Heb hier zelf een trikkel filter op mijn quarantaine bak staan en heb dit ingebouwde filter eruit gesloopt om zo meer zwemruimte te krijgen.
Een simpele vortex als voorfilter en het werkt prima.

Een trickle klinkt goed maar ik ga de bak buiten plaatsen. Dat wordt lastig met een trickel.
Denk dat ik: de bodemdrain van de bak naar het OASE filter laat lopen (zon ding met filterschuim maar best een grote bak) en vandaar naar de ingebouwde filterkamer die ik ga splitsen in borstels en matten.
Het Oase filter isoleer ik dan maar mee in met een deksel erop. Niet ideaal maar weet het niet echt anders.

Perry

Binnenkant word toch wel donker
Is ook beter voor minder stress

Madinees

Quote from: Perry on May 02, 2021, 21:02:17 PM
Binnenkant word toch wel donker
Is ook beter voor minder stress

Van de alg etc. bedoel je? Gewoon niks aan doen toch?

Perry


Budeltje

Warmteverlies valt hard mee. Mijn bak van 1000 liter staat in de garage. Maar daar is het net zo koud als buiten op den duur. Heb daar de temperatuur willen laten zakken van 16 naar 12 graden door de verwarming uit te zetten. Na 1 dag niets. Vervolgens een halve dag en nacht de polycarbonaat plaat er af. Gebeurde nog altijd niets (afleesbaar) met de temperatuur. Ik heb rondom van die 6cm dikke isolatie op rol van de gamma met spanbanden gezet.

De wind er bij weg houden is, naast de isolatie, het voornaamste kijkend naar temperatuurverlies

Fredb

Quote from: Madinees on May 02, 2021, 20:34:47 PM
Quote from: Fredb on May 02, 2021, 14:28:39 PM
mooie bak! Ga je hem nog zwart maken?

Ik wil de buitenkant isoleren. Twijfel nog tussen 10cm XPS (2 platen van 5cm) of 15cm XPS.
Daaromheen maak ik schutting panelen die ik grijs laat worden. Dan valt het niet zo op in de tuin.
De binnenkant van de bak wil ik blauw laten, ik vind dat wel mooi. Meetbakken etc zijn toch ook blauw?

Mee eens. Maar de blauwe kleur is om de kleuren mooier uit te laten komen. Zwart geeft de vissen meer rust, en voor een Quarantaine/opgroeibak is dat wel een pluspunt.

Bas42

Quote from: Fredb on May 03, 2021, 16:29:23 PM
Quote from: Madinees on May 02, 2021, 20:34:47 PM
Quote from: Fredb on May 02, 2021, 14:28:39 PM
mooie bak! Ga je hem nog zwart maken?

Ik wil de buitenkant isoleren. Twijfel nog tussen 10cm XPS (2 platen van 5cm) of 15cm XPS.
Daaromheen maak ik schutting panelen die ik grijs laat worden. Dan valt het niet zo op in de tuin.
De binnenkant van de bak wil ik blauw laten, ik vind dat wel mooi. Meetbakken etc zijn toch ook blauw?

Mee eens. Maar de blauwe kleur is om de kleuren mooier uit te laten komen. Zwart geeft de vissen meer rust, en voor een Quarantaine/opgroeibak is dat wel een pluspunt.
Niets aan toe te voegen.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Madinees

Quote from: Fredb on May 03, 2021, 16:29:23 PM
Quote from: Madinees on May 02, 2021, 20:34:47 PM
Quote from: Fredb on May 02, 2021, 14:28:39 PM

Mee eens. Maar de blauwe kleur is om de kleuren mooier uit te laten komen. Zwart geeft de vissen meer rust, en voor een Quarantaine/opgroeibak is dat wel een pluspunt.

Ha ok, wist ik niet. Eigenlijk laat ik hem het liefst blauw, maar als ik hem zwart zou willen maken, hoe doe je dat dan?

Dennis

Quote from: Budeltje on May 03, 2021, 00:25:38 AM
Warmteverlies valt hard mee. Mijn bak van 1000 liter staat in de garage. Maar daar is het net zo koud als buiten op den duur. Heb daar de temperatuur willen laten zakken van 16 naar 12 graden door de verwarming uit te zetten. Na 1 dag niets. Vervolgens een halve dag en nacht de polycarbonaat plaat er af. Gebeurde nog altijd niets (afleesbaar) met de temperatuur. Ik heb rondom van die 6cm dikke isolatie op rol van de gamma met spanbanden gezet.

De wind er bij weg houden is, naast de isolatie, het voornaamste kijkend naar temperatuurverlies

Verwarm je de bak dan ook naar 24 graden? Naar een graad of 18 verwarmen lukt hier ook nog wel vrij soepeltjes,maar naar 24 graden moet ik hem zelfs binnen nog afdekken en de schuur wat bij verwarmen.

Fredb

Quote from: Madinees on May 03, 2021, 22:37:47 PM
Quote from: Fredb on May 03, 2021, 16:29:23 PM
Quote from: Madinees on May 02, 2021, 20:34:47 PM
Quote from: Fredb on May 02, 2021, 14:28:39 PM

Mee eens. Maar de blauwe kleur is om de kleuren mooier uit te laten komen. Zwart geeft de vissen meer rust, en voor een Quarantaine/opgroeibak is dat wel een pluspunt.

Ha ok, wist ik niet. Eigenlijk laat ik hem het liefst blauw, maar als ik hem zwart zou willen maken, hoe doe je dat dan?

Schuren en dan met een zwarte coating er over. Maar wat je daar precies voor nodig heb zou ik niet weten. Misschien even een bakkenbouwer vragen.

Floris

Polyester topcoat met zwarte of andere donkere kleurstof ;)