Shiro Utsuri ontwikkeling

Started by PeterKrimpen, May 07, 2020, 08:29:34 AM

Previous topic - Next topic

PeterKrimpen

Deze Shiro heb ik in 2016 als tosai gekocht gekocht via een opgroeiactie van een ander forum (wat helaas een beetje doodgebloed is). De kweker is Okawa. Shiro is ontzettend lastig en daarom super leerzaam om de ontwikkeling te volgen. Volgens mij zou dit een fantastisch vis zijn als het sumi goed was doorgekomen. Helaas is dat niet het geval. Mijn vraag aan de kenners: mag ik nog hopen dat dit alsnog gaat gebeuren?  Of is dat uitgesloten? Het wordt elk jaar wel een héél klein beetje meer. Ik plaats even de eerste foto (van april 2016) en de meest recente foto van afgelopen week. Ben benieuwd naar jullie mening!

Perry

Het valt af en toe niet mee om geduld te hebben
Ook al heb dat al aardig gehad
Of het nog door gaat komen weet ik niet
Als je de bloedlijn weet en kent wellicht

Heb hier een sanke zwemmen waarvan het sumi zachtjes aan meer en beter word
Bas heeft een (geloof) broer van doe kweker zwemmen en daar is zachtjes aan ook sumi bij gekomen

Bas42

Ik weet niet welke Bas je bedoelt Perry maar ik ben het in ieder geval niet .... Maar het blijft idd lasting om te bepalen of en waneer het sumi door gaat komen. Blijft een gok en ook afhankelijk van de omstandigheden. Maar na 4 jaar nog steeds niet of nauwelijks sumi vraag ik me af hoeveel geduld je nog wilt en kunt opbrengen ....
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Perry

Quote from: Bas42 on May 07, 2020, 11:52:19 AM
Ik weet niet welke Bas je bedoelt Perry maar ik ben het in ieder geval niet .... Maar het blijft idd lasting om te bepalen of en waneer het sumi door gaat komen. Blijft een gok en ook afhankelijk van de omstandigheden. Maar na 4 jaar nog steeds niet of nauwelijks sumi vraag ik me af hoeveel geduld je nog wilt en kunt opbrengen ....


Ik bedoel jou  :)

Jij hebt toch een sanke van Ikarashi die bij aankoop zo goed als geen sumi had en nu wel sumi heeft
Je hebt ooit gezegd als die geen sumi krijgt heeft die een mooi kohaku patroon

Bas42

Quote from: Perry on May 07, 2020, 16:12:11 PM
Quote from: Bas42 on May 07, 2020, 11:52:19 AM
Ik weet niet welke Bas je bedoelt Perry maar ik ben het in ieder geval niet .... Maar het blijft idd lasting om te bepalen of en waneer het sumi door gaat komen. Blijft een gok en ook afhankelijk van de omstandigheden. Maar na 4 jaar nog steeds niet of nauwelijks sumi vraag ik me af hoeveel geduld je nog wilt en kunt opbrengen ....


Ik bedoel jou  :)

Jij hebt toch een sanke van Ikarashi die bij aankoop zo goed als geen sumi had en nu wel sumi heeft
Je hebt ooit gezegd als die geen sumi krijgt heeft die een mooi kohaku patroon

Ha ha niet goed gelezen idd. Klopt. Dacht dat je een shiro bedoelde uit 2016 .... Die sanke (die vermomd was als kohaku) herken je niet meer terug. Zit inmiddels helemaal onder het sumi (geen strak patron). Zelfs op de kop. Verwacht dat het een showa gaat worden .... Ik kijk het nog even aan aangezien het sumi nog steeds in ontwikkeling is. Maar bizar, zat destijds een klein spotje op ....
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Joris Wansing

Bekende shiro Peter! Heb er hier ook 1 zwemmen van dezelfde actie, maar helaas minder ontwikkeld qua lengte en bouw, maar heel langzaam komt er toch sumi bij. De shiro heeft vorig jaar op de nominatie gestaan om verkocht te worden. Sindsdien is hij sumi gaan ontwikkelen. Je weet nu dus wat je moet doen, haha!

Bas42

Quote from: SirojW on May 07, 2020, 21:41:31 PM
Bekende shiro Peter! Heb er hier ook 1 zwemmen van dezelfde actie, maar helaas minder ontwikkeld qua lengte en bouw, maar heel langzaam komt er toch sumi bij. De shiro heeft vorig jaar op de nominatie gestaan om verkocht te worden. Sindsdien is hij sumi gaan ontwikkelen. Je weet nu dus wat je moet doen, haha!
Misschien moet je ze gewoon influisteren dat ze eruit gaan als ze niet snel sumi ontwikkelen ....  :D. Maar alle gekheid op een stokje het blijft moeilijk te voorspellen en geduld is een schone zaak. Als je de ruimte hebt zou ik de koi liever nog even laten zitten. Is ook leerzaam om te kijken hoe de ontwikkeling verloopt. Door een koi te snel van de hand te doen krijg je ook weinig mee van zijn daadwerkelijke ontwikkeling en kun je beter een gefinishte koi kopen toch .... Die ontwikkeling is juist een deel van de fun.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

PeterKrimpen

Ik laat hem de komende paar jaar zeker nog zitten. Het gaat me niet gebeuren dat ik hem verkocht heb en een jaar later ergens voorbij zie komen vol sumi. Haha. Maar misschien dat dreigen wel helpt. Ik zal hem eens streng toespreken dat 'ie de deur uitgaat als er niet snel flink wat sumi bij komt.  :P

PeterKrimpen

Bas en Perry, hoe lang duurde het bij jullie Sanke voor het sumi aardig door ging komen? Was je toen ook al echt een jaar of 4 verder, of duurde dat minder lang?

Perry

De eerste foto is van voor aankoop zo heeft de dealer hem gekocht

Middelste foto van vorig jaar

Ik heb hem in nov 2016 gekocht
Zoals op de onderste foto

PeterKrimpen

Leuk om te zien, bedankt voor de foto's. Daar heeft wel altijd het en der wat Sumi opgezeten. Dan heeft die van mij nog een lange weg te gaan, Haha.

Wel echt een schitterende vis heb je daarmee zeg!

Perry

Heeft idd altijd wel sumi op gezeten
Bedoel er mee te laten zien dat het heel langzaam kan gaan
Ik denk zelfs dat het sumi nog meer en groter zal worden bij de sanke

Bas42

Ja deze is een heel mooi voorbeeld hoe een koi zich ook kan ontwikkelen. Maar helaas zijn dit wel de uitzonderingen. ZOals deze koi ook aan body heeft gewerkt is wel heel mooi om te zien.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Theokoi1962

Is moeilijk te zeggen Peter. Het zou kunnen dat het er alsnog opkomt, maar dat is niet zeker. Ik heb zelf een Shiro van Kaneko in de vijver. Die heb ik 8 jaar geleden ook als tosai gekocht. Visje was toen 13cm. Het sumi zat er ooit redelijk op. Op een gegeven moment was de vis helemaal wit. De laatste 2 jaar zie ik toch voorzichtig weer sumi doorkomen. Voor mij is het één van mijn favoriete koi, terwijl ze verre van 'top' is qua patroon. Maar als ik de body zie, de glans en de kwaliteit van het shiroji word ik echt blij. Bovendien; met 8 jaar nu blijft deze vis zich ontwikkelen en groeien. Een Shiro is wat dat betreft soms echt een hele lange adem.
vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

PeterKrimpen

Kijk, dat zijn leuke en leerzame reacties. Bedankt ook Theo. Inderdaad een fantastische vis heb je daaraan, hopen dat het sumi nog wat extra z'n best wil doen. Ik blijf die van mij ook goed in de gaten houden. Wie weet... 😁