News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Momotaro Kohaku nr2

Started by Noodle, March 11, 2019, 19:38:28 PM

Previous topic - Next topic

Noodle

Onderdeel van de hobby wat ik nog steeds het leukst vind is de ontwikkeling volgen van tosai tot....
Deze keer in december twee echte kleine tosai aangekocht.
Ook een andere manier van opgroeien. Ze verblijven tot april bij de dealer in de opgroei.
Als de koi daar goed uit komen dan gaan ze nog door in mijn opgroeibak zolang het beni het toelaat.
Ze zullen altijd uiterlijk einde zomer naar de vijver verhuizen.

Zeker visjes met onzekere puntjes maar de pluspunten hadden in mijn ogen de overhand.
Hopelijk groeien deze 2 uit tot mooie vijvervissen, in ieder geval 2 leuke om de ontwikkeling van te volgen.
Beiden 17-18 cm tijdens het selecteren en 4 maanden oud.

Groet,
Stefan

Beiden koi zijn gekweekt door Momotaro Koifarm.
Door de kleine size bestaat er nog een kans dat de koi female zijn.
Nr1 met de rode neus zou de betere koi moeten zijn van de twee, dit was mede te zien aan een hogere prijs. Het patroon heeft zeker meegespeeld bij de keuze.
Nr2 een toch aantrekkelijk patroon maar met ook een enorme bouw en staartaanzet die me ontzettend nieuwsgierig maakt naar de ontwikkeling
KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Stefan V

Leuke visjes met inderdaad goede patronen!
Ben benieuwd hoe ontploft ze zijn dadelijk na de opgroei periode  :P

Noodle

Ja, en dan nog effe afbakken onder de led.... :D
KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Croesmaster

Waar heb je deze nu weer vandaag getoverd?  ??? ???

Het 2e visje staat mij qua patroon het meest aan. Het dome wellicht wat aan de grote kant maar en geweldige staartaanzet waarvan je wat kan verwachten. Keep us posted.  :y:

Perry

Ik had van het weekend ook even gespiekt en ze doen het nog slecht volgens mij

Bas42

Deze visjes zitten ook bij Tjaard Henry. Persoonlijk spreekt het 2e visje qua patroon mij meer aan ondanks dat deze goedkoper is. In de opgroeibak was het afgelopen vrijdag slecht te zien maar volgens mij zag ik wel grote verschillen in lengte .... Ben benieuwd naar de ontwikkeling van beide visjes.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

nico1012

denk dat het patroon van de eerste vis pas goed tot zijn recht komt als deze groter is. Tjaard is in mijn ogen echt heel erg goed in het herkennen van kwaliteit.
Vind ook zijn omschrijvingen bij de vissen altijd heel erg interessant als staar ik me daar niet blind op.

Zijn beiden interessante vissen. Ben benieuwd naar de ontwikkeling.

Ron

De 2e vis spreekt me ook meer aan omwille van het patroon. Dat deze groeipotentie hebben verbaasd me niet erg ... het zijn en blijven Momotara vissen!
14 m³ vijver / blue eco 240 / Do-It combi 30 trommelfilter
1,8 m³ QB / Red Label ANP 6500 / MKF / Sansai mini trickel

Croesmaster

Quote from: Bas42 on March 12, 2019, 06:35:46 AM
Deze visjes zitten ook bij Tjaard Henry. Persoonlijk spreekt het 2e visje qua patroon mij meer aan ondanks dat deze goedkoper is. In de opgroeibak was het afgelopen vrijdag slecht te zien maar volgens mij zag ik wel grote verschillen in lengte .... Ben benieuwd naar de ontwikkeling van beide visjes.

Thanks Bas. Echt wat gemist vrijdag.. :-\

Noodle

#9
Gisterenavond was het zover, het momoduo ophalen. 's Avonds omdat er meer tijd nodig was voor het beoordelen, op de foto zetten en filmen voor een artikel in een koiblad.

De koi zijn nu 9 maanden oud en de eerste koi meet 33,5 cm en lijkt female. Alle koi zijn door de opgroei lekker breed, zo ook deze. Het beni van deze koi is echter niet goed ontwikkeld. Erg jammer natuurlijk.
Omdat we de opgroei willen blijven volgen en inschatten dat het beni erg risicovol is mag ik een ander exemplaar uitzoeken.
Leuk en (super)aardig maar er moet nog wel even een exemplaar rondzwemmen dat je aanspreekt.

Een erg mooie blijkt nog niet verkocht zodat de deal toch snel gesloten is. Happy!
Gemeten op 35 cm, foto volgt snel.... :y:


KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Noodle

Dan exemplaar 2 van dit duo.
Deze is erg mooi ontwikkeld, meet 33 cm en lijkt Female te zijn.
De huidkwaliteit is boven verwachting met een erg goede glans. Het lijkt er zelfs op dat deze koi fucurin zal gaan ontwikkelen.
Nog steeds een erg zware staartaanzet.

Alle koi vertonen een zware body wat je niet snel gewend bent bij tosai van 9 maanden. Hierdoor lijken de koppen wat klein en de koi uit proportie. Dit is echter volledig te wijten aan het zware voerregime in de opgroei.
De koi zijn echter niet vet waardoor ik in combinatie met de huidkwaliteit blij ben met de resultaten.

De verdere evolutie is erg spannend omdat ze nu bij mij verder gaan in de opgroei.
Dat wil zeggen op 23-24 graden in zo goed mogelijke omstandigheden

Deze keer onder de LED verlichting van het Koicave project. Mocht het zijn dat het beni teveel gaat lijden onder de opgroei dan verhuizen de koi simpelweg naar de vijver.
:)


KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Theokoi1962

Ik vind beide erg spannende koi om te volgen. Perry zei het al een beetje gekscherend, maar het klopt wel dat de breedte lengte verhouding wat meer in balans moet komen. Ik weet 100% zeker dat dit straks in je groeibak goedkomt. Zou over een maand of 3/4 wel weer eens wat willen zien. Zou wel eens erg mooi kunnen zijn. En natuurlijk supergaaf in combinatie met de led's van 'the lord of light'. Ik begin daar trouwens steeds meer in te geloven, maar dat terzijde.
vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

Bas42

Idd gave en interessante visjes. Had er daar achteraf ook wel een van willen kopen. Mooi project en succes met de opgroei.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Perry

Tjaart heeft er een  beetje plof kwaku van gemaakt ;)
Maar denk dat het toppers zijn en Tjaart en jij wel weten hoe het opgroeien moet :y:

Noodle

Voor het overzicht ga ik hier verder met nr 2 en maak ik een nieuw topic aan voor de vervangen nr1.
Ik ga proberen deze maandelijks te updaten.

Hierbij de meest recente foto van de dealer.
KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen