Trickle in of achter een combi filter?

Started by Zoetekouw, June 19, 2020, 10:01:23 AM

Previous topic - Next topic

Zoetekouw

Voor mijn nieuwbouw project ben ik al aan het brainstormen geweest. Als filter komt er een combi 50 op de vijver. Dit is een trommel met bwb en een matten kamer. Nu weet ik nog niet goed waar de trickle neer te zetten. Achter het filter en dan De uitvoer naar de vijver of De uitvoer weer de bwb in. Opdezelfde manier draait hij in zich zelf. Wat zijn hier de ideeën of ervaringen mee?

Stefan V

Ik heb hier ook over na zitten denken voor mijn nieuwe project, super interessant!
Na enkele gesprekken met wat koi kenners zegt mijn gevoel dat het het beste is om het water na de trommel, voordat het in het bewegend bed komt weg te pakken.
Dus na de grove reiniging van de trommel een deel door de trickle sturen en in het BWB laten uitstromen.
Ik heb het idee dat als je na de gehele filter het water (wat al helemaal door de filter is geweest) nog eens door de trickle terugstuurt het minder effect heeft.
Ik kan het mishebben, maar dit is mijn gedachte.   :D


Perry

Ik pomp Voor mijn Trickle uit mijn Bwb en gaat weer terug het Bwb in
Maar Is achteraf bijgemaakt
Op zich jammer die pomp had ook voor stroming kunnen zorgen

Bas42

Bij veel combi's wordt het water na het BWB opgepompt naar een trickle waarbij het weer terug valt in het BWB. Gevoelsmatig zal het niet veel uitmaken of je het BWB en de trickle parallel of in serie schakelt maar zou wel interessant zijn om eens te testen (als iemand zich geroepen voelt .....).
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Zoetekouw

Ik denk dat ik mijn keus gemaakt heb, na een onverwachtse duik in de vijver. Deksel van de beluchte bodemdrain was los gekomen dus moest er wel in. Dacht, laat ik even bij de uitstroom opening van de trickle  gaan voelen hoeveel stroming dit geeft. Dit is minimaal. Nu gaat het water via een bodem drain naar een zeef.  Van een zeef naar een bead en dan naar de trickle. Denk dat ik bij de nieuwe vijver de trickle op het bwb zet en een 25.000 als retour naar de vijver ga maken. Zo kan ik 25m3 over de trickle storten( of is het dan een bakki shower) en 25m3 naar de vijver ondanks dat mijn trommel  drie invoeren heeft en in theorie 30m zou aankunnen.

Bas42

Wat trommels in theorie allemaal aan kunnen zegt mij niet zoveel. Als dat betekent dat ze elke 5 minuten staan te spoelen of het waterniveau in het BWB erg laag staat wordt je ook niet vrolijk. Het hangt helemaal af van je nuttig oppervlak van je trommel en de vervuiling van het water. Advies van mij is dan ook altijd beter iets overdimensioneren dan te krap bemeten. Daar krijg je later echt spijt van. Hier ook 3 invoeren rond 110mm (2x drain en 1x skimmmer). Pomp denk ik ca. 25 m3/uur door het filter en dat gaat prima. Voer ik de flow op dan gaat hij vaker spoelen (elke 10 minuten).
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter