News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Qbak

Started by Leon77, December 16, 2019, 21:21:06 PM

Previous topic - Next topic

SjuulD

Ziet er allemaal echt heel netjes uit  ook dat dakraam is echt top . Qua zelfbouw filter kan Ik je niet verder helpen . Door wie laat je de folie erin lassen , bizar dat je zolang moet wachten.

Hopelijk hebben andere hobbyisten wat suggesties voor je Mbt het filter . Je leidingwerk ziet er super netjes uit  . Deze bak verdient meer reacties !


Succes met je filter dilemma .

Mvg
Vijver ongeveer 24m3  Ub-100 , ultrasieve , Auga 30.000

6 bewoners.

Leon77

Het leiding werk wat je nu ziet is van de vijver. Dat smalle strookje van ongeveer 25cm daar moet alles voor de qbak doorheen 🤣🤣🤣👍. Het wordt nog even puzzelen. Het is leuk je bak 10cm breder maken maar ergens verlies je 10cm weer.

Perry

Quote from: Leon77 on April 17, 2020, 20:09:27 PM

Nu had ik bedacht met een Midisieve ervoor maar ga het qua leidingwerk niet rond krijgen. Kortweg te weinig ruimte. Leuk hè hobbyen. Heeft iemand een idee of je een zelfbouw SB filter kan maken in de ruimte  20x30x74? Of zeggen jullie voorfilter weg en dan een mat bovenin je trickle leggen. Eenvoudiger en makkelijker. Graag suggesties.


Een voorfilter zou wel ideaal zijn
als ik zag hoeveel 💩 er in een dag in de eerste kamer ( borstels) zat i :o
Had er eerst een sb van gemaakt maar dan trok die op den duur de laatste kamer leeg door de vele  💩 die er in zat
Daarna borstels er in gedaan en maakte die twee keer per dag schoon
Echt smerig was het dan

(Opstelling was drain - borstelkamer - Bwb - pompkamer - verwarming - trickel




Leon77

Opstelling was drain - borstelkamer - Bwb - pompkamer - verwarming - trickel

Ja idd. SB dus eigenlijk ook geen optie. Waar heb jij je pomp staan en hoeveel vis op hoeveel water had je?

Zou een zeefblad boven in min trickle geen optie zijn? Ik zit zomaar even te prakiseren.

Ik heb vandaag de bodem erin gelegd. Onder de xps platen een laagje warmte weerkaatsend folie. Baat het niet schaadt het niet. En het laswerk even ingespoten met zink spray verf oid ingespoten. Het is niet het mooiste laswerk maar daar die je straks niks meer van hahahaha.

Fredb

je moet (maar dat mag je natuurlijk zelf weten :)) een voorfilter zo makkelijk mogelijk maken. Dan maak je hem ook op de goede manier schoon. Een mat boven op je trickel ga je echt niet wekelijks, laat staan; dagelijks, spoelen) Dus dat wordt een bron van ellende, en veel vliegjes, waardoor je lol in de bak snel afneemt.

Perry

Ben het met Fred eens maak het zo dat je het makkelijk hebt
Anders ga je waarschijnlijk het nog een keer veranderen



Quote from: Leon77 on April 18, 2020, 16:21:31 PM


Waar heb jij je pomp staan en hoeveel vis op hoeveel water had je?



Was een bak van ongeveer 120*120*120 met 6 vissen die groeide als een malle dus op een gegeven moment zijn er twee de vijver in gegaan
Pomp lag in de laatste kamer van het 3 kamerfilter

Leon77

Probleem is dat die filters allemaal groot zijn maar ben het zeker eens wat jullie zeggen. Dat was ook altijd de insteek gemakkelijk en goed. Van de week wordt de tafel helemaal afgelast en ga ik alles een rustig opstellen en kijken wat te doen. Zat misschien nog te denken aan een filtervlieszak boven in de trickle, of zeefdoek.

Leon77

Zo eindelijke een update. Door het corona gebeuren en de fysieke gesteldheid is alles in een traag tempo gegaan. Maar het is er nket slechter op geworden.

Na alle tips besloten om het voorfilter in eerste instantie niet te verkopen en af te wachten. Maar na het uitleggen en voorbereidingen van het leidingwerk kwam ik niet uit met het filter. Dus toen besloten de sieve te verkopen. Dat duurde niet lang. Binnen een dag verkocht en opgehaald.

Uiteindelijk besloten om voorlopig in de bovenste trickle bak een hor in te bouwen met daarboven op een stuk filtervlies, totdat ik iets anders heb gevonden wat naar mijn zin is. Ik moet maar even op de blaren zitten.

Van de week heeft Andy mijn bak gelast. Had er van te voren zelf een beschermlaag ingemaakt. Vast gekit aan de wanden. Had de schroefen van de beide doorvoeren verzonken zodat die mooi strak zijn. Als drain een 110 bocht met aan de binnenkant een rekje zodat eventuele kleine vissen die te nieuwsgierig zijn niet door richting de pomp gaan. Ik kan de drain ook nog spoelen naar riool. Via kogelkraan 75mm. Er zit een 50mm overloop in direct aangesloten op de riolering.


Filter is nu naar mijn zin en eigen ontwerp. 2 lagen trickle met in de bovenste laag siporax net gestapeld en daaronder een laag ingewerkte Midori Infrared Bacteria Home. Onder deze laag zit een schuine plank die alles naar de 1Onderstee kamer leid. Als 1e door helix en daarna via matten, door een overloop terug de bak in. Onder de 1e kamer ligt een 1000 watt staaf verwarming. Aan de matten twijfel ik omdat die erg dicht op de heater liggen. Aan de onderkant van de overloop zitten een flexibele bocht om zo de stroming te bepalen. Onderin het kamerfilter zit ook een vuiluitgang 50mm komt samen met de overloop richting riolering.

Vond het wel mooi als er een mooie rand op zat. Wilde eerst voor kunsstof gaan, maar was bezig met plexiglas en besefte me dat dat erg kwetsbaar is en al gauw niet meer mooi is. Toen dacht ik aan trespa maar schrok toch eigenlijk van de prijs. Nu heb ik bij mijn vijver een granieten rand die super mooi is, dus ben gaan navragen wat de mogelijkheden waren qua breedte. Uiteindelijk daarvoor gekozen. Stukken van 1 meter en 15cm breed. Was niet heel veel duurder.

De bak vanavond aangezet met mijn reserve pomp van 6500 liter. Mijn vario 10000 draait nu op de vijver omdat mjnn blue eco de soep was ingedraaid. Heb een dopje ammoniak in de bak gegooid en wat opstart bacteriën. Morgen eens meten wat er gebeurt. En weer ammoniak bijvoegen. Ook nog even de bodem reinigen met de waterstofzuiger. Zag toch nog wat vuil liggen.

Zo lang verhaal. Blij dat het eindelijk draait vrijdag of zaterdag de vissen erin. Er wordt van het materiaal van horren en een vijvernet gemaakt voor er overheen.
Nu nog opzoek naar een voermachine.

Leon77

Als toetje 2 vissen die ik hghadekocht bij Tjaard. Bij het ophalen zag ik nog een Yamabuki die ik niet kon laten zwemmen daar. Filmpje is helaas te groot. Heb mijn vijver nu ook goed aangesloten op de nieuwe riolering, zodat ik daarvan ook de drains goed kan spoelen. Heb daarbij gebruik gemaakt van flexibele verlijmbare buis. Kwam zo klote uit maar mooi spul.

Perry

Ziet er goed uit  :y: :y:

Bas42

Hele mooie bak  :y: daar ga je veel plezier aan beleven.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter