News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Qbak

Started by Leon77, December 16, 2019, 21:21:06 PM

Previous topic - Next topic

Leon77

Ik wil een qbak gaan maken/ plaatsen. Wordt bij benadering 1.5.x 0.75 x 1.15 wat neer komt op ongeveer 1.3m³. Ik wil het gaan maken van Sandwixhpanelen 10cm. Kleine 30cm in de grond en zo'n 80cm boven de grond.

Nou had ik gedacht om te gaan filteren met de volgende opstelling: een Midisieve - vario 10000 - Trickle. Over de heater tussen de leiding of los daar ben ik nog niet over uit.

Ik zou eigenlijk graag een bwb(al is het maar 20 liter K1) met een klein stukje matten er ook nog in willen hebben. Maar hoe ik dat moet implementeren geen idee.

Op de foto's te zien dat de ruimte erg beperkt is. Totale bak breedte 95cm. Dan hou ik nog 35cm over om op te staan en de sieve op te zetten. Ik sta open voor suggesties en ideeën.


Leon77

Het is toch een bak geworden. 1.60x1x0.75 met raam en 4 kamer opzet filter. Midisieve krijg ik als het goed is dinsdag. Kamer indeling wordt bwb, matten, Mountain Tree Lotus Root Bacteria House en in de laatste kamer een staafverwarming.

Misschien in de toekomst toch nog een trickle filter bij plaatsen. Heeft iemand een idee hoe ik het best de bak kan isoleren?

Leon77

Gisteren een wandje uit mijn schuurtje gehaald omdat hij bij nader inzien toch te groot was voor de deur  ;D. Ik was vergeten dat de drain er aan de onderkant ook nog tussen zat dus kon de draai niet maken. Niet goed gemeten. Bak het schuurtje ingezet en nu kkm ik ook niet uit met het leiding werk van de vijver met de daarbij horende schuiven 🤔🤔😂😂😔😔😔😔.

Maar weer foto's gemaakt en te koop gezet. Terug naar het vorige plan. Sandwichpanelen.

SjuulD

Aii dat is balen!

Blijkbaar is dit topic mij ontschoten ik wil binnenkort namelijk ook aan de slag om een bak te maken met sandwichpanelen.

Ben benieuwd hoe je het gaat aanpakken.
Denk je dat 35cm in de grond ingraven voldoende zal zijn met panelen.

Mvg

Vijver ongeveer 24m3  Ub-100 , ultrasieve , Auga 30.000

6 bewoners.

Leon77

Even weer een update. Inmiddels is de polyester bak verkocht. Gelukkig geen geld op verloren. Dus nu definitief het plan gemaakt hoe de bak te maken.

Ik heb gelijk staal besteld alles 4 mm dik want de bak komt volledig boven de grond. Sandwichpanelen bij BVB opgehaald. Alles op maat gezaagd, moet alleen nog de laatste stukjes afgezaagd worden. Er komt een wanddoorvoer met een bocht erop aan de binnenkant als een reversed bodemdrain.

Omdat ik nu toch bezig ben, besloten om nog een lichtkoepel boven de bak te plaatsen. Dan straks bovrn de bak daglicht en vanaf de zijkant. Maar het klussen gaat allemaal niet zo snel. Deels tijd te kort en deels doordat ik nog kracht in mijn bovenlichaam mis. Maar goed das weer een ander verhaal.

Plafond uit het schuurtje weer eruit gehaald zodat we kunnen bepalen waar de lichtkoepel precies komt. Kortom nog leuk maar zwaar werk.

Bas42

Van die lichtkoepel ga je nog veel plezier hebben. Zie ander topic van Theo welke lampen je het beste kunt gebruiken ivm kleurbehoud. Veel succes.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Leon77

Even een kleine update. Toen ik mijn plafond uit de schuur haalde blijkt dat ergens het dak lekt. Dus dat moet eerst opgelost worden. Alles verder voorbereid voor de lichtkoepel.

Ook begonnen de platen en staal helemaal passend te maken. Volgende week weer verder.

SjuulD

Ziet er netjes uit Leon, als die lichtkoepel er straks in zit is het helemaal netjes 👌
Vijver ongeveer 24m3  Ub-100 , ultrasieve , Auga 30.000

6 bewoners.

Leon77

Ja daar ben ik ook benieuwd naar. Maar moet  toch nog even geduld hebben. Nu alleen nog het staal boven op klaar maken en dan kan alles gelast worden.

Leon77

Even een update. Degene die de koepel komt plaatsen gaat ook het dak plakken. Dus gelijk afgesproken voor de 21e. En 16 april komt Andy het folie plakken. 1 mm 4everflex. Beschermdoek eronder ga ik zelf doen. Na veel wikken en wegen toch besloten de bak 10cm breder te maken. Alles op ook al op maat gemaakt. Binnen matrn worden nu 160x0.9x1.1 rond de 1.5kuub daar ben ik blij mee.

Nu alleen nog piekeren over het biologisch filter. Heeft er iemand een oase screentex? En evt omgebouwd door de sponsen eruit te halen en iets anders daarvoor in de plaats te maken?

SjuulD

Goed om te horen dat deze ook al aardig opschiet!

Ik heb zelf een oase 18 screenmatic aangeschaft voor op de quarantaine bak. Ik heb hier verder geen ervaring mee.

Mvg
Vijver ongeveer 24m3  Ub-100 , ultrasieve , Auga 30.000

6 bewoners.

Bas42

Qua filter natuurlijk heel afhankelijk van de hoeveelheid vis. SCreenmatic 18 had ik op mijn oude vijver draaien en is een mooi (maar ook duur) filter en wat mij betreft perfect voor een q-bak. Voordeel van een sponzenfilter is dat deze heel snel opstarten (vaak een pre bij een q-bak/behandelbak). Dus of je zo'n filter moet willen ombouwen moet je je afvragen.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Leon77

Toevallig. Ik heb daar ook over na zitten denken. Uiteindelijk besloten zelf een filter te laten maken. De reden hiervoor is het gebrek aan ruimte. Afmetingen worden totaal 85x30x 110 hoog. Ik wacht nog op de offerte. Door een bedrijf wat met kunststof werkt.

Filter wordt als ik akkoord ga met de prijs. 2 kamer filter(bwb/matten) met daar bovenop 2 bakken trickle. 2 aparte ingangen een naar het kamerfilter en een naar de trickle. Allebei 75mm. Onder het bwb komt de heater. 1kw. Kamerfiler krijgt in de laatste kamer een overloop 110. Er gaat max 10 kuub overheen. Wss minder maar het kan.

Ben op dit moment bezig met het aftimmeren van de lichtkoepel die geplaatst is zaterdag. Gaat nog niet super snel. Heb voor 16 april een afspraak met Andy voor de folie, weet alleen niet of ik het ga redden. Er moet nog gelast worden.

Leon77

Ben niet helemaal wakker geloof ik. Ik had zelf de vraag uitgezet over de screenmatic.  O:-)  ;DVind het nog steeds een interessant filter. Maar nu eenmaal dit besloten.

Leon77

Even weer een update komen langzaam vooruit. Wat ziekig geweest dus kreeg alle voorbereidingen niet klaar voordat de folie lasser erin moest. Helaas nu pas 12 juni weer aan de beurt voor het folie😔 duurt lang.  Moet nu de vissen ophalen en dan maar eerst de vijver in. Is niet ideaal maar goed.

De bak is helemaal gelast, alle binnen en buitenhoeken zijn ook geplaatst. Nu nog met een tafel bezig waarop de pomp en misschien een deel van het filter kan staan. Er gaat een zelfbouw filter op draaien 2trickle lagen uitlopend in een 90cm breed 2 kamerfilter, met bwb en matten en de heater komt hierin.

Nu had ik bedacht met een Midisieve ervoor maar ga het qua leidingwerk niet rond krijgen. Kortweg te weinig ruimte. Leuk hè hobbyen. Heeft iemand een idee of je een zelfbouw SB filter kan maken in de ruimte  20x30x74? Of zeggen jullie voorfilter weg en dan een mat bovenin je trickle leggen. Eenvoudiger en makkelijker. Graag suggesties.

De lichtkoepel is echt top. Komt een hoop licht binnen.