Continue waterverversing: hoe goed in te stellen?

Started by Bas, March 27, 2019, 09:19:51 AM

Previous topic - Next topic

Bas

ff mannen.... is dit een aanname van jullie of hebben jullie hier onderzoek naar gedaan?

Het kan natuurlijk best zo zijn dat er wel iets bestaat, maar jullie hier het bestaan niet van weten. En het mooie van een forum is dat er wellicht anderen zijn die hier wel ervaring mee hebben.

Maw laten we dit topic niet zo snel al afsluiten met "kan niet" of "te duur".
Vijver 50m3 met Profidrum 65/40 trommelfilter, 2x Bakkishower, Profidrum BWB, 2x BlueEco 320. Quarantaine 2,5m3 met EA Pondsieve, Bakkishower, DMVario 20m3.

Wim

Als geld het probleem niet is kan alles. Moet het betaalbaar blijven dan wordt het een ander verhaal. Ik heb zelf ook gekeken naar flowmeters voor water.
En ze zijn er wel maar als je precies wilt weten, op ieder moment van de dag hoe hard het water stroomt. Moet je wel investeren. Ik dacht ook goedkoop met de gardena weg te komen. Maar inderdaad een lage flow geeft ie niet aan.
Daarom heb ik een gewone watermeter geinstalleerd. Die geeft geen actuele flow aan, maar is wel  precies af te lezen.  Dan ben je voor een meter en 2 gardena koppelingen rond de 35 euro kwijt.
Ik had hem eerst ook in de tuinslang zitten. Maar later toch maar in huis in de waterleiding naar buiten gemaakt.
Koivijver 18 kuub. Filter: Befil Trommelfilter 2.0 profi., bew. bed (510 L), met ingebouwde dompel uv 42watt. retour (22 kuub per uur) via airlift.

Noodle

Een gewone watermeter zoals Wim zegt is toch de oplossing?
Tuurlijk moet dit topic niet dicht en moeten we op zoek blijven naar mogelijk betere oplossingen.  :y:
KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Bas42

Bas ik zal de laatste zijn die een topic dicht zal gooien (al is het maar omdat ik geen moderator ben ....). Er zijn natuurlijk budget oplossingen te bedenken maar heb zelf een aantal jaren waterzuiveringsinstallaties gebouwd voor grondwatersaneringen. Als het daar op betrouwbare flowmeters aankwam kom je al gauw in de petrochemische industrie terecht en dat is redelijk duur spul kan ik je vertellen. Als het alleen om een redelijke indicatie gaat dan zou een kleine watermeter prima kunnen maar die moet je dan op dag- of op weekbasis installeren omdat de actuele flow niet direct is af te lezen (zie ook opmerking van Wim).
Mogelijk dat de onnauwkeurigheid van de Gardena meters te maken heeft dat bij lage flow de leiding vaak niet volledig is gevuld .... Deze worden vaak direct na de kraan gemonteerd met een leiding die naar beneden loopt richting vijver. Dus door je leiding wat aan te passen en te zorgen dat de Gardena flowmeter continue vol water staat zonder luchttoevoer zou de betrouwbaarheid weleens toe kunnen nemen. In ieder geval het onderzoeken waard als je op zoek bent naar een low budget oplossing.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Bas

Quote from: Bas42 on April 01, 2019, 20:01:36 PM
Bas ik zal de laatste zijn die een topic dicht zal gooien (al is het maar omdat ik geen moderator ben ....). Er zijn natuurlijk budget oplossingen te bedenken maar heb zelf een aantal jaren waterzuiveringsinstallaties gebouwd voor grondwatersaneringen. Als het daar op betrouwbare flowmeters aankwam kom je al gauw in de petrochemische industrie terecht en dat is redelijk duur spul kan ik je vertellen. Als het alleen om een redelijke indicatie gaat dan zou een kleine watermeter prima kunnen maar die moet je dan op dag- of op weekbasis installeren omdat de actuele flow niet direct is af te lezen (zie ook opmerking van Wim).
Mogelijk dat de onnauwkeurigheid van de Gardena meters te maken heeft dat bij lage flow de leiding vaak niet volledig is gevuld .... Deze worden vaak direct na de kraan gemonteerd met een leiding die naar beneden loopt richting vijver. Dus door je leiding wat aan te passen en te zorgen dat de Gardena flowmeter continue vol water staat zonder luchttoevoer zou de betrouwbaarheid weleens toe kunnen nemen. In ieder geval het onderzoeken waard als je op zoek bent naar een low budget oplossing.

Ik zal allereerst jouw laatste advies eens gaan testen. Daar zit m.i. wel een grote vorm van logica in; wanneer het flowmetertje leeg is en er alleen een klein straaltje water doorheen sijpelt, zal het "radartje" minder daadwerkelijk draaien en dus minder accuraat zijn dan wanneer het metertje vol is en er een lage, maar vaste stroming door het apparaatje vloeit. Ik zal de uitstroom eens boven het metertje plaatsen, zodat deze vol water blijft staan. Wellicht is dat al een eerste stap naar een goede meting.  :y:

Een gewone watermeter plaatsen en deze dan op dagbasis aflezen en terugrekenen is ook een serieuze optie. Ik hou jullie op de hoogte!
Vijver 50m3 met Profidrum 65/40 trommelfilter, 2x Bakkishower, Profidrum BWB, 2x BlueEco 320. Quarantaine 2,5m3 met EA Pondsieve, Bakkishower, DMVario 20m3.

Wim

Rekenen moet je dan zowiezo. Of het is terugrekenen vanaf een totaalmeting. Of je neemt de actuele flow en rekent die uit naar bijv. een dagwaarde. ;)
Koivijver 18 kuub. Filter: Befil Trommelfilter 2.0 profi., bew. bed (510 L), met ingebouwde dompel uv 42watt. retour (22 kuub per uur) via airlift.

Noodle

Hoi Bas,

Ik ben ook de zaak weer af aan het stellen, ook nog zonder meter. ;)
Als ik het goed zie ververs jij dan tegen de 30% per dag?

Ik heb gemeten met een litermaat die in exact 4 minuten volloopt,
Daarmee zit ik dan op 15 liter per uur en precies op de helft van jouw systeem.
Mooi is dat ik dan per week op 2520 liter zit, net boven de inhoud van mijn systeem.

Daarnaast trek ik nog elke week de superbead leeg, ca 150 liter en spoel de bodemdrain, naar schatting ook zoiets.
Totaal zit ik dan rond de 2900 liter per week.

Of dit ideaal is moet nog gaan blijken.
Ik wil niet te weinig maar ook zeker niet teveel gaan verversen
KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Bas42

Quote from: Noodle on April 10, 2019, 13:02:05 PM
Hoi Bas,

Ik ben ook de zaak weer af aan het stellen, ook nog zonder meter. ;)
Als ik het goed zie ververs jij dan tegen de 30% per dag?

Ik heb gemeten met een litermaat die in exact 4 minuten volloopt,
Daarmee zit ik dan op 15 liter per uur en precies op de helft van jouw systeem.
Mooi is dat ik dan per week op 2520 liter zit, net boven de inhoud van mijn systeem.

Daarnaast trek ik nog elke week de superbead leeg, ca 150 liter en spoel de bodemdrain, naar schatting ook zoiets.
Totaal zit ik dan rond de 2900 liter per week.

Of dit ideaal is moet nog gaan blijken.
Ik wil niet te weinig maar ook zeker niet teveel gaan verversen
Interessante bewering; zeker niet teveel te verversen. Kun je deze toelichten?
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Bas

Quote from: Noodle on April 10, 2019, 13:02:05 PM
Hoi Bas,

Als ik het goed zie ververs jij dan tegen de 30% per dag?



Nee ik ververs 0,5ltr per minuut = 30ltr per uur = 720ltr per dag. Dit komt neer op zo'n 1,44% per dag of 10% per week bij een vijver van 50m3.  :y:
Vijver 50m3 met Profidrum 65/40 trommelfilter, 2x Bakkishower, Profidrum BWB, 2x BlueEco 320. Quarantaine 2,5m3 met EA Pondsieve, Bakkishower, DMVario 20m3.

Bas

Overigens pas ik "de truc met de maatbeker" ook toe om de hoeveelheid water te bepalen van de continue verversing.
Dit werkt vrij aardig en nauwkeurig, alleen staat de kraan van mijn quarantainebak op dezelfde waterleiding aangesloten en ververs ik hier dagelijks of om de dag. En wanneer ik deze kraan open zet, veranderd de hoeveelheid water van mijn continue verversing van de vijver helaas. Zodoende...

Naast deze 10% continue spoel ik ook wekelijks mn drains en spoelt de trommel ook een beetje vijverwater weg. Dus totaal zal ik zo'n 13/15% wisselen wekelijks in het seizoen.
Vijver 50m3 met Profidrum 65/40 trommelfilter, 2x Bakkishower, Profidrum BWB, 2x BlueEco 320. Quarantaine 2,5m3 met EA Pondsieve, Bakkishower, DMVario 20m3.

Noodle

Oeps ik ging er vanuit dat het over je binnenbak ging... :-[
KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Rob en tara koi

Je kan zo'n gardena metertje ook tussen 2 kranen zetten dan heeft die de voledige waterdruk

Bas42

Of een terugslagklepje na de meter zodat hij altijd vol water staat
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Rob en tara koi

Is idd ook een optie .
Zelf heb ik er een watermeter van brabantwater op staan de normale meters pakken die lage hoeveelheden moeilijker

Bas

Quote from: Noodle on April 10, 2019, 15:21:05 PM
Oeps ik ging er vanuit dat het over je binnenbak ging... :-[

Dan zou een halve liter per minuut wel wat gek zijn haha!
Helaas gaat continue verversen niet zo simpel bij mijn quarantainebak; deze staat in de kelder onder het niveau van het riool.
Uiteraard kan ik van alles verzinnen met een overloopje en een opvangvat waaruit ik het middels een pompje naar het riool pomp, maar handmatig verversen vind ik eigenlijk wel fijn en het geeft me de tijd om de Koi (meestal zitten ze niet voor niets in de quarantainebak) goed te observeren. Anders gaat dat observeren er toch een beetje bij in schieten, ik ken mezelf een beetje.  ;)

De opties die Rob en Bas hier boven aangeven zijn ook wel goede ideeen om een continue "waterdruk" op het metertje te hebben. Zal dit ook overwegen!
Overigens zag ik gisteravond dat het metertje heel netjes de 0,5l/min aangaf die er doorheen ging, maar dit zal meer geluk dan wijsheid zijn geweest denk ik! Zal vanavond eens kijken of hij nog steeds 0,5l/min aangeeft.  :y:
Vijver 50m3 met Profidrum 65/40 trommelfilter, 2x Bakkishower, Profidrum BWB, 2x BlueEco 320. Quarantaine 2,5m3 met EA Pondsieve, Bakkishower, DMVario 20m3.