Verwarmen met een Warmtepomp

Started by Floris, February 18, 2021, 09:18:13 AM

Previous topic - Next topic

Floris

Quote from: Fredb on May 01, 2021, 08:28:02 AM
Om met de warmtepomp te starten zat het weer niet mee. Vooral niet als de vijver niet afgedekt is. Maar je vissen zullen er blij mee zijn :y:

Nee inderdaad, wat een weer. Maar geeft mij een goede indicatie wat ik aan capaciteit zonnepanelen nodig zou hebben. De vissen zijn er zeker blij mee! Er is al zeker 12 kg voer doorheen gegaan op 9 koi.

Floris

Quote from: Madinees on May 01, 2021, 08:45:41 AM
Interessant Floris! Ik heb de mijne ook heel de maand aangehad en had op betere buitentemperaturen gerekend.
Twee weken op 19-20 graden gehad en de rest op 18 graden. De week dat het heel koud was kwam hij niet verder dan 17 graden (ondanks hij op 18 stond).
Totaal heeft het me 500kw gekost is ca. 125 euro. Wel heel de maand zonder kap.

Wel heb ik hem tussen 3:00-7:00 uitstaan omdat het in de ochtend vaak erg koud is en het rendement dan te laag is vind ik. Afkoeling in 4 uurtjes valt ook wel mee.
Laat de beluchting in de vijver dan ook uit gaan.

Kijk uit naar hogere buitentemperaturen en wat voor effect dat heeft. Nog een week slechten dan wordt het eindelijk beter zie ik.

Valt zeker niet tegen bij jouw! Ik heb er ook even aan gedacht om hem s'nachts een paar uur uit te zetten maar toch maar niet gedaan. Ondanks dat de hij de nacht gewoon aan staat, loopt de temp toch soms terug. De ene nacht nauwelijks, andere nacht tot bijna 1 graad. Zonder verwarming zou dit nog meer zijn geweest dus dan werd het verschil mij te groot.

Madinees

Quote from: Floris on May 01, 2021, 16:17:27 PM
Quote from: Madinees on May 01, 2021, 08:45:41 AM
Interessant Floris! Ik heb de mijne ook heel de maand aangehad en had op betere buitentemperaturen gerekend.
Twee weken op 19-20 graden gehad en de rest op 18 graden. De week dat het heel koud was kwam hij niet verder dan 17 graden (ondanks hij op 18 stond).
Totaal heeft het me 500kw gekost is ca. 125 euro. Wel heel de maand zonder kap.

Wel heb ik hem tussen 3:00-7:00 uitstaan omdat het in de ochtend vaak erg koud is en het rendement dan te laag is vind ik. Afkoeling in 4 uurtjes valt ook wel mee.
Laat de beluchting in de vijver dan ook uit gaan.

Kijk uit naar hogere buitentemperaturen en wat voor effect dat heeft. Nog een week slechten dan wordt het eindelijk beter zie ik.

Valt zeker niet tegen bij jouw! Ik heb er ook even aan gedacht om hem s'nachts een paar uur uit te zetten maar toch maar niet gedaan. Ondanks dat de hij de nacht gewoon aan staat, loopt de temp toch soms terug. De ene nacht nauwelijks, andere nacht tot bijna 1 graad. Zonder verwarming zou dit nog meer zijn geweest dus dan werd het verschil mij te groot.

Nog een weekje doorbijten, gaat weer wat kosten ;-) maar dan lekker 18-19 graden houden. Volgende week wordt het beter weer, 20 graden overdag en geen koude nachten. Ga hem dan op 20 graden zetten, kijken hoeveel energie dat kost.

Floris

Ja hier het zelfde idd. Vanaf aankomend weekend is ook de kou uit de nachten, dus zal ook weer wat schelen hoop ik.
Nog even geduld :-\

Ron

Ik ben dit artikel met aandacht aan het volgen ... heb namelijk ook een warmtepomp waarmee ik de vijver doe verwarmen in het voor en najaar. Deze liep via de plantenfilter. Nu ben ik de vijver aan het verbouwen en ga ik de WP weg doen omdat ik iets groter zoek.

Nu  is mijn vraag aan jullie waar je het best een WP kan installeren?

Je kan deze na één van je bestaande filterpompen  plaatsen maar gaat ten kosten van je flow naar de vijver toe. Zijn er misschien mensen die een aparte pomp voorzien  die het water uit de vijver door de WP verplaatst. Zo blijft de rest van het systeem in takt en als de WP niet in gebruik is , blijft de rest van het systeem doorgaan.

14 m³ vijver / blue eco 240 / Do-It combi 30 trommelfilter
1,8 m³ QB / Red Label ANP 6500 / MKF / Sansai mini trickel

abroeders

Ik wilde eerst een complete warmtepomp op de garage zetten, dan zou het leidingwerk best wat weerstand opleveren met alle bochten die ik dan zou moeten maken.

Ik kom er onlangs achter dat er ook split-unit warmtepompen bestaan (waarom niet eigenlijk, een split-unit airco is ook gewoon een warmtepomp toch?), waardoor je gemakkelijker de warmtewisselaar dicht bij de pompinstallatie kan plaatsen met zo weinig mogelijk leidingweerstand en warmteverlies, zonder een grote kast met ventilator die veel ruimte om zich heen nodig heeft (en lawaai maakt) in het zicht. Een NIBE AMS 10-6 heeft bijvoorbeeld een zwembad warmtewisselaar welke je op de hoofdunit kan aansluiten. Ik kom zo'n unit tegen met 'huis- warmtewisselaar' voor een boiler voor ongeveer 2000 euro. Stel dat ik hier mijn boiler en/of CV thuis mee voorverwarm heb ik volgens mij ook recht op ISDE subsidie. Dan hoeft er alleen nog maar een zwembad warmtewisselaar extra op aangesloten worden. Moet alles nog wel even gaan navragen bij een installateur wat het in totaal moet gaan kosten. Nadeel is dat er gecertificeerd iemand het systeem moet afvullen met koudemiddel. Ook hoeft voor mij het 'huisgedeelte' nog niet perse. Om de warmtewisselaar en ventilatorunit te splitten vind ik wel een interessant idee. Hoop alleen dat het betaalbaar blijft.

Heeft iemand al zo'n split-unit warmtepomp voor de vijver of zwembad draaien, al of niet in combinatie met een huis-installatie?

Fredb

Quote from: Ron on May 07, 2021, 17:25:57 PM
Ik ben dit artikel met aandacht aan het volgen ... heb namelijk ook een warmtepomp waarmee ik de vijver doe verwarmen in het voor en najaar. Deze liep via de plantenfilter. Nu ben ik de vijver aan het verbouwen en ga ik de WP weg doen omdat ik iets groter zoek.

Nu  is mijn vraag aan jullie waar je het best een WP kan installeren?

Je kan deze na één van je bestaande filterpompen  plaatsen maar gaat ten kosten van je flow naar de vijver toe. Zijn er misschien mensen die een aparte pomp voorzien  die het water uit de vijver door de WP verplaatst. Zo blijft de rest van het systeem in takt en als de WP niet in gebruik is , blijft de rest van het systeem doorgaan.

Ik heb een aparte retourlijn onder in de vijver, voor extra stroming. Deze is na de trommel, maar voor het BWB, en loopt via de warmtepomp. De eerste jaren, sloot ik deze in de winter af, en ontkoppelde de WP. Nu laat ik dit in de winter gewoon rustig doorlopen. Voordeel is dat de warmtepomp niet leeg hoeft, wat mij voor het apparaat beter lijkt. En je hebt geen leidingen met stilstaand water, wat je in de lente weer schoon moet maken. Als je de leidingen buiten isoleer, en je laat er stroming op staan, heb je ook geen risico dat de boel bevriest. 

Madinees

Quote from: Ron on May 07, 2021, 17:25:57 PM
Ik ben dit artikel met aandacht aan het volgen ... heb namelijk ook een warmtepomp waarmee ik de vijver doe verwarmen in het voor en najaar. Deze liep via de plantenfilter. Nu ben ik de vijver aan het verbouwen en ga ik de WP weg doen omdat ik iets groter zoek.

Nu  is mijn vraag aan jullie waar je het best een WP kan installeren?

Je kan deze na één van je bestaande filterpompen  plaatsen maar gaat ten kosten van je flow naar de vijver toe. Zijn er misschien mensen die een aparte pomp voorzien  die het water uit de vijver door de WP verplaatst. Zo blijft de rest van het systeem in takt en als de WP niet in gebruik is , blijft de rest van het systeem doorgaan.

Het gaat toch niet ten koste van de flow? Ik heb hem als by-pass gezet op de aan én afvoer van de trickle. Aanvoer is 110, daar zit een  y-stuk aan van 50mm met een kraantje naar de warmtepomp. Komt ook weer met een Y-stuk retour in de 110 leiding van de trickle. Mijn warmtepomp met 2-4m3/uur hebben en dat kan ik zo goed regelen én het gaat niet ten koste van de flow van de pomp.

Fredb

die aanpassing geeft weerstand, en komt ten koste van je flow. Maar hoe je het ook maakt; het kost altijd extra energie

Madinees

Quote from: Fredb on May 07, 2021, 20:03:58 PM
die aanpassing geeft weerstand, en komt ten koste van je flow. Maar hoe je het ook maakt; het kost altijd extra energie

Dat is echt nihil hoor Fred. Mijn hoofdleiding (110 omhoog naar de trickel) heeft een schuifkraan maar die staat vol open. Water kiest de weg van de minste weerstand en gaat door de geknepen by-pass.

Ron

Dat denk ik dus ook Fred.
Je hebt het liefst zoveel mogelijk water terug je vijver in.  Is het een optie om een aparte filterpomp in de vijver te leggen naar je WP toe en weer meteen terug retour de vijver in?
14 m³ vijver / blue eco 240 / Do-It combi 30 trommelfilter
1,8 m³ QB / Red Label ANP 6500 / MKF / Sansai mini trickel

Fredb

Quote from: Madinees on May 07, 2021, 20:24:02 PM
Quote from: Fredb on May 07, 2021, 20:03:58 PM
die aanpassing geeft weerstand, en komt ten koste van je flow. Maar hoe je het ook maakt; het kost altijd extra energie

Dat is echt nihil hoor Fred. Mijn hoofdleiding (110 omhoog naar de trickel) heeft een schuifkraan maar die staat vol open. Water kiest de weg van de minste weerstand en gaat door de geknepen by-pass.
Snap ik, maar in jou situatie krijg je dan minder stroming over je trickel. Het is misschien niet veel, maar het kost stroming, of enerie. (als je overal de zelfde flow wil houden)

Fredb

Quote from: Ron on May 07, 2021, 20:40:44 PM
Dat denk ik dus ook Fred.
Je hebt het liefst zoveel mogelijk water terug je vijver in.  Is het een optie om een aparte filterpomp in de vijver te leggen naar je WP toe en weer meteen terug retour de vijver in?
Kan. maar je bent aan het nieuwbouwen. Dan ga je toch niet nu al met een pompje in je vijver lopen te klooien?

Dennis

Ik zou het water achter je mechanische filter weg pakken,als je direct uit de vijver pakt,krijg je ook je vuil door de warmtepomp.

Madinees

Quote from: Fredb on May 07, 2021, 20:51:41 PM
Quote from: Madinees on May 07, 2021, 20:24:02 PM
Quote from: Fredb on May 07, 2021, 20:03:58 PM
die aanpassing geeft weerstand, en komt ten koste van je flow. Maar hoe je het ook maakt; het kost altijd extra energie

Dat is echt nihil hoor Fred. Mijn hoofdleiding (110 omhoog naar de trickel) heeft een schuifkraan maar die staat vol open. Water kiest de weg van de minste weerstand en gaat door de geknepen by-pass.
Snap ik, maar in jou situatie krijg je dan minder stroming over je trickel. Het is misschien niet veel, maar het kost stroming, of enerie. (als je overal de zelfde flow wil houden)

Das waar! Maar het is echt heel weinig. Als ik de kranen naar de warmtepomp dicht zet dan zie ik boven in de trickel zichtbaar niet eens  meer water stromen. Vergeet niet dat er 'maar' 2-4m3 door de warmtepomp hoeft te lopen.