Verwarmen met een Warmtepomp

Started by Floris, February 18, 2021, 09:18:13 AM

Previous topic - Next topic

Madinees

Quote from: Perry on April 01, 2021, 20:12:22 PM
Kan je met een warmtepomp ook water rond laten circuleren en met een wisselaar werken ??

Nee, niet met de lucht-water warmtepompen, daar moet het water doorheen lopen.
Water wat er uit komt is ook maar 1 graad warmer dan wat er in gaat. Dus met een warmtewisselaar zal je weinig bereiken.
Waarom zou je het willen? Ik heb een aftakking gemaakt van men aanvoer leiding en daar de WP als by-pass aan gemaakt. Zo verlies je geen flow, werkt prima.

Perry

Quote from: Madinees on April 01, 2021, 20:20:45 PM
Quote from: Perry on April 01, 2021, 20:12:22 PM
Kan je met een warmtepomp ook water rond laten circuleren en met een wisselaar werken ??

Nee, niet met de lucht-water warmtepompen, daar moet het water doorheen lopen.
Water wat er uit komt is ook maar 1 graad warmer dan wat er in gaat. Dus met een warmtewisselaar zal je weinig bereiken.
Waarom zou je het willen? Ik heb een aftakking gemaakt van men aanvoer leiding en daar de WP als by-pass aan gemaakt. Zo verlies je geen flow, werkt prima.


Zou hem alleen op het plat dak kwijt kunnen
Dat lijkt me niet ideaal met opvoerhoogte

Madinees

Quote from: Perry on April 01, 2021, 22:26:07 PM
Quote from: Madinees on April 01, 2021, 20:20:45 PM
Quote from: Perry on April 01, 2021, 20:12:22 PM
Kan je met een warmtepomp ook water rond laten circuleren en met een wisselaar werken ??

Nee, niet met de lucht-water warmtepompen, daar moet het water doorheen lopen.
Water wat er uit komt is ook maar 1 graad warmer dan wat er in gaat. Dus met een warmtewisselaar zal je weinig bereiken.
Waarom zou je het willen? Ik heb een aftakking gemaakt van men aanvoer leiding en daar de WP als by-pass aan gemaakt. Zo verlies je geen flow, werkt prima.

Valt mee denk hoor. Jouw vijver is toch niet zo heel groot dacht ik? Dan hoef je maar 2-3m3/uur door de warmtepomp te doen. Meer heeft geen nut.


Zou hem alleen op het plat dak kwijt kunnen
Dat lijkt me niet ideaal met opvoerhoogte

Perry


Madinees

Quote from: Perry on April 01, 2021, 23:10:21 PM
Is idd niet zo groot 13.5 kub

Kun je met een relatieve kleine warmtepomp en beperkte flow veel bereiken hoor. Tip kijk eens op www.toppy.nl Heb ik de mijne ook van.

Perry

Die ga ik niet in de tuin netjes weggewerkt kunnen krijgen

Fredb

Zeg gewoon dat het voor de airco is. Dan vind iedereen het een goed idee 8)

Perry


Floris

Gewoon buiten je tuin achter de schutting zetten🤪

Madinees

Quote from: Perry on April 02, 2021, 23:18:45 PM
Er zijn hier ook grenzen 😝

Haha herkenbaar. Hier mocht het ook alleen als het niet in het zicht stond. Maar je kon toch op je platdak?
Ik bedoelde als je vijver niet zo groot is én een warmtepomp hoeft maar 2-4m3 uur door dan kan dat vaak wel zonder veel extra stroomgebruik.
Als je platdak hebt kun je het nog slim combineren met zon solarheater.

Perry

Eerst maar eens panelen leggen op het dak

abroeders

Ik zit ook te kijken of ik op termijn ook zo'n warmtepomp op het dak van de garage zou kunnen plaatsen. Voor mij is dit ook de enige optie om hem uit zicht te kunnen plaatsen. Ik ga aankomende zomer alles afwerken in de tuin en wil misschien al meteen het leidingwerk voorbereiden richting garagedak. Extra zonnepanelen komen er ook al bij op het garagedak, besloten dit nog even snel te doen voordat aan de afbouw van de salderingsregeling begonnen wordt. ik heb dan 7200Wp in totaal en zal in de toekomst m'n extra energie willen opmaken (luxeprobleem). 5 cent per kilowattuur kost het dan na afschaf van de salderingsregeling om overdag een warmtepomp te laten draaien. (tenzij het sneeuwt natuurlijk   :( )

Perry, de opvoerhoogte van een kleine 3 meter is toch maar enkel nodig om het lege systeem te vullen? Als je ook weer een dalende leiding hebt zou volgens mij de opvoerhoogte weer een stuk minder zijn als het systeem vol water staat. Natuurlijk moet je pomp wel in staat zijn het systeem te kunnen vullen natuurlijk. Of maak ik een denkfout?

Madinees, heb je een schatting wat het je heeft gekost (in KWh) om afgelopen week tijdens de sneeuwval het water op temperatuur te houden? Je gebruikt een bypass op de aanvoer zoals ik gelezen heb, maar heb je dan ook een extra pomp voor de circulatie van het water door de warmtepomp? Je hebt toch ook een gravity systeem? Ik weet niet zeker of ik jouw situatie goed begrijp. Bedoel je met aanvoer het leidingwerk van drain naar filter? Misschien bedoelen we aanvoer en retour precies andersom  :)

Ik zat te denken een bypass na de pomp op de retour te maken en dan een kogelkraan, op de doorgaande leiding tussen de twee aftakkingen van de bypass, om de doorgaande flow te knijpen om op die manier de flow door de warmtepomp te regelen? Dat zou me een pomp schelen, maar heb geen idee wat dat met mijn totale flow gaat doen. Ik heb twee Aquaforte DM Vario 22000S pompen vanuit het BWB en mijn twee retourleidingen naar de vijver zijn 75. Voor het leidingwerk naar de warmtepomp zou ik dan een bypass op één retourleiding in 50mm willen voorbereiden. Ik bedoel zoals in onderstaande schets? Als iemand ideeën heeft hoe het misschien beter kan hoor ik het graag.






Floris

De warmtepomp draait nu 40 dagen en vanaf 1 april op 18°C.

Vanwege de behoorlijk koude nachten heb ik de pomp 24/7 laten lopen om de temperatuur zo stabiel mogelijk te houden.

We hebben sneeuw en hagel gehad, nachten tot onder het vriespunt en temperaturen van 4°C overdag.
April 2021 was een extreem koude maand en de koudste april sinds 1986. De gemiddelde temperatuur komt uit op 6,7 graden tegen 9,9 graden normaal.

De omgevingstemperatuur van de warmtepomp ligt een paar graden lager vanwege de koude lucht die deze uitblaast. Dit houdt in dat op dagen dat het zo'n 4 a 5°C was, de omgevingstemperatuur tot rond het vriespunt zakte.

Tijdens deze koude 1e week van april was de warmtepomp niet in staat om de temperatuur op 18°C te houden en deze is langzaam naar 15°C gezakt. Vanaf 8 april is de temperatuur weer langzaam gestegen naar 17.5 - 18°C.

Op 23 april heb ik mijn beekloop weer ingeschakeld. Dit zal voor een stukje extra afkoeling hebben gezorgd.

De totale verbruikskosten sinds de pomp draait zijn opgelopen tot €247,-

De verbruikskosten voor de maand april komen daarmee op €200,-

Het totale verbruik in kWh moet ik nog even na checken.

Ondanks dat het verbruik en bijbehorende kosten flink zijn opgelopen, ben ik over de prestatie van de warmtepomp tot nu toe zeer tevreden. Vanaf een buitentemperatuur van 15°C wordt de pomp eigenlijk pas echt efficiënt. Ik ben dus erg benieuwd naar het verbruik wanneer de nachten milder worden en het overdag constant boven de 15°C is.

De planning was om vanaf mei naar 20°C te verwarmen, maar gezien de weersverwachting voor de eerste week van mei, laat ik de temperatuur nog even op 18°C staan.

De verwachting is dat de temperatuur in de 2e week van mei zal gaan stijgen en vanaf dan zal ik dan ook naar de 20°C gaan.

Hier nog even een overzicht van de weerstatistieken van de afgelopen maand.

Fredb

Om met de warmtepomp te starten zat het weer niet mee. Vooral niet als de vijver niet afgedekt is. Maar je vissen zullen er blij mee zijn :y:

Madinees

Interessant Floris! Ik heb de mijne ook heel de maand aangehad en had op betere buitentemperaturen gerekend.
Twee weken op 19-20 graden gehad en de rest op 18 graden. De week dat het heel koud was kwam hij niet verder dan 17 graden (ondanks hij op 18 stond).
Totaal heeft het me 500kw gekost is ca. 125 euro. Wel heel de maand zonder kap.

Wel heb ik hem tussen 3:00-7:00 uitstaan omdat het in de ochtend vaak erg koud is en het rendement dan te laag is vind ik. Afkoeling in 4 uurtjes valt ook wel mee.
Laat de beluchting in de vijver dan ook uit gaan.

Kijk uit naar hogere buitentemperaturen en wat voor effect dat heeft. Nog een week slechten dan wordt het eindelijk beter zie ik.