Verwarmen met een Warmtepomp

Started by Floris, February 18, 2021, 09:18:13 AM

Previous topic - Next topic

Floris

Ja dat schakelmoment is me bij deze ook niet helemaal duidelijk. Maar ik vermoed dat hij bij mij nu zal schakelen bij een 0.5 graden verschil. Bij het op temperatuur houden zal hij inderdaad in een lagere modus draaien en alleen de energie verbruiken die nodig is. Geen onnodig stroom verbruik dus. Dat zal straks als de omgeveings temperatuur boven de 15 graden komt helemaal efficient worden.

Mocht je het verschil te groot vinden en je kan de schakeltijd niet aanpassen, kan je er ook voor kiezen om de warmtepomp via een externe temperatuur regelaar te laten schakelen. Vraag me alleen af of dat nog nadelen heeft voor het apparaat zelf. Want hij schakelt dan echt helemaal uit natuurlijk.

Madinees

Quote from: Floris on March 22, 2021, 23:03:08 PM
Ja dat schakelmoment is me bij deze ook niet helemaal duidelijk. Maar ik vermoed dat hij bij mij nu zal schakelen bij een 0.5 graden verschil. Bij het op temperatuur houden zal hij inderdaad in een lagere modus draaien en alleen de energie verbruiken die nodig is. Geen onnodig stroom verbruik dus. Dat zal straks als de omgeveings temperatuur boven de 15 graden komt helemaal efficient worden.

Mocht je het verschil te groot vinden en je kan de schakeltijd niet aanpassen, kan je er ook voor kiezen om de warmtepomp via een externe temperatuur regelaar te laten schakelen. Vraag me alleen af of dat nog nadelen heeft voor het apparaat zelf. Want hij schakelt dan echt helemaal uit natuurlijk.

Schakelklok lijkt me geen optie. Gewoon goed inregelen volgens mij houdt hij het redelijk constant zonder teveel energie.

Floris

Ik heb contact gehad met de service afdeling van Aquark, de fabrikant en deze geven aan dat de minimum temperatuur niet aan te passen is. Evenals het schakelmoment, bij deze warmtepomp blijkt het dus 1.0 graden te zijn. Dit houd in, bij instellen op 18 graden, verwarmt hij tot 19 en gaat weer aan als de temperatuur zakt tot 17 graden.

Behoorlijk teleurstellend moet ik zeggen, ik dacht zelfs dat ik ergens gelezen had dat het schakelmoment van deze pomp juist tot 0.1 graden in te stellen was. Zou je toch wel mogen verwachten van zo'n geavanceerd apparaat. Maar zal er wel mee te maken hebben dat ze oorspronkelijk voor zwembaden bedoeld zijn.

Maargoed, eerst maar kijken hoe dit in de praktijk zal uitpakken. De vijver zal niet in 1 nacht gelijk 2 graden afkoelen. De warmtepomp is in te stellen per graad, maar geeft op het display wel halve graden aan. Dit zal in theorie betekenen dat wanneer de temperatuur bv iets onder de 18 zakt, de pomp 17,5 aangeeft. Iets onder de 17,5 zal de pomp 16 aangeven en aanspringen. In feite zakt de temperatuur dan dus iets meer dan 1 hele graad.

Ik zou hem tussendoor via de telefoon ook weer hoger kunnnen zetten zodat hij eerder aan zal gaan, of ik heb nog de optie om toch met een externe temperatuur regelaar te gaan werken die wel fijner in te stellen is.

Fredb

Die ene graad is toch prima? Als ie op 18 staat, gaat ie uit als de display 19 aangeeft. Hij gaat aan als ie 17.9 is. Als je hem op 0.1 zou kunnen afstellen zou ie veel meer aan en uit gaan, wat niet goed is volgens mij voor de levensduur vanhet systeem. De compressor voor het gas moet dan ook heel vaak aan en uit.

Met een externe schakelaar is ook niet optimaal, omdat die het systeem in 1 x uitschakelt. Als je de pomp uit (of aan) zet, hoor je dat ie eerst een soort opstart modus heeft.

Madinees

Ja dat is ook waar wat Fred schrijft. Al zijn het natuurlijk full-inverters, de mijne gebruikt maar 100 watt in de laagste stand dus kan net zo goed altijd meedraaien.
@Floris, op hoeveel graden zit je nu? Jij hebt de vijver toch niet afgedekt dacht ik? Hoe lang staat de pomp aan op een dag en hoeveel afkoeling heb je in de nacht? Wil komend weekend de kap er af halen bij mij maar ben toch wat bang voor afkoeling 's nachts zonder kap.

Floris

Quote from: Fredb on March 24, 2021, 08:20:21 AM
Die ene graad is toch prima? Als ie op 18 staat, gaat ie uit als de display 19 aangeeft. Hij gaat aan als ie 17.9 is. Als je hem op 0.1 zou kunnen afstellen zou ie veel meer aan en uit gaan, wat niet goed is volgens mij voor de levensduur vanhet systeem. De compressor voor het gas moet dan ook heel vaak aan en uit.

Met een externe schakelaar is ook niet optimaal, omdat die het systeem in 1 x uitschakelt. Als je de pomp uit (of aan) zet, hoor je dat ie eerst een soort opstart modus heeft.

Klopt Fred, 1 graad vind ik wel te doen idd. Daarom eerst maar even afwachten hoe het straks is met het op temperatuur houden. Voorlopig nog even opwarmen. Dat het niet zo goed is voor de levensduur zit wel wat in ja. Was ik ook al bang voor dat het voor de pomp niet goed zou zijn.

Quote from: Madinees on March 24, 2021, 08:22:34 AM
Ja dat is ook waar wat Fred schrijft. Al zijn het natuurlijk full-inverters, de mijne gebruikt maar 100 watt in de laagste stand dus kan net zo goed altijd meedraaien.
@Floris, op hoeveel graden zit je nu? Jij hebt de vijver toch niet afgedekt dacht ik? Hoe lang staat de pomp aan op een dag en hoeveel afkoeling heb je in de nacht? Wil komend weekend de kap er af halen bij mij maar ben toch wat bang voor afkoeling 's nachts zonder kap.

Ik heb de vijver niet afgedekt nee. Gister avond zat ik op 10,5. Gister nacht was een erg koude nacht met -1 de afkoeling was vannacht 0,7 graden. De andere nachten 0,2 en 0,3 graden. De pomp staat vooralsnog continu draaien.

Van 11:00 tot 20:00 ongeveer. Afhankelijk van hoe hoog de temperatuur oploopt. De pomp staat bij mij niet op de meest gunstige positie waardoor de lucht eromheen ook afkoeld tot soms een graad of 5 a 6.
Vandaag wordt een stuk warmer en zal het hopelijk een stuk makkelijker gaan om de temp een stuk omhoog te krijgen.

Madinees

Interessant! Hoeveel capaciteit draait je pomp (watt) en hoe groot was je vijver ook al weer?
Bij mij wordt het ook koud om de warmtepomp maar hij staat nog wel redelijk 'open' opgesteld. Is toch wel belangrijk denk ik.

Floris

Ja die ruimte er om heen is wel één van de belangrijkste zaken om rekening mee te houden. Heb me wel aan de minimale afstand rondom gehouden maar je merkt en voelt gewoon dan de koude lucht door de muren eromheen niet echt lekker weg kan. Vandaag met de zon valt het heel erg mee hoor en hij gaat nu hard.

Het verbruik verschilt omdat hij dit zelf traploos . Maar continu in de boost modus zo'n beetje tussen de 1000 en 1700 W verbruik. Ontdooien kost even minder...rond de 400 W.

In standby modus verbruikt hij zo'n 38 W

De vijver is 33m3 en de capaciteit van de pomp 17kW (in de gunstigste  omstandigheden)

Totale kosten tot nu toe de afgelopen 4 (waarvan 3 toch redelijk koud) €10,22 volgens de energie meter.

Floris

Sinds gister middag de vijver op 18°C

Op 21-03 heb ik de warmtepomp ingeschakeld, de vijver temperatuur was toen 7.3°C

De totale kosten voor de afgelopen 10 dagen, van 21-03 tot 31-03 0:00 uur zijn: €47,62

De komende periode zal ik de temperatuur op 18°C laten staan. Ook om te kijken wat dit kost om hem op temperatuur te houden. Hij schakeld een flink stuk terug in verbruik in ieder geval. Zo tussen de 400 en 700 W tot nu toe met een omgevings temperatuur tussen de 8°C en de 10°C





Madinees

Quote from: Floris on April 01, 2021, 13:14:28 PM
Sinds gister middag de vijver op 18°C

Op 21-03 heb ik de warmtepomp ingeschakeld, de vijver temperatuur was toen 7.3°C

De totale kosten voor de afgelopen 10 dagen, van 21-03 tot 31-03 0:00 uur zijn: €47,62

De komende periode zal ik de temperatuur op 18°C laten staan. Ook om te kijken wat dit kost om hem op temperatuur te houden. Hij schakeld een flink stuk terug in verbruik in ieder geval. Zo tussen de 400 en 700 W tot nu toe met een omgevings temperatuur tussen de 8°C en de 10°C

Leuk om te volgen en gaat lekker zo bij je!

Ik heb mijn pomp vorige week op de domotica aangesloten en hem op 19 graden gezet. Vanaf afgelopen zaterdag tot nu heeft me dat ruim 40kw gekost (10 euro).
Nu terug op 18 waar ik hem in april op wil houden. Doe dus hetzelfde als jij. Mijn vijver is alleen kleiner (21m3) en pomp fors kleiner (7kw).


Floris

Wel interessant om zo naast elkaar te zien! Vannaf wannneer had jij ook al weer de kap eraf gehaald?

Madinees

Afgelopen zaterdag, gelijk met het aansluiten op domotica.

Floris

Ohw dat valt dan erg mee bij jou qua kosten toch. Die isolatie op de trickle dus :y:

Madinees

Quote from: Floris on April 01, 2021, 16:51:31 PM
Ohw dat valt dan erg mee bij jou qua kosten toch. Die isolatie op de trickle dus :y:

Trickle koelt anders echt enorm af inderdaad. Denk dat het veel scheelt.

Perry

Kan je met een warmtepomp ook water rond laten circuleren en met een wisselaar werken ??