Mudpond Games 2020 | Tancho van Stefan V

Started by Stefan V, May 11, 2020, 21:48:25 PM

Previous topic - Next topic

Fredb


Albert-jan

10m3 vijver met 9 koi.

Stefan V

Dankjewel! ben er ook erg blij mee. Ze gaat binnenkort naar Nederland komen en in het voorjaar krijgt ze de ruimte in mijn nieuwe vijver, als alles goed verloopt natuurlijk.

Stefan V

Na lange tijd ook weer een update van mijn kant over de mudpond games tancho.

Hoe blij ik was na de harvest uit de mudpond is helaas snel verdwenen na het uitzetten van de vis in de vijver.
Natuurlijk is het een prachtige tancho, maar misschien moet ik voorlopig nog even zeggen "was" een mooie tancho.

Helaas heeft deze vis flink wat problemen gehad sinds aankomst bij mij thuis.
Bij het ophalen vond ik de vis al heel erg gestrest en was hij helemaal rood geaderd en de vinnen ook flink rood. Vis was gecontroleerd en was parasiet vrij. Dus verwachting was vooral stress.

Helaas kreeg de vis 1 dag na het bijplaatsen in de vijver vraat aan zijn uiteinde van de rechterborstvin. Deze vin was ook nog steeds helemaal rood. NAtuurlijk was ik gestart met een virkon behandeling in de vijver omdat het compleet nieuwe vijver is en alle vissen net in de vijver zaten.
een dag later werd het alleen maar erger (zie foto's hieronder). Uiteindelijk de AK ingeschakeld in de vis gebowld. Er bleek een wond te zitten bij de rechterborstvin, en dat zou ook de irritatie van de vin verklaren. De vis was ook aan trekken met de vin als het ware. Toen besloten om de vis te lokaal te behandelen aan de vinnen en de wond. (zowel de rechter vin, linker vin en staartvin bleken aangetast uiteindelijk).

Alle vissen hadden uiteindelijk flink last van kruisbesmetting, maar dit was een erg hardnekkige. 3 dagen virkon 5 gram/kuub was niet voldoende om de vissen te doen verbeteren. Ze lagen uiteindelijk allemaal met geknepen vinnen op de bodem en als ze zwommen schuurde en flitste ze erop los. Hierdoor onstonden ook allemaal kleine schuurplekjes op de koi, die gelukkig weer snel genezen waren. Maar de vissen bleven aanmodderen. Ze aten wel goed maar gingen daarna weer op de grond bij elkaar liggen in groepjes. Veel water ververst, ook pro-biotica toegediend om de vissen en vijver te stimuleren in evenwicht te komen. Uiteindelijk leken de meeste vissen wel weer beter in hun vel te komen, maar de tancho takelde alleen maar verder af en de wond bleef zitten. Uiteindelijk ging de vis behoorlij apatisch gedrag vertonen en toen heb ik in overleg met deskundige besloten de gehele vijver te behandelen met Combifix en zout.
Na de behandeling leken de vissen het goed te doen, maar na een paar dagen leken ze even weer terug te vallen. Toen besloten om rust te houden in de vijver en even niets te doen. Water ververst en over Actief kool gaan filteren, en nu een week verder lijkt het goed te gaan met de vissen. Ze zwemmen eindelijk weer vrijuit door de vijver en eten goed. Nog wel wat irritatie op de huid, maar dit lijkt aardig weg te trekken nu.
Ik hoop dat ik nu rustig verder kan met het opbouwen van een filterbioloog  :)

De tancho is flink toegetakeld op vinnen zoals te zien op de laatste foto, maar hopelijk komt dit nog goed. Hij is nog wat rood op de huid, maar dat trekt hopelijk snel weg.



Stefan V


Perry


Albert-jan

Gelukkig dat het weer ietsje beter gaat.

Het verhaal wat je typt klinkt erg bekend. Bij mij een beetje hetzelfde na bijzetten van de mudpond koi. Denk toch dat er iets met die vissen aan de hand is/was. De plekken die jou koi heeft/had de mijne precies zo. Ik dacht ook stress int begin. Op zich at die ook goed maar toch ging het ineens heel snel bergafwaarts toen. Hou het maar goed in de gaten zou ik zeggen.
10m3 vijver met 9 koi.

Bas42

Goed te horen dat het nu langzaam beter lijkt te gaan. Maar het blijft hard werken om de vissen in conditie te houden. Succes.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Stefan V

Quote from: Albert-jan on June 29, 2021, 16:05:00 PM
Gelukkig dat het weer ietsje beter gaat.

Het verhaal wat je typt klinkt erg bekend. Bij mij een beetje hetzelfde na bijzetten van de mudpond koi. Denk toch dat er iets met die vissen aan de hand is/was. De plekken die jou koi heeft/had de mijne precies zo. Ik dacht ook stress int begin. Op zich at die ook goed maar toch ging het ineens heel snel bergafwaarts toen. Hou het maar goed in de gaten zou ik zeggen.

Is inderdaad wel opmerkelijk, maar kan natuurlijk altijd pech hebben.
Bedankt voor de tip met betrekking tot de kieuwen. Ik houd het elke dag goed in de gaten, maar het valt niet mee inderdaad.
De vis is nog steeds niet helemaal de oude, maar dat zal ook nog wel even duren helaas.

Albert-jan

10m3 vijver met 9 koi.

Stefan V

Hoi Albert,

De vis zwemt nog steeds haar rondjes in mijn vijver. Het bacterieel probleem lijkt nu te zijn verminderd gelukkig.
Hoewel de wond bij de vorstvin nog steeds niet helemaal mooi dicht gegroeid is.  ::)
De vinnen zijn een stuk kleiner geworden, maar hoop dat dat weer mooi aangroeid. Ik zal tzt wel weer een foto plaatsen.

Vis is wel een stressbal helaas, en is helemaal niet meer zo wit als dat ze was. Nu is het bijna vooral roze! Als je mijn shiro ernaast ziet zwemmen zie je het verschil erg goed. Filter is nog flink aan het opstarten en daar zal ze wel last van hebben. Voer dus ook nog maar erg minimaal!

Bas42

Quote from: Stefan V on July 26, 2021, 09:45:15 AM
Hoi Albert,

De vis zwemt nog steeds haar rondjes in mijn vijver. Het bacterieel probleem lijkt nu te zijn verminderd gelukkig.
Hoewel de wond bij de vorstvin nog steeds niet helemaal mooi dicht gegroeid is.  ::)
De vinnen zijn een stuk kleiner geworden, maar hoop dat dat weer mooi aangroeid. Ik zal tzt wel weer een foto plaatsen.

Vis is wel een stressbal helaas, en is helemaal niet meer zo wit als dat ze was. Nu is het bijna vooral roze! Als je mijn shiro ernaast ziet zwemmen zie je het verschil erg goed. Filter is nog flink aan het opstarten en daar zal ze wel last van hebben. Voer dus ook nog maar erg minimaal!
Ik zag idd van de week je nitrietwaarde voorbij komen dus het is heel aannemelijk dat deze vis als signaalvis daar meer last van heeft als de andere vissen .... Hier na  behandelingen ook weer aan het knokken tegen nitriet  :(
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Stefan V

Vandaag toch maar even gebowld voor de zekerheid en parasieten check.
Geen parasieten, wel een fikse wond  :'(
Zelfde wond als voorheen is niet dichtgegroeid maar weer gaan ontsteken. Weer behandeld maar ben bang dat dit te hardnekkig is.
Op de foto lijkt de kleur bijna wel een karashigoi
Pas op, geen smakelijke foto's

Perry