SFF Sanke en Kase Showa - tosai

Started by WouterC, July 27, 2019, 16:17:17 PM

Previous topic - Next topic

WouterC

Afgelopen week 2 tosai gekocht waarmee ik hoop de kwaliteit van mijn bestand een beetje te verbeteren. Natuurlijk altijd een klein beetje de vraag hoe tosai zich ontwikkelen, maar wel altijd leuk om te volgen.

Een Sanke van SFF 31 cm en een Showa van Kase 26 cm. Benieuwd wat jullie van deze 2 visjes verwachten.

Budeltje

De showa heeft er in ieder geval n flinke kop op zitten. Grote kiewplaten ook. Ik vind t persoonlijk wel een leuke vis.

SjuulD

Mooie vissen, de sanke heeft mijn voorkeur. De showa is voor mij persoonlijk een beetje te druk qua patroon.
Ga je de vissen in een quarantaine/opgroei bak zetten?

Mvg
Vijver ongeveer 24m3  Ub-100 , ultrasieve , Auga 30.000

6 bewoners.

WouterC

Ze zitten gewoon in de vijver, maar heb wel wat vissen weggedaan waardoor de bezetting vrij laag is (5 vissen van gemiddeld ca 60cm. en deze 2 kleintjes op 11m3). Voer 6 keer per dag. Weet niet hoe realistisch het is maar doel is om beide minstens 10 cm te laten pakken in de komende 3 maanden.

De Sanke is voor mij persoonlijk ook de betere vis, maar dit was ook wel te merken aan de prijs. Showa was een stukje goedkoper en is ook meer een gok. Hopelijk gaat deze gok goed uitpakken. Ben met name benieuwd hoe het hi er over een tijdje uit ziet.

Bas42

10 cm in ca. 12-14 wkn moet lukken. In de vijver zal het iets minder hard gaan maar als de temperature goed blijven moeten ze een leuke groei kunnen pakken.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

WouterC

Denk dat het ook wel moet gaan lukken, ze zijn namelijk allebei vrij fanatiek als er gevoerd wordt. Hopelijk werken de temperaturen inderdaad een beetje mee.

WouterC

Net even de visjes gemeten, beide 6 cm gegroeid vanaf ongeveer augustus vorig jaar tot nu. Geen extreme groei, hopelijk gaan ze dat dit jaar compenseren.




Bas42

Ze hebben idd geen spectaculaire groei door gemaakt maar zo te zien is er ook goed gewerkt aan body  :y:
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Croesmaster

Body is inderdaad goed toegenomen. De sanke heeft mijn voorkeur. Deze vind ik beter van kwaliteit. Zowel bouw als huidkwaliteit. Het toegenomen Sumi heeft de vis goed gedaan. Eind van het jaar rond of over de 50 cm!!

WouterC

Ben zelf ook voornamelijk tevreden over de Sanke, zowel de body als de huidkwaliteit is gewoon beter dan bij de Showa. Ik weet dat Showa een lastigere variƫteit is dan Sanke in dit geval. Ben nog aan het twijfelen of ik niet op zoek zal gaan naar een showa van hogere kwaliteit, maar van de andere kant is het wel interessant om te volgen wat deze showa in de komende 2 jaar gaat doen.

nico1012

zou niet klagen als mijn vissen zich zo ontwikkeld hebben.
Beide vissen hebben een droom ontwikkeling meegemaakt.
Ben fan van beide vissen

WouterC

Ik ben ook zeker tevreden hoor. Maar voor mij is de Sanke wel meer een zekerheidje voor de toekomst dan de showa. Bij de Showa is er namelijk wel enige inval zichtbaar in de bouw en ik ben heel benieuwd hoe het grote hi vlak eruit gaat zien wanneer de vis groter wordt. Maar juist omdat hier minder zekerheid is, is het volgen van zo'n visje best interessant. Ga hem daarom ook voorlopig lekker laten zwemmen denk ik.

Bas42

Quote from: WouterC on May 18, 2020, 13:25:24 PM
Ik ben ook zeker tevreden hoor. Maar voor mij is de Sanke wel meer een zekerheidje voor de toekomst dan de showa. Bij de Showa is er namelijk wel enige inval zichtbaar in de bouw en ik ben heel benieuwd hoe het grote hi vlak eruit gaat zien wanneer de vis groter wordt. Maar juist omdat hier minder zekerheid is, is het volgen van zo'n visje best interessant. Ga hem daarom ook voorlopig lekker laten zwemmen denk ik.
Aan de andere kant lijkt het sumi op het staartdeel van de showa intenser te worden. Indien dat sumi nog even doorontwikkeld komt de showa qua kleur beter in belans en zal hem zeker ten geode komen. Dus wat mij betreft kan de showa nog weleens gaan verrassen .... Dus zeker de moeite waard om de ontwikkeling nog even te volgen.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Frans.s


Stefan V

Prachtige sanke!
De showa vind ik persoonlijk ook iets minder, maar wie weet gaat die nog verrassen!  8)