KoiCave project, E-Pond Koi Feeding System.

Started by Noodle, May 06, 2019, 15:09:05 PM

Previous topic - Next topic

Koi Passion

Wat mij wel makkelijk lijkt is dat je een begin- en eindtijd in kunt geven die voor alle voerbeurten geldt. En dat de tussenliggende voerbeurten automatisch verdeeld worden
Stel je hebt nu 24 voerbeurten en je wil om 6 uur ipv om 7 de eerste voerbeurten dan moet je nu 24 keer de starttijd aanpassen.
Kan deze op de wish list?
Groet,
Paul

Koi Passion

Wat mij verder handig lijkt is dat je in de tabbladen "voedertijden schema" en "voeder schema" kunt zien welke gemiddelde watertemperatuur op dat moment van toepassing is. Bv door bij het bijbehorende aantal voerbeurten en de van toepassing zijnde temp in het voer schema het eerste vakje van de tabel een kleur te geven.
Groet,
Paul

StephanVS

Beste allemaal,
Zoals jullie misschien al gezien hebben op de film die Theo de Vliegh gemaakt heeft van het E-Pond Koi Feeding System, is het testen van start gegaan.
Op de Whatsapp groep van het testteam zijn al vele vragen en opmerkingen gekomen.
We gaan zoveel mogelijk info proberen te delen met jullie van wat er al zich heeft voorgedaan tijdens en net na de installatie van het systeem.
Het is dan de bedoeling dat we hier op het forum verder gaan. Zo is dan te lezen welke eventuele problemen zich voordoen en hoe deze opgelost worden.
Ook vragen over hoe het systeem in te stellen is kan men dan hier lezen.
Aan de hand van scherm afbeeldingen die wij en het testteam maken hopen we dan dat jullie een goede indruk krijgen van hoe het systeem eruit ziet en hoe het systeem werkt.
Graag hadden we dat ook op het KoiEvent gedaan maar helaas kan dat dit jaar niet doorgaan.
We hopen op deze manier dat dit een positieve bijdrage geeft op een mooi resultaat van dit project.
Groet, Bjorn en Stephan

StephanVS

Installeren van Feeder en Controller

Nadat iedereen van het testteam de Feeder met controller per post ontvangen had zijn ze begonnen met het plaatsen van de Feeder en controller. De Feeders kregen een plek aan de vijver en de controllers in het algemeen in de filterruimte. Enkele hadden al een UTP kabel aangelegd, eventueel met een internet verdeler (Netwerk Switch) ertussen, andere kozen voor een oplossing met power adapter (internet via stroomnet). De controller heeft een UTP kabel nodig om verbinding met het internet te maken. Op dit moment hebben wij ervoor gekozen om geen WiFi in de controller in te bouwen, dit vanwege de hoge kosten en problemen die dit met zich meebrengt.

Wat ook naar voren kwam als belangrijk punt, is dat bij het aansluiten van de controller op het modem ervoor gezorgd wordt dat het modem van uw provider automatisch een IP adres toekent aan de controller. DHCP moet dan in het modem van uw provider aan staan, over het algemeen staat dit standaard in het modem aan.

Eenmaal alles geplaatst en aangesloten en de controller is aangemeld in het E-Pond wordt de verbinding status van de controller weergegeven door een rood of groen icoontje. Groen icoontje, dan is de verbinding met internet goed.
Groet, Bjorn en Stephan

StephanVS

Dashboard en Mijn Devices

Na aanmelden van de controller heeft deze tot 24 uur nodig om een goede gemiddelde watertemperatuur te berekenen.
Doordat de controller de hele dag door de watertemperatuur meet en opslaat komt daar een gemiddelde watertemperatuur uit voort. Deze watertemperatuur waarde wordt gebruikt om de Feeder de komende dag de juiste hoeveelheid voer te laten geven wat ingesteld is in het voederschema. Deze gemiddelde watertemperatuur is dan te zien op het dashboard in de systeem info balk en wordt in een grafiek weergegeven die tot een jaar terug te zien is. De gemiddelde watertemperatuur waarde die op de systeem info balk weergegeven wordt is altijd van een dag terug.
Op de systeem info balk zijn ook andere gegevens af te lezen o.a. Totaal aantal vis in de vijver, Totaal visgewicht in de vijver, Feedingmode, Werpsnelheid.

Onder tab 'Mijn Devices' kan men eenvoudig extra controllers toevoegen en instellingen van de controller aanpassen. Instellingen zoals Feedingmode, Werpsnelheid, Tijdzone zijn hier in te stellen.
Ook een afbeelding voor op het dashboard van bijvoorbeeld de vijver kan men hier toevoegen.
Groet, Bjorn en Stephan

StephanVS

E-POND KOIFEEDER

De E-Pond KoiFeeder is ontworpen om op de rand van de vijver geplaatst te worden. In de voederautomaat bevinden zich twee elektromotoren.
Voor het voer afweegsysteem is een elektromotor voorzien en om het voer in de vijver te verspreiden is een tweede elektromotor voorzien.
Het aansturen van deze twee elektromotoren wordt gedaan door de E-Pond Controller die op een aparte locatie geplaatst wordt.
Zodoende zit er in de voederautomaat weinig elektronica die voor storing zou kunnen zorgen.
Het voer wordt door middel van een verticaal geplaatste waaier en door een brede uitmond in de vijver geworpen,
mede hierdoor wordt het voer verspreid over het wateroppervlak, zo wordt het voer niet op één centrale plek losgelaten.
Deze manier van voer geven heeft de voorkeur zodat de Koi minder tegen elkaar botsen en daardoor schade aan de vis wordt verminderd tijdens het voederen.

Groet, Bjorn en Stephan

StephanVS

E-POND VIS MANAGEMENT

Het E-Pond Vis Management geeft de mogelijkheid om gegevens en foto's van vissen in een Archief database op te slaan.
Door de lengte en bodyshape van de vis in te vullen berekent het systeem het gewicht van de vis uit.
Nadat alle vissen in het E-Pond Vis Management zijn ingevuld ontstaat er een totaal berekend vis gewicht wat er in de vijver rond zwemt.
Dit totaal gewicht aan vis wordt door het systeem gebruikt om de berekening te maken voor de hoeveelheid Koivoer wat gevoerd gaat worden bij de recente gemiddelde watertemperatuur.
Het percentage van het totaal gewicht aan vis wat bij de watertemperatuur in het voederschema ingevuld staat is dan bepalend voor de hoeveelheid voer.
In 'Mijn Devices' is het berekend gewicht te zien hier kan men zelf ook een totaal vis gewicht invullen wat in de vijver rond zwemt,
zodat zonder eerst de vissen op te meten en toe te voegen aan het vis management ook watertemperatuur gecontroleerd gevoerd kan worden.
Totaal vis gewicht is ook zichtbaar in de systeem info balk op het dashboard.
Door middel van een Feedingmode te kiezen gebruikt het systeem het berekend gewicht of het handmatig ingevuld vis gewicht.

Door de vissen periodiek op te meten en deze gegevens in het vis management aan te passen ziet u in een grafiek hoe de vissen zich ontwikkelen.
Alle data van de vis wordt in een archief opgeslagen zodat ook de data van de vis uit het verleden terug te zien is.
Op het E-Pond Dashboard ziet u een overzicht van de vissen die in het Archief zijn opgeslagen.

Groet, Bjorn en Stephan

StephanVS

E-POND VOEDER(TIJDEN)SCHEMA en VISVOER MANAGER

Voor het configureren van de hoeveelheid voer en de voedertijdstippen zijn 2 aparte schema's voorzien.

Met het Voederschema beheert u de instellingen voor de hoeveelheid voer die u aan de vissen wilt geven, dit op basis van een percentage van het totaal gewicht aan vis die per graad watertemperatuur ingesteld kan worden.
Ook het aantal voedermomenten (Voeder frequentie) per graad watertemperatuur beheert u hier.
Voedermomenten is de verdeling van het totaal aan voer over de dag, of met andere woorden, in hoeveel voerbeurten wilt u het totaal aan voer per dag aan de vissen geven.

Met het Voedertijdenschema kunt u de tijdstippen van de voedermomenten aanpassen en specifieke voedertijden uitzetten zodat u dan zelf de vissen kunt voeren.
Het schema heeft de mogelijkheid om t/m 24 voedermomenten voedertijden in te stellen.

In het visvoer manager worden de gewichten van 1 liter Koivoer ingegeven per voertype. Daarmee hebben we het soortelijk gewicht van het Koivoer bepaald.
Deze gegevens heeft het systeem nodig om een goede berekening te kunnen maken om de juiste hoeveelheid voer te kunnen geven per merk en voertype Koivoer van wat er gebruikt wordt.

Het systeem bevat geen tijdschakelaar waar meerdere malen per jaar de voedertijden en hoeveelheid voer op aangepast dienen te worden (Als dat überhaupt nog na verloop van tijd nog wel gedaan wordt).
Eenmaal alles ingesteld werkt het systeem geheel automatisch. Enkel het juiste voer voor het desbetreffende seizoen van het jaar in de voorraad silo doen.
Als er vissen bijkomen in de vijver of er gaan vissen uit de vijver of de vissen zijn gegroeid en zwaarder geworden, en deze gegevens zijn verwerkt in het vis management, past het systeem automatisch de hoeveelheid Koivoer aan.

Een van de voordelen om watertemperatuur gecontroleerd te voederen is dat als in het voorjaar de watertemperatuur geleidelijk warmer wordt ook de hoeveelheid Koivoer geleidelijk aan meer wordt. Zo kan men voorkomen dat er te vroeg en te snel te veel voer gegeven wordt aan de vissen.

Alle instellingen/aanpassingen aan het systeem wordt online gedaan via de website www.vszeeland.nl
Het programma is altijd up to date, software downloaden voor op de pc is niet nodig.

Hopende jullie op deze manier een goede indruk te gegeven hebben over hoe het systeem werkt.
We zijn dan ook zeer benieuwd hoe de testers de werking van het systeem gaan ervaren.

Groet, Bjorn en Stephan

StephanVS

Feeder update.
Het testen van het systeem is in volle gang. Iedereen is goed bezig om alles goed uit te testen.
Bij een tester was de printplaat van de motor aansturing kapot, daar hebben we een nieuwe printplaat naar toegestuurd en de persoon heeft deze zelf vervangen, en de Feeder draait weer. :y:

Wat ontdekt werd is dat niet het juiste aantal ingestelde voeder beurten gegeven werd. Na wat uitzoekwerk kwamen we er achter dat na een uitbreiding van 12 naar 24 voederbeurten een programmeer fout in het programma was gekomen. Dit is nu opgelost en alle voerbeurten worden nu netjes uitgevoerd door de Feeder.
Ook wordt getest of de hoeveelheid voer wat daadwerkelijk gegeven wordt klopt met wat er berekend wordt. Het voer wat uit de Feeder komt wordt daarvoor opgevangen en gewogen. De hoeveelheid voer komt vrij goed overeen met wat berekend en wat daadwerkelijk gegeven wordt. Kleine afwijkingen zullen er altijd zijn omdat er afgerond moet worden op hele doseringen per voederbeurt.
Nadat alle vissen ingevoerd waren in het VisManagement en dat dan het totaal aan kilo's vis wat in de vijver rondzwemt zichtbaar kwam begon men met het invullen/wijzigen van het voederschema.
Daar zag men dat de hoeveelheid voer boven de 1% van het totaal gewicht aan vis vrij hoog is. Het is dan ook noodzakelijk dat dit geleidelijk aan verhoogd wordt naar een hoeveelheid wat een vijversysteem aan kan. Met het voederschema kan men dit zelf instellen.
Door middel van o.a. het VisManagement en het voederschema wordt dit goed inzichtelijk gemaakt.
Dit is dan ook waar het E-Pond Management voor staat, het inzichtelijk maken van hoe wij onze Koi en Vijver onderhouden.
Groet, Bjorn en Stephan

Roel

Allereerst vindt ik dat jullie fantastische bezig zijn.

Hieronder een idee misschien is dit een mogelijkheid, die instelbaar zou kunnen zijn..?
Ik begreep dat er doormidden van een software aangestuurde timer de voerbuurten kunnen worden ingesteld. Nu vroeg ik mij af of er doormidden van een tweede timer ook een schakel optie zou kunnen zijn, die bv een stopcontact aan of uit kan schakelen. Zodat je een aangesloten luchtpomp kan in en uitschakelen. Dit bijvoorbeeld enkele minuten voor een voerbeurt en weer kan inschakelen een 10 minuten na een voerbeurt.
Veel vijvers hebben het probleem met een voerbeurt, dat het voer direct door de luchtpomp een vaste hoek in wordt gedrukt. Dit geeft ontzettend veel stress en voedselnijd bij onze koi, dit kan resulteren in beschadigingen van de koi. En zorgt er ook voor dat juist het idee en voordeel van een goede voerautomaat niet 100% zijn voordeel geeft, en de groeiresultaten niet optimaal behaald zullen worden. Misschien vraag ik iets onmogelijks, maar wilde de vraag toch zeker stellen.

Met vriendelijke groet, Roel

Perry

Dat is ook een dingetje wat aangekaart is
Hier gaat er een luchtpomp aan dat het voer niet meteen de skimmer in gaat

Roel

Oké dan zou je dit ook anders om kunnen doen.
Bij mij zit de slimmer op een extra pomp die alleen aangaat als dit nodig is.
Maar ik lees in je reactie dat er wel mogelijkheden zijn.
En je zou dan zelf kunnen kiezen wat je daardoor  laat schakelen.

:y:

Perry

De optie zit er niet op
Of die er op gaat komen is aan de mannen van vszeeland

StephanVS

Quote from: Roel on June 21, 2020, 12:19:49 PM
Allereerst vindt ik dat jullie fantastische bezig zijn.

Hieronder een idee misschien is dit een mogelijkheid, die instelbaar zou kunnen zijn..?
Ik begreep dat er doormidden van een software aangestuurde timer de voerbuurten kunnen worden ingesteld. Nu vroeg ik mij af of er doormidden van een tweede timer ook een schakel optie zou kunnen zijn, die bv een stopcontact aan of uit kan schakelen. Zodat je een aangesloten luchtpomp kan in en uitschakelen. Dit bijvoorbeeld enkele minuten voor een voerbeurt en weer kan inschakelen een 10 minuten na een voerbeurt.
Veel vijvers hebben het probleem met een voerbeurt, dat het voer direct door de luchtpomp een vaste hoek in wordt gedrukt. Dit geeft ontzettend veel stress en voedselnijd bij onze koi, dit kan resulteren in beschadigingen van de koi. En zorgt er ook voor dat juist het idee en voordeel van een goede voerautomaat niet 100% zijn voordeel geeft, en de groeiresultaten niet optimaal behaald zullen worden. Misschien vraag ik iets onmogelijks, maar wilde de vraag toch zeker stellen.

Met vriendelijke groet, Roel
Roel, bedankt voor je bericht.
Zoals Perry schrijft hebben de mensen van het testteam dit punt aangegeven dat een dergelijke optie een goede aanvulling zou zijn. Wij zijn op dit moment met dit punt bezig om te bekijken wat de mogelijkheden zijn om dit in het systeem in te bouwen. Als dit in orde en getest is laten we het weten.
Groet, Bjorn en Stephan

Ilco

Super om te volgen ik wacht nog even met een voersysteem te kopen. dit ziet er allemaal goed uit

Ga zo door

:y: :y:
14m3 vijver met 11 koi. Spierings COMBI BED 25 FILTER
Mijn Vijver: https://koicave.nl/forum/index.php?topic=371.0