ORP waarde van je vijverwater - De vuilwater indicator

Started by Theokoi1962, March 13, 2019, 11:24:45 AM

Previous topic - Next topic

Croesmaster


Pat

Hier een filmpje met een hoge Orp en lage ph.
Dit omgerekend kom je uit op een Rh waarde van 33
Dan kan je zien wat voor vervuiling eruit is gekomen al denkend van te voren dat je vijverwater top is .


https://www.youtube.com/watch?v=1OBaVlZJVzM





Croesmaster

Theo,  kan je je bevindingen van afgelopen zomer delen met ons?  Ben razend nieuwsgierig nl.

Theokoi1962

Nou Henri, ik heb de ORP waarde redelijk hoog gehad, maar niet hoog genoeg naar mijn zin. Varieerde beetje tussen 180 en 220.
Ik heb de afgelopen zomervakantie in ieder geval weer tientallen uren besteed aan studies en onderzoeken.
Ik wil het toch tussen de 250 en 300 krijgen, maar zonder gebruik van ozon vooralsnog.
Het komende voorjaar ga ik weer wat experimenten uitvoeren, maar daarover tegen die tijd meer.
vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

Croesmaster

Thanks voor je bericht. Ben echt benieuwd want ORP werkt zoals je aangeeft wil ik me daar ook in verdiepen indien dit tot mijn mogelijkheden behoort.

Ik heb in elk geval vandaag een diepte investering gedaan door een ORP, een O2 en een PH meter aan te schaffen.  O:-).

Ik ga je volgen en stalken.  :D

Bas42

Quote from: Croesmaster on October 29, 2019, 22:04:26 PM
Thanks voor je bericht. Ben echt benieuwd want ORP werkt zoals je aangeeft wil ik me daar ook in verdiepen indien dit tot mijn mogelijkheden behoort.

Ik heb in elk geval vandaag een diepte investering gedaan door een ORP, een O2 en een PH meter aan te schaffen.  O:-).

Ik ga je volgen en stalken.  :D
Goed bezig Henry. Zijn waardevolle investeringen.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Madinees

Interessant onderwerp. Ik meet naast de standaardvijverwaarden ook 02 en TDS op regelmatige basis.
Deze winter heb ik me wat ingelezen en ook omdat mijn TDS meter kapot is ga ik overstappen naar ORP.

Koi houden is waterhouden zegt men daarom sta ik er van te kijken hoe weinig mensen O2/TDS/ORP lijken te meten.
Volgens mij zijn dit zeer belangrijke waarden.

Nu had ik een paar vragen:
- Welke meter raden jullie aan voor ORP? Samen met PH?
- Kun je de conclusie trekken dat hoe hoger de RV ook hoe hoger het opgeloste % zuurstof is?

Het zou leuk zijn om dit topic dit seizoen weer wat meer leven in te blazen.

Theokoi1962

Moge Madinees (hoe is je echte naam eigenlijk?). Helemaal met eens, maar dat dacht je al denk ik.
Goed initiatief om dit topic weer leven in te blazen.
Ik heb zelf een meter van Hach Lange; ooit via een veiling gekocht. Als particulier is dat normaal gesproken een soort van onbereikbaar.
Alhoewel...als je ziet wat mensen aan koi uitgeven, dan valt het wellicht nog mee.
Aanvankelijk had ik alleen een O2 electrode (echt een superding - hoeft niet gecalibreerd te worden - het apparaat geeft aan wanneer de sensorkap vervangen moet worden). Ik heb daar later een ORP, een pH en recentelijk de TDS electrode bijgekocht.
Het allerbelangrijkste is calibratie anders heb je nog niets aan de uitkomsten. Dat doe ik zeer getrouw en met grote regelmaat.
Ik heb trouwens goede berichten gehoord over de meters van Milwaukee; zeer betaalbaar
Henri (Croesmaster) heeft er onlangs een aantal gekocht (O2, ORP en pH). We hebben afgesproken dat we de waarden van mijn metingen met die van hem gaan vergelijken. Uiteraard nadat we niet meer opgehokt hoeven te zitten.
Wat je opmerking over RV betreft; daar ga ik ook eens in duiken...tijd zat momenteel
vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

Theokoi1962

vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

Madinees

Bedankt voor de reactie Theo!

Ik ga denk ik nu voor de losse meters. Op termijn wil ik continue meting van ORP en EC gaan doen en koppelen aan mijn Domotica, idealiter daarna ook zuurstof maar daarvoor heb ik nog niets betaalbaars gevonden (voor continue meting). EC en ORP zijn al goed mogelijk alleen kost het me wat tijd om uit te vogelen. Tot die tijd ga ik met de hand meten.
Tot op heden meet ik EC met een druppeltest, aangezien EC meer invloed heeft dan menigeen (en ook ik) dacht ga ik het digitaal doen.

Calibreren ben ik het met je eens. Ik heb nu een goedkope DO (zuurstof) meter via Aliexpress maar kalibreren daarvan is een crime.
Daarom ga ik daarvoor een Milwaukee aanschaffen.

Madinees

Bevindingen RV ben ik erg benieuwd naar. Ga het zelf ook doen.

Gr,
Edwin

Bas42

Bij mij staan dit jaar ook de ORP en O2 meter van Milwaukee op de bucketlist. Zoals in het artikel in koi2000 een aantal keer genoemd METEN = WETEN. In mijn ogen weten we nog veel te weinig van de waterkwaliteit en de onderlinge samenhang tussen de parameters. Kortom we hebben nog een heleboel te leren en hoe meer je weeet en je zet het in gerafieken tov elkaar kom je soms tot verrassende conclusies.  Ik kan niet wachten op de nieuwe meters (nog even doorsparen .....).
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Madinees

Quote from: Bas42 on March 22, 2020, 18:41:03 PM
Bij mij staan dit jaar ook de ORP en O2 meter van Milwaukee op de bucketlist. Zoals in het artikel in koi2000 een aantal keer genoemd METEN = WETEN. In mijn ogen weten we nog veel te weinig van de waterkwaliteit en de onderlinge samenhang tussen de parameters. Kortom we hebben nog een heleboel te leren en hoe meer je weeet en je zet het in gerafieken tov elkaar kom je soms tot verrassende conclusies.  Ik kan niet wachten op de nieuwe meters (nog even doorsparen .....).

Ik ook maar twijfel nog. Vind het best een investering en wil hem niet 2x doen (handmatig en dan nog een keer automatisch/continue). Liefst wil ik continue gaan meten omdat ik dit dan op Domotica kan aansluiten en zaken automatisch kan sturen. Bovendien kun je dan ook alarmen instellen etc.
Heb op deze site wat mooie dingen gezien; https://www.robesol.nl/nl/atlas-scientific/
Blijkbaar is er ook een systeem voor Koi maar dat vind ik wel erg duur. Bovendien leuker om zelf te maken.

Croesmaster

Quote from: Theokoi1962 on October 29, 2019, 14:52:57 PM
Nou Henri, ik heb de ORP waarde redelijk hoog gehad, maar niet hoog genoeg naar mijn zin. Varieerde beetje tussen 180 en 220.
Ik heb de afgelopen zomervakantie in ieder geval weer tientallen uren besteed aan studies en onderzoeken.
Ik wil het toch tussen de 250 en 300 krijgen, maar zonder gebruik van ozon vooralsnog.
Het komende voorjaar ga ik weer wat experimenten uitvoeren, maar daarover tegen die tijd meer.

Theo ik ben vandaag aan het calibreren geweest en wat metingen gedaan met de PH, O2 en ORP meter.

PH was hoog vind ik 8,9
O2 10.0 mg/l
ORP 248

Ik kom dan uit op een  RH waarde van (248/29) + (2x8,9) +6.67 van 33.02. Een strakke waarde. Iets te hoog eigenlijk maar dat heeft mn met de hoge PH te maken.

Ik ga me hier meer en meer in verdiepen nu ik de juiste apparatuur heb om metingen te verrichten.

Madinees

Wel goed voor de vissen!

Waartussen moet de PH waarde eigenlijk zitten? En wat voor effect heeft het op de vissen?
(Ik weet het effect op ammia en redoxpotentieel).