ORP waarde van je vijverwater - De vuilwater indicator

Started by Theokoi1962, March 13, 2019, 11:24:45 AM

Previous topic - Next topic

Theokoi1962

Met de Koicave willen we meer verdieping? Verdieping zal je krijgen! 8)
In de vorige winter (niet deze, want er was geen winter) heb ik me in de donkere maanden gestort op een waterwaarde die ORP heet, wat we in Nederland meestal aanduiden als redox. Naar ORP is erg veel onderzoek gedaan en er is veel over gepubliceerd, eigenlijk uitsluitend in het Engels. Ik heb van diverse publicaties een samenvatting gemaakt, die ik in de komende tijd hier zal plaatsen, verdeeld in 3 of 4 delen. Als je namelijk verder kijk dan je koi-neus lang is, dan blijkt dat er meer is dan ammoniak, nitriet en nitraat.
vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

Pat

Theo,

Ik zal niet meer zonder willen/kunnen.

Grt,

Pat

Theokoi1962

vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

Perry

Weet alleen dat het met ozon een waarde is die je in de gaten moet houden

Theokoi1962

Let op de volgende plaatsing Perry. ORP is zo ontzettend veel.meer dan een waarde die van belang is i.c. ozon. ORP is van belang voor iedere vijver :)
vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

Perry


Theokoi1962

vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

Bas42

Top Theo. Het belang van ORP voor elke vijver is natuurlijk al langer bekend maar ben wel benieuwd naar jouw bevindingen en je documentenstudie. Door dit sort kennis krijgen we steeds meer grip op de vijverprocessen en zijn we steeds beter in staat om bij te sturen. Dit jaar staat een combi ORP-meter met pH en temperatuur op mijn verlanglijstje (Koi tronics heeft een nog enigsinds betaalbaar modelletje geloof ik). Dus laat maar komen die info.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Pat

Zoals ik al vertelde dat ik blij ben met Ozon.

De gemiddelde vijver mag echt blij zijn met een Orp waarde van 130-150 Mv.

De mensen denken dat de vissen het goed doen, dat kan en dat mag.
De vissen in die vijver doen hun rondjes en eten redelijk met her en der problemen(bacterieel).

Ik heb zelf discusvissen gekweekt op zeer grote schaal(1000 stuks p/maand) waarbij het water altijd op en top moet zijn en dat eis ik ook van de vijver.

Mijn waarde van de vijver is 280 Mv met grof voeren daalt die naar 260 Mv.
De koi's vliegen als gekken op zelfgemaakt voer en wortelbrood alsof ze nooit iets krijgen.

Ze voelen zich prettig- handtam dus helemaal in der element.

Groeien goed van tosai 12 cm 2017 tot nu 55-63 cm met nette huidkwaliteit.
Eerder had ik box Tosai van Marudo die uitgegroeid waren naar 45 cm maar in de ochtend allemaal dood lagen v/d chloor tabletten die erin gegooid waren.

Daar was ik ziek van.
Daarna Ozoneiwitafschuimer geplaatst zelfbouw en resultaat mocht er zijn.
Het verwijderd bijna alles, eiwitten-vet-koolhydraten-bacteriën- feremonen- kleurstoffen zodat het water nog beter is dan uit de kraan.

Zo ook heb ik op zachtwater(osmose) een jaar geprobeerd met een waarde van 350 Mv dus superschoon water wat me veel tijd en energie koste om het in de gaten te houden want de kh was 1.5 en gh was 2 vissen groeiden goed.


Ik heb niet veel verstand van de termen van de koi's etc, maar waterkwaliteit en voer heb ik de wijsheid wel.
Nu ben ik een nieuw project aan het opstarten om nitraat te verwijderen in een druppeltoren die luchtdicht is afgesloten zodat de baccies de zuurstof uit nitraat halen dus dit project zal ik in de toekomst plaatsen hier op de site.

Mvg,

Pat

Noodle

Top Pat, dit zijn dingen waar we wat aan hebben.  :y:
KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Perry


Theokoi1962

Pat, een ORP van 280 en 260 bij veel voeren is het geweldig. Dat heb ik nog niet kunnen bereiken (ik zit nog tussen de 200 en 220 wat gewoon niet goed genoeg is), maar dat gaat op zeker gebeuren, simpelweg omdat het moet. Inmiddels veel meer flow op het filter, veel zuurstof, dus ik heb vertrouwen...hahaha. Ik heb zelf momenteel een pH van 7.45 en een KH van 3.5, GH vrijwel 0 (ook middels RO). Zeker met de start van het seizoen en de werking van het filter zullen KH en pH verder dalen (is prima; is ook wat ik wil), waarbij ik vooral de KH niet onder de 2.0 zal laten zakken.  Ik heb inmiddels via een maatje (Peter - ook een Caver) een berg oesterschelpen laten komen. Dus laat het nieuwe seizoen maar komen. Overigens onderschrijf ik volledig jouw observaties t.a.v. de vitaliteit van de vissen.
vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

Pat

Als ik een dag of 2 dagen niet voer heb ik een rh waarde van 32 Theo, dat is kwaliteit van water wat uitstekend is.
Voer ik veel probeer ik niet onder de 29 te komen, zodra dit gebeurd ga ik met de percentage van eiwitten van het voer omlaag.
Want wat ze niet nodig hebben gebruiken ze niet en dat komt niet tengoede van het water.
Ik gebruik een ozon aparaat uit China die te regelen is 10 gram p/uur en zal het zwaar te halen hebben met mijn voerregime in de zomerdag.
Zekers nu er 5 vissen 55-63 cm bij zijn gekomen van mijn vader die gestopt is met een binnenvijver, ben benieuwd of ik de kleur terug kan krijgen en wat lengte erbij kan pakken.
Ook hier zal ik in de toekomst wat over gaan plaatsen over de ontwikkeling v/d vissen.





Theokoi1962

Zeker weten dat het uitstekend is met dergelijke waarden. Ik ga dit jaar proberen boven de 240 te komen zonder gebruik van ozon, maar dat zal een hele toer worden; vooral als de temperaturen omhoog gaan en de voerbak open gaat. Hahaha..we gaan het zien.
vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

Pat



Dat is makkelijk te doen, hoe lager de ph hoe hoger de orp/mv waarde dan is.

Stel je Orp waarde is:
240 en ph 7 dan reken je uit 240:29+2x de ph waarde +6.76= een rh waarde van 29.03
200 en ph 8 dan reken je uit 200:29+ 2x de ph waarde +6.76= ...........................   29.65   water in principe betere omstandigheden is.


De mijne is 280 en ph 8.1    .................. 280:29 +2x ph + 6.76 kom ik uit op een rh waarde van 32.61


Dus enkel Orp waarde ben je er nog niet wat betreft kwaliteit van je water.

Ook heb ik vijverwater gemeten van 155 met ph- 7,6
kom je op een rekensom uit 155:29+ 15.2+6.76=  Rh waarde 27.3
Dan zal je zien dat de vissen slommer, minder wraatzuchtig zijn.