News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

helix test

Started by Dennis, October 30, 2020, 21:34:02 PM

Previous topic - Next topic

Bas42

Quote from: Madinees on December 28, 2020, 09:18:14 AM
Quote from: Dennis on December 28, 2020, 07:44:03 AM
Ik denk ook dat het bioloog van de combifilters veel te klein is,als je een losse trommel voor een meerkamerfilter zet,heb je dit probleem niet meer.Hier word al wel wat aangedaan door de filterbouwers,voor de meeste combi filters is al wel een trickle te verkrijgen,of worden er al standaard bij geleverd,en er zijn al filters,met een kamer voor bwb en een kamer met matten.

Niet bij allemaal. Ik heb een BioDrum 50 en de kamer voor BWB is echt groot. Denk dat er wel 300 liter helix in kan als het moet.
Ik geloof niet zo in die nieuwe combifilters met zon heel klein mattenkamertje. Voor matten heb je, om zelfde effect te hebben als bwb, relatief een veel grotere ruimte nodig.
Kijk maar naar hoe groot de kamerfilters in het verleden waren! Ook veel trickles vind ik erg klein. Heb nu zelf een middelmaat, kan aardig wat materiaal in. Kijken wat dat voor effect gaat hebben.
Ik ga helemaal mee met je zienswijze. Inmiddels ook een trickle klaar liggen voor installatie. Ik heb gekozen voor een grote sansai met vier bakken.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Dennis

Nu is de vraag hoeveel helix kan er in een bwb?Hier een bwb ruimte van 68cm bij 73 cm en ongeveer 85cm diep.400 liter ongeveer .Ik dacht zelf dat hier ongeveer 300 liter helix kan,heb wel eens  gelezen dat bij 67% vulling het bwb optimaal zou werken.Of dit zo is,geen idee.

Remco

In het nvn blad staat ook n interessant stukje. Kreeg m net binnen.
Hks 2019 voor het eerst mee gedaan,  ultrasieve -20000ltr pomp-bewegend bed - mattenkamer

Dennis

Ff een update van de test,die nog gewoon door gaat :) Net het water nog ff getest,en ik zag  een aanzienlijke nitriet verhoging,en een verlaging van het nitraat.Ik heb de nitriet test nog een keer gecheckt met de hanna meter en die gaf 123 aan,dus ook 0,4,dus de druppel test klopt wel.Ik zou zeggen dat de biofilm nu te dik word en de binnenste laag te weinig zuurstof krijgt om het nitriet om te zetten,in plaats daarvan word het nitraat om gezet.dus van nitrificatie naar denifricatie,al is het nog wat vroeg om die conclusie te trekken.

Madinees

Super interessant, lijkt mijn vijver wel!

Leon77

Interessant. Benieuwd of Joop hier een antwoord op heeft. Heb je 1 januari niet gemeten? Maar ook niet ammoniak toegevoegd? Als dat het geval is, zie je goed dat nitriet afneemt en de Nitraat stijgt goed. Mooi om te zien. Hoeveel ververs je?

Die 20 ml, met hoeveel voer is dat ongeveer vergelijkbaar?

Dennis

2 keer per dag word er ammonia toegevoegd,dus nu zit ik op 20 ml  per dag,dan doe ik 10 ml smorgens en 10 ml savonds,elke keer als ik ammonia toevoeg ververs ik een emmer water,dus 2 per dag.en elke avond voeg ik 7 schepjes{van die kleine groene die in de jbl koffer zitten} toe om de kh op peil te houden.

Dennis

Vandaag gestopt met de helix 17mm test.Ik heb de afgelopen week de temperatuur laten zakken om te kijken wat het met de waardes doet.Als de temperatuur te laag word, word er geen of minder nitriet afgebroken,ook als je het filter is ingedraaid en je dezelfde hoeveelheid blijf voeren.Op de foto zie je de grote helix uit de test en een nieuwe en een kleine helix uit mijn bwb van de vijver.
Nu eerst ff een paar weken rust om dan met de 13mm helix te testen.

Leon77

Interessante uitkomsten. Boven de 16 graden werkt je filter goed, maar dit is bij temperatuur afbouw. En dan heb je de temp nog niet eens tot 24 graden gehaald. Bij de opstart duurt het toch wel een week of 8 duurt voor het opstart. Ga het volgen. Ben benieuwd wat je gaat meten met de kleinere helix

Dennis

Vandaag de kleine helix in het vat  gedaan om te testen,en na de test kunnen ze gelijk het filter ven de vijver in.

Leon77

Hoeveel liter gebruik je hiervan? Dit was de 11 mm toch?

Ik heb zelf 2 zakken van de oase helix klaar staan.

Dennis

Ja klopt,dit is de 11mm.Voor de test gebruik ik 20 liter.Dan heb ik nog 80 liter staan, die ik na de test ga indraaien,en in het filter ga toevoegen.

Leon77

Heb je bij die 17mm helix okk 20 liter genomen? En je had ze niet ruw gemaakt toch?

Dennis

Klopt,de 17mm was ook 20 liter,ze zijn rechtstreeks uit de verpakking de ton ingegaan,zonder behandeling vooraf.

Dennis

Vandaag nog wat rekenwerk gedaan. Aankomend jaar heb ik een kleine 50kg aan vis in de vijver.Dan kom ik met de formule die ik eerder terug ook gebruikt heb op:50000x2x39,4x16x78,5x120x20=1187 ml ammonia wat het filter totaal moet afbreken.Er vanuit gaan dat er ongeveer 300 liter helix in het filter kan zou de helix 1187:300=3,96 per liter af moeten breken ,dus bij deze test met 20 liter helix zou ik op 20x3,96=79,2 ml ammonia uit moeten komen.Om de test wat sneller doen te verlopen ga ik nu met 3ml ammonia per keer verhogen.