KoiCave Project #1: LED IT BE, Led verlichting boven de opgroeibak.

Started by Theokoi1962, March 02, 2019, 15:32:14 PM

Previous topic - Next topic

Bas42

Waarom zou licht geen effect kunnen hebben op het sumi. Uiteindelijk gaat het hier ook om pigment .... Maar ik houd jullie op de hoogte. Nu zijn de veranderingen nog gering maar zal over een paar weken nog eens updaten. Maar vind het momentum wel bijzonder (paar weken na installeren lamp terwijl sumi een jaar stabiel is geweest op beide vissen. Maar misschien wil ik het wel te graag zien  ;)
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Pat

De gebruikers van led verlichting?
Hoe is het momenteel, al enig positief/negatief nieuws?

Mvg,

Pat

Noodle

Momenteel alleen shiro in de bak. Daarbij komt het sumi als een speer op. Of dat aan het voer of het licht ligt????
Dinsdag gaan de eerste 2 kohaku dr bij, dat is ons testdoelwit.
KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Pat

Netjes dat er vooruitgang in zit.Hopelijk komen mijn lampen aankomende week binnen.

Bas42

Quote from: Noodle on April 07, 2019, 18:11:46 PM
Momenteel alleen shiro in de bak. Daarbij komt het sumi als een speer op. Of dat aan het voer of het licht ligt????
Dinsdag gaan de eerste 2 kohaku dr bij, dat is ons testdoelwit.
Her lijkt er dus op dat de led verlichting ook een positief effect lijkt te hebben op het sumi .....
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Perry

Ben je iets anders gaan voeren Stefan

Ja, sumiballen.

Johan relou

Bij mij komt sumi binnen ook altijd als een speer opzetten Stefan.

Echter ga ik nu mij oogroeibak van 24 naar 18 graden verlagen om de huid wat rust te geven mijn matsue kohaku heeft het nodig.

Gr. Johan.

Theokoi1962

Ik weet dat ik niets kan onderbouwen met harde feiten, maar ik kan je één ding zeggen. Die lampen gaan nooit meer weg. De huidkwaliteit van alle vissen in de groeibak is gewoon super. Het beni blijft hartstikke goed (dat was voorheen dus absoluut niet het geval) en net als anderen zie ik ook het sumi ontwikkelen. Ik zeg het echt...ik vind het een enorme game-changer. Mijn verlichting is geschakeld met een klok die werkt op basis van zonsopgang en ondergang. Als ik soms vlak na zonsondergang naar mijn vissen sta te kijken met alleen de tl-bak zie je pas het verschil. Dus voor mij blijft dit. Ik blijf updaten
vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

Perry

Hier ook sinds enkele weken  lampen boven de bak maar kan dus nog niets zeggen

Ron

Perry ... ik heb ze ook besteld de LED - lampen. Ik lees voorzichtig de eerste bevindingen en aangezien bij mij in de QB het beni en sumi aan het terug lopen zijn mbv de daglichtlampen, ben ik om en ga ik ook een poging wagen.
14 m³ vijver / blue eco 240 / Do-It combi 30 trommelfilter
1,8 m³ QB / Red Label ANP 6500 / MKF / Sansai mini trickel

Perry

Quote from: Ron on May 20, 2019, 10:06:21 AM
Perry ... ik heb ze ook besteld de LED - lampen. Ik lees voorzichtig de eerste bevindingen en aangezien bij mij in de QB het beni en sumi aan het terug lopen zijn mbv de daglichtlampen, ben ik om en ga ik ook een poging wagen.

Blijf een raar kleurtje maar als het werkt vind ik het prima 🤣

Croesmaster

Ik heb ze afgelopen weekend voor het eerst mogen aanschouwen. De naam Redlight district is zeker van toepassing. Het ziet er om Juf Ank te citeren "Heel bijzonder" uit.  :P :P

Maar als het lijkt te werken zoals ik het lees lekker boeien. Je kunt voorzichtig al zeggen dat dit project op een succes story gaat lijken.

Hou ons op de hoogte mannen, ook tegenvallende resultaten mogen gemeld worden.  :-*

Bas42

Ik wil het success nog wel wat nuanceren. De ositionering van de lampen is heel belangrijk. Afdekkingen e.d. werken echt beperkend. Ik ga morgen mijn matsue kohaku bowlen waarbij ik de indruk heb dat het beni toch al wel wat is teruggelopen.
Ik was afgelopen maandag samen met Theo bij JBL in Duitsland en zij hebben ook interassante LED-lampen ontwikkeld. Daar ga ik ook nog eens naar kijken. Deze aquaria-lampen zijn namelijk wel geschikt (lees veilig) om direct boven het water te hangen ....
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Noodle

Ik heb inmiddels 5 koi met beni vergeleken met het startpunt en zie bij 4 koi geen terugloop van het beni.
De ene kohaku waar wel sprake is van wat terugloop is dit denk ik puur te wijten aan de kwaliteit van de koi.
Het beni hiervan was al minder en dit lijkt nog iets verslechterd, ook al is het minimaal.

Dus het gaat de goede kant op met de lampen!!  :D
KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Perry