News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Groeiprestaties...

Started by Noodle, October 07, 2019, 11:10:35 AM

Previous topic - Next topic

Noodle

2 gelijkwaardige koi van gelijke leeftijd groeien onder gelijke omstandigheden op:
KOI A, is 18 cm en groeit in 6 maanden naar 32 cm
KOI B, is 30 cm en groeit in 6 maanden naar 44 cm

Beide koi zijn dus een mooie14 cm gegroeid.

De vraag is, welke koi heeft de beste groeiprestatie geleverd?
Natuurlijk horen we ook graag waarom.  :y:
KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Rob en tara koi

In mijn ogen koi b
Want hoe groter de koi wordt hoe minder hard ze gaan groeien

Bas42

Ik ga voor koi B. Koi A heeft tov zijn start lengte procentueel weliswaar de grootste groei doorgemaakt maar groeicurves vlakken afh. van de leeftijd van de koi af. Maw de grootste groei zit hem in het eerste jaar. Daarbij zijn de koi even oud en heeft koi B al aan aanzienlijk grotere lengte wat impiliceert dat hij een betere groeipotentie heeft.
Koi B laat dus in cm's een vergelijkbare groei zien tov koi A wat betekent dat zijn groeicurve dus lineair in tijd wordt doorgetrokken terwijl de verwachting is dat de groeicurve na verloop van tijd gaat afvlakken.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Theokoi1962

Ik zeg ook B, om dezelfde reden die Rob al aangeeft.
vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

nico1012

b zelfde reden als Rob.

Soms doe ik gekochte tosai gelijk in de vijver dan merk ik wel dat ze het eerste jaar weinig groeien en pas echt gaan groeier in het volgende jaar.
Vermoed vanwege de angst voor de grote vissen.

Perry

Wat is die er toch druk mee  :D
Denk dat er twee cup strijders net zoveel gegroeid zijn

Ik ga voor optie C beide gelijk is beide gelijk

Mario

Wat als het er 3 zijn , en waarvan er 2 in een opgroeibak die 6 maanden hebben doorgebracht en 1 gewoon de vijver is ingegaan.  🤔

nico1012

dat is ook weer zo Mario.
in grow out challenges zie ik hele grote verschillen mijn vissen gaan gewoon de vijver in en groeien redelijk.
Terwijl anderen in super omstandigheden zitten en een super groei en ontwikkeling doormaken.

Voordat je hier een goed antwoord op kan geven moeten we wel weten of de omstandigheden hetzelfde zijn.
In mijn vijver heeft volgens mij vooral het karakter van de vis een enorme invloed op de groei van vissen.
Heb een paar super schuwe en deze groeien ook amper terwijl de grote groeiers continu aan het zoeken zijn en alles onderzoeken