Koi vijver Léon

Started by Leon77, December 14, 2019, 22:26:42 PM

Previous topic - Next topic

Leon77

Ik ben al enige tijd lid, echter door fysieke omstandigheden er nog niet aan toe gekomen mezelf hier even voor te stellen. Mijn naam is Leon 42 jaren jong woonachtig samen met vrouw, kind en hond in Nijkerk. Ik ben sinds 2012 met de hobby bezig en sinds 2013 voor het eerst in het bezit van een vijver. De eerste vijver zoals bijna iedereen te klein begonnen. Kleine 4.5 kuub met uiteraard teveel vis. Ik had destijds een voor een doorstroom filter van Oase gekozen. Kleine vissen worden groot dus al snel kwam ik erachter dat mijn filter tekort schoot en besloot toen een trickle filter bij te plaatsen. Ik kon nog geen week later al merken dat alle waardes top werden en gelijk besloten om vis te verkopen. 2 1/2 terug een nieuw huis gekocht met een grotere tuin. Dus ook een grotere vijver. In overleg met mijn vrouw besloten het nu zo te maken dat we niet nog een keer een vijver moesten bouwen. Nu ruim 25m³ 2 bodemdrains en een skimmer. 2 retouren een op 20cm en een op 60cm, alle leidingen 110 druk pvc. Een vijver met een 90 graden hoek en 3 schuine kanten maar geen schuine kant gelijk. Grootste lengte 4.60 grootste breedte 3.60. Aan de randen 1.70 aflopend naar 1.80 in het midden. Gebouwd van hardhout en sandwich panelen 6 cm dik. Filter is van red label de combi 20/25 met trickle filter. Blue eco 320 pomp en voor de trickle een oase aquamax eco 8000. Een Japanse luchtring, 2x 60 liter luchtpomp. Op dit moment 10 vissen van gemiddeld 45cm zwemmen. Langzaam maar zeker wil ik naar een iets hogere kwaliteit koi

Het plan is nog om een qbak/opgroeibak te maken in het filter schuurtje. Ik heb daar niet veel ruimte meer in, maar zou daar nog een 1 a 1 1/2 kuub max kunnen maken. Ik ben nog bezig dit uit te denken. Met name het filtersysteem en welke type verwarming. Ik wilde wat foto's toevoegen, maar geen idee hoe dat moet.

Fredb

Welkom Leon :y: 

Als je een bericht plaatst, zie je onder het tekstvak een blokje met "andere opties". Als je daar op klikt zie je dat je een bijlage kan uploaden. Hier kan je dan op je computer de foto zoeken, en plaatsen. Je kan ook meerdere foto's in 1 bericht doen, door op "meer bijlagen" te klikken.

Perry


Leon77


Bas42

Mooie vijver  :y:. Is de laatste foto het eerste vijvertje?
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Leon77

Ja idd zo ben ik begonnen. Larikshout als afwerking maar na 3 jaar ging dat scheuren helaas.