Mijn waterpartij

Started by Budeltje, June 27, 2019, 21:05:01 PM

Previous topic - Next topic

Budeltje

Na het verbouwen van het huis was het tijd voor de tuin. Hier lag al een vijver in, voornamelijk geschikt voor goudvissen en windes.

Op papier werd het een en ander getekend. De afmetingen zouden om en nabij de 6mx3m worden. Dit alles tot mijn verbazing goedgekeurd door mijn vriendin die bij het uitpassen zelfs zei dat ie wel wat groter mocht!! 8 meter lang werd het, de 3 meter breed was prima.

Ik wilde een ondiep gedeelte aan de terraszijde van 1m diep. Dit omdat mijn broer een nog grotere vijver heeft, maar zijn koi weigeren het ondiepe gedeelte te verlaten. Leuk dus om ze veel te zien! De rest van de vijver wordt ca 1,90m diep.

Het idee was om een soort ß vormige vijver te maken. Om dit te laten doen was echter veel te duur. Dan praten we over €13.000,- ex graafwerk. Het wordt dus een rechthoek met aan terraskant ruim afgeronde hoeken

Via de buurman kon mijn tuin met een graafmachine bereikt worden. Toch fijn aangezien het ca 40m3 grond betreft die plaats moet gaan maken voor het wonderlijke waterleven.

Hierna hebben we een bekisting gemaakt. Plan was om de muur tot het maaiveld te storten en dan nog iets te verhogen met 2 lagen betonblokken.

Helaas hield de bekisting het niet, of de bekisting te zwak was of de beton er te lomp in gegooid werd zullen we nooit weten. Maar nog meer stutten had in ieder geval geen kwaad gekunnen.

Financieel een kleine tegenslag, moreel een grotere, want het was al best wat werk geweest. Het moreel werd al snel opgeveizeld, want zowel mijn vader als mijn buurman namen de dag erna spontaan vrij om te komen helpen. Het uitgebroken beton zou ik later wel weg kappen, we hebben de bekisting verhoogd en zijn met de kruiwagen gaan storten. Meer werk, maar wel een tempo welke de bekisting aan kon.

Hierna heeft mijn vader er nog 2 lagen betonsteen op gemetseld, blij toe, want dat behoort tot de vele dingen die ik niet kan.

Het weg kappen van het overtollige beton was nog een hels karwei. Dit ging alleen goed met een hakhamer die zo'n 40kg woog. Dat is flink tillen kan ik jullie zeggen.

Hierna is André Steintjes de folie er in komen leggen. Deze bijzonder vriendelijke man was verreweg het goedkoopst, maar heeft goed werk afgeleverd.
Voor de afwerking wilden we geen hardsteen of hardhouten afwerking zoals je die vaak ziet. Wij hebben gekozen voor flagstones van kwartsiet. Deze ligt op 2 stenen na, nog niet vast. Eerst getest of dit met kit prima ging. Het gaat prima met kit dus dat is het volgende werkje.

De vijver wordt gefilterd door een Kinshi High Tech 5, met dank aan de koicave. Van hier uit wordt het water door 2 Aqua Marine AC 20.000 pompen naar mijn bakki shower gepompt. Dit betreft een 4 laagse shower, waarbij de bovenste 3 bakken elk gevuld zijn met 30 liter siporax.

SjuulD

Super, mooie strakke vijver. De rand afwerking is niet echt mijn ding maar het misstaat zeker niet met een vijver die nagenoeg gelijk aan het maaiveld is.

:y:

Mvg
Vijver ongeveer 24m3  Ub-100 , ultrasieve , Auga 30.000

6 bewoners.

Perry

Veel mensen komen tegen problemen aan met bouwen van een vijver
Gelukkig maakt het veel goed als die af is en er zwemt vis in

Wel een heel mooi resultaat  :y:

Ilco

mooie vijver veel plezier ga je er aan beleven zeker na al dat werk. :y:
14m3 vijver met 11 koi. Spierings COMBI BED 25 FILTER
Mijn Vijver: https://koicave.nl/forum/index.php?topic=371.0

Bas42

Mooie vijver en lekkere plons water. Daar hebben de vissen lekker de ruimte  :y:.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Budeltje

Quote from: Bas42 on June 30, 2019, 15:53:21 PM
Mooie vijver en lekkere plons water. Daar hebben de vissen lekker de ruimte  :y:.

Dat zeker. Er zitten nu 10 vissen in. En ik denk dat dit er max 15 gaan worden.
Ik wil de bezetting bewust niet te groot maken, zodat alles te overzien blijft.