Stefan V’s vijver en vissen

Started by Stefan V, April 21, 2019, 16:02:49 PM

Previous topic - Next topic

Stefan V

Ik zie hier in deze rubriek echt super mooie vijvers en vissen voorbij komen, waar de mijne zeker bij verbleken. Maar desondanks zal ik hier stap voor stap mijn vijver en vissen gaan posten.

Inmiddels heb ik deze vijver (zie foto) nu precies 1 jaar. 
De vijver heeft een afmeting van 4x2x1,5 (LxBxH)
met  een inhoud dus van 12 kuub.

Als filter staat er een ultrasieve 3 voor met een dm vario 20.000 pomp. Daarachter staat een superbead small filter. Alleen aanvoer leidingen van bodemdrain en skimmer zijn 110 mm en de terugvoer leidingen zijn 90mm groot.

Hiermee haal ik bij een 95% power op de pomp een flow van zo'n 12-13 kuub per uur. Gemeten met de emmertest  :P

Inmiddels zwemmen er nu 10 vissen in rond, waarvan er 2 van mijn broertje zijn. Lengte varieert tussen de 30 en 55 cm met leeftijden van 2 tot 4 jaar oud.


Stefan V

In mijn vijver zwemt onder andere deze leuke jonge vis. Het is zeker geen harde groeier met ongeveer 30 cm op bijna 3 jarige leeftijd maar heeft wel een leuke patroon.

Deze goromo is overigens van mijn broertje maar verblijft bij mij in de vijver.

Bas42

Stefan super leuke vijver en een enorme verbetering tov je vorige vijver. En je moet je vijver niet vergelijken met een paar top-vijvers die hier worden gepresenteerd want neem van mij aan dat deze zeker niet representatief zijn voor de doorsnee hobbiest. En de een is ook verder in de hobby als de ander waardoor bv eisen aan het vijversysteem veranderen. Men zegt ook weleens dat een doorgewinterde hobbiest minimaal 3 vijvers bouwt voordat hij tevreden is. Dit heeft alles te maken met de ontwikkeling die je als hobbiest doormaakt.

Voor wat betreft je goromo is het idd een leuk visje met een beperkte groei. 30 cm voor 3 jaar is niet veel. Maar ook hier geld dat over smaak niet te wisten valt. Persoonlijk ben ik geen fan van goromo met name omdat ik de patronen vaak wat rommelig vind overkomen waardoor de kleuren wat grauw lijken.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Stefan V

Recent heb ik 2 nieuwe vissen aan mijn collectie toegevoegd.
Als eerste een hirasawa chagoi, nu nissai met een lengte van bijna 50 cm.  Zie foto hieronder. Hij is in de vijver we flink donkerder geworden.

Als tweede een mooie kohaku welke momenteel bij iemand anders in de groeibak verblijft.

Ik ga het einde van de zomer verhuizen waardoor deze vijver helaas niet meer van mij zal zijn. De vissen gaan natuurlijk wel mee evenals het filtersysteem. Ik heb in mijn nieuwe huis nog geen vijver maar een tijdelijk opvang bak van ruim 4 kuub met mogelijk tot ombouwen tot 6 kuub bak. Hier zullen de vissen straks verblijven tot ik een nieuwe vijver gebouwd heb.

Word dus vervolgd. :D

Perry

Suc6 met het bouwen van de nieuwe plons👍🏻

Bas42

Super man. Nieuwe plannen voor een vijver is altijd leuk. Vergeet niet je plannen hier te delen zodat we je nog mogelijk van wat tips kunnen voorzien.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter