Automatiseren - Domotica van Koivijver

Started by Madinees, March 17, 2019, 21:55:21 PM

Previous topic - Next topic

Madinees

Gaaf! Werkt dat.?

Ik heb namelijk ook alles met Z-wave (veel Fibaro) en Home assistant.

sjnelle

Quote from: Madinees on June 06, 2020, 18:00:54 PM
Gaaf! Werkt dat.?

Ik heb namelijk ook alles met Z-wave (veel Fibaro) en Home assistant.

Weet niet of de koicafe ook 220 volt is.
Ik heb de S1 van de fibaro relay aan voer automaat gekoppeld. Zodra de timer van de automaat aanspringt dat de relay aan. In home assistent heb ik een automation die de tussenstekkers van de luchtpompen uitschakeld.

Zodra de relay weer uit is als voeren klaar is gaan 5 minuten later de tussenstekkers weer aan.

jeroen88

hoe staat het hier mee.
voral benieuwd   of er al water waardes worden gemeten met een raspberry.
kan je goed terug kijken naar ph bijvoorbeeld.

jeroen88

hoe staat het hier mee.
ben wel heel benieuwd 
voral om water kwaliteit te monitoren.
kan je bijvoorbeeld ph terug kijken. 

ook mogelijk via je mobiel of alleen pc.

mtsry1968


Een Koi Cafe werkt blijkbaar op 6 V. Op https://www.koiphen.com/forums/showthread.php?147855-Fixed-my-Koi-Cafe-for-less wordt o.a. uitgelegd hoe men de timer kan vervangen door 2 universele timers om meer voertijden te kunnen instellen. Met een Raspberry Pi of een Arduino zou je nog een stap verder kunnen gaan. 

Madinees

Quote from: mtsry1968 on January 26, 2021, 21:03:11 PM

Een Koi Cafe werkt blijkbaar op 6 V. Op https://www.koiphen.com/forums/showthread.php?147855-Fixed-my-Koi-Cafe-for-less wordt o.a. uitgelegd hoe men de timer kan vervangen door 2 universele timers om meer voertijden te kunnen instellen. Met een Raspberry Pi of een Arduino zou je nog een stap verder kunnen gaan.

Dat is super! Daar kan ik wel wat mee.

mtsry1968

Ik heb ook tijdens een Q&A horen zeggen dat je regelmatig de klok van de voerapparaat dient te verzetten om stress te verminderen. Bedoel je met random voeren dat je nog steeds een vast uurschema aanhoudt, maar dat je de minuten op een random manier bepaald tussen bv. 1 en 30? Of zie je dit eerder als een vaste random offset per dag? Een Koi Café staat namelijk nog op mijn lijstje ook omwille van de 'nice look' in het rood. 

Madinees

Quote from: mtsry1968 on January 30, 2021, 07:01:40 AM
Ik heb ook tijdens een Q&A horen zeggen dat je regelmatig de klok van de voerapparaat dient te verzetten om stress te verminderen. Bedoel je met random voeren dat je nog steeds een vast uurschema aanhoudt, maar dat je de minuten op een random manier bepaald tussen bv. 1 en 30? Of zie je dit eerder als een vaste random offset per dag? Een Koi Café staat namelijk nog op mijn lijstje ook omwille van de 'nice look' in het rood.

Nee, er wordt vooral het tijdstip van voeren zelf mee bedoelt. Dus soms wat eerder, soms wat later. In dat voorbeeld werd het gedaan door simpelweg eens per week de klok voor- of achteruit te zetten.
Kan met Domotica natuurlijk makkelijk (maar moet ik hem wel kunnen koppelen).

Yannick

Quote from: mtsry1968 on January 26, 2021, 21:03:11 PM

Een Koi Cafe werkt blijkbaar op 6 V. Op https://www.koiphen.com/forums/showthread.php?147855-Fixed-my-Koi-Cafe-for-less wordt o.a. uitgelegd hoe men de timer kan vervangen door 2 universele timers om meer voertijden te kunnen instellen. Met een Raspberry Pi of een Arduino zou je nog een stap verder kunnen gaan.

Liefst zou ik zien dat de 6V accu vervangen kan worden door 230V met daaraan een slimmer schakelaar (bijv. shelly's o.i.d.). Dan maakt het aantal tijdstippen d.m.v. een timer niet meer relevant en kun je gewoon de voerautomaat schakelen zo vaak en lang je wilt. Helaas nog geen geschikte manier gevonden tot ombouwen.

Iemand die mij op weg kan helpen?

mtsry1968

Ondanks dat ik geen ervaring heb met slimme schakelaars vind ik het wel een leuke denkoefening. En vandaag de dag kan je zonder problemen een handleiding downloaden dus ook van bv. een Shelly 1 wifi relais schakelaar.

1. Een Koi Cafe werkt eigenlijk heel eenvoudig nl. gedurende een bepaalde tijd 6 V op het motortje aanleggen dat doordat het bewust niet uitgebalanceerd is, staat te trillen als een gek.
2. Een wifi schakelaar in de metalen behuizing van een Koi Cafe stoppen, lijkt me niet de beste oplossing voor het wifi ontvangst.
3. De Shelly 1 bezit volgens de handleiding een potentiaalvrije schakelaar m.a.w. het relais contact is galvanisch gescheiden van de stuurelektronica en dit is een absolute noodzaak! Hierdoor kan de Shelly 1 met 230 V gevoed worden (de Shelly 1 kan blijkbaar niet met 6 V gevoed worden) en kan met het relais contact de 6 V geschakeld worden.

Dit alles gecombineerd geeft:
1. De Shelly 1 op de gebruikelijke manier op 230 V aansluiten d.w.z. de contacten SW, L en N.
2. Een stekkervoeding gebruiken om de 230 V ac om te zetten in 6 V dc.
3. De batterij, het eventueel aanwezige zonnepaneel en de timer verwijderen uit de Koi Cafe. 
4. Het relais contact gebruiken (contacten O en I) als schakelaar om 6 V op het motortje van de Koi Cafe te zetten (groene en zwarte draad).

De Shelly 1 en de stekkervoeding liggen op een vochtvrije plaats met goed wifi ontvangst en er gaan slechts 2 geleiders (op 6 V) naar de Koi Cafe.
Als iemand aanvullingen/opmerkingen heeft ... heel graag. 

Madinees

Quote from: mtsry1968 on May 13, 2021, 07:41:32 AM
Ondanks dat ik geen ervaring heb met slimme schakelaars vind ik het wel een leuke denkoefening. En vandaag de dag kan je zonder problemen een handleiding downloaden dus ook van bv. een Shelly 1 wifi relais schakelaar.

1. Een Koi Cafe werkt eigenlijk heel eenvoudig nl. gedurende een bepaalde tijd 6 V op het motortje aanleggen dat doordat het bewust niet uitgebalanceerd is, staat te trillen als een gek.
2. Een wifi schakelaar in de metalen behuizing van een Koi Cafe stoppen, lijkt me niet de beste oplossing voor het wifi ontvangst.
3. De Shelly 1 bezit volgens de handleiding een potentiaalvrije schakelaar m.a.w. het relais contact is galvanisch gescheiden van de stuurelektronica en dit is een absolute noodzaak! Hierdoor kan de Shelly 1 met 230 V gevoed worden (de Shelly 1 kan blijkbaar niet met 6 V gevoed worden) en kan met het relais contact de 6 V geschakeld worden.

Dit alles gecombineerd geeft:
1. De Shelly 1 op de gebruikelijke manier op 230 V aansluiten d.w.z. de contacten SW, L en N.
2. Een stekkervoeding gebruiken om de 230 V ac om te zetten in 6 V dc.
3. De batterij, het eventueel aanwezige zonnepaneel en de timer verwijderen uit de Koi Cafe. 
4. Het relais contact gebruiken (contacten O en I) als schakelaar om 6 V op het motortje van de Koi Cafe te zetten (groene en zwarte draad).

De Shelly 1 en de stekkervoeding liggen op een vochtvrije plaats met goed wifi ontvangst en er gaan slechts 2 geleiders (op 6 V) naar de Koi Cafe.
Als iemand aanvullingen/opmerkingen heeft ... heel graag.

Klinkt interessant! Wat ik fijn zo vinden is dat ik zeker weet dat voeren ook stopt. Gebruik nu z-wave (dat geeft een bevestiging signaal terug) maar heel soms gaat dat wel eens mis. Voer een voerapparaat is dat toch lastig/gevaarlijk vind ik.

mtsry1968

Quote from: Madinees on May 13, 2021, 09:12:52 AM
Klinkt interessant! Wat ik fijn zo vinden is dat ik zeker weet dat voeren ook stopt. Gebruik nu z-wave (dat geeft een bevestiging signaal terug) maar heel soms gaat dat wel eens mis. Voer een voerapparaat is dat toch lastig/gevaarlijk vind ik.

Kan je met Domoticz alarmsignalen programmeren bv. je geeft een inschakelbevel en je doet na enkele seconden een vermogensmeting?

Madinees

Quote from: mtsry1968 on May 15, 2021, 19:12:41 PM
Quote from: Madinees on May 13, 2021, 09:12:52 AM
Klinkt interessant! Wat ik fijn zo vinden is dat ik zeker weet dat voeren ook stopt. Gebruik nu z-wave (dat geeft een bevestiging signaal terug) maar heel soms gaat dat wel eens mis. Voer een voerapparaat is dat toch lastig/gevaarlijk vind ik.

Kan je met Domoticz alarmsignalen programmeren bv. je geeft een inschakelbevel en je doet na enkele seconden een vermogensmeting?
Dat kan volgens mij wel. Gebruik nu Home Assistant, is iets stabieler bij mij. Maar eens in de zoveel tijd loopt een node toch wel eens vast.
Daarom durf ik er nog niet alles mee te schakelen. Ontbreekt me aan tijd maar anders zou ik het nog wel eens bedraad willen maken.

Yannick

Quote from: mtsry1968 on May 13, 2021, 07:41:32 AM
Ondanks dat ik geen ervaring heb met slimme schakelaars vind ik het wel een leuke denkoefening. En vandaag de dag kan je zonder problemen een handleiding downloaden dus ook van bv. een Shelly 1 wifi relais schakelaar.

1. Een Koi Cafe werkt eigenlijk heel eenvoudig nl. gedurende een bepaalde tijd 6 V op het motortje aanleggen dat doordat het bewust niet uitgebalanceerd is, staat te trillen als een gek.
2. Een wifi schakelaar in de metalen behuizing van een Koi Cafe stoppen, lijkt me niet de beste oplossing voor het wifi ontvangst.
3. De Shelly 1 bezit volgens de handleiding een potentiaalvrije schakelaar m.a.w. het relais contact is galvanisch gescheiden van de stuurelektronica en dit is een absolute noodzaak! Hierdoor kan de Shelly 1 met 230 V gevoed worden (de Shelly 1 kan blijkbaar niet met 6 V gevoed worden) en kan met het relais contact de 6 V geschakeld worden.

Dit alles gecombineerd geeft:
1. De Shelly 1 op de gebruikelijke manier op 230 V aansluiten d.w.z. de contacten SW, L en N.
2. Een stekkervoeding gebruiken om de 230 V ac om te zetten in 6 V dc.
3. De batterij, het eventueel aanwezige zonnepaneel en de timer verwijderen uit de Koi Cafe. 
4. Het relais contact gebruiken (contacten O en I) als schakelaar om 6 V op het motortje van de Koi Cafe te zetten (groene en zwarte draad).

De Shelly 1 en de stekkervoeding liggen op een vochtvrije plaats met goed wifi ontvangst en er gaan slechts 2 geleiders (op 6 V) naar de Koi Cafe.
Als iemand aanvullingen/opmerkingen heeft ... heel graag.

Yannick

Quote from: Yannick on May 16, 2021, 21:44:34 PM
Quote from: mtsry1968 on May 13, 2021, 07:41:32 AM
Ondanks dat ik geen ervaring heb met slimme schakelaars vind ik het wel een leuke denkoefening. En vandaag de dag kan je zonder problemen een handleiding downloaden dus ook van bv. een Shelly 1 wifi relais schakelaar.

1. Een Koi Cafe werkt eigenlijk heel eenvoudig nl. gedurende een bepaalde tijd 6 V op het motortje aanleggen dat doordat het bewust niet uitgebalanceerd is, staat te trillen als een gek.
2. Een wifi schakelaar in de metalen behuizing van een Koi Cafe stoppen, lijkt me niet de beste oplossing voor het wifi ontvangst.
3. De Shelly 1 bezit volgens de handleiding een potentiaalvrije schakelaar m.a.w. het relais contact is galvanisch gescheiden van de stuurelektronica en dit is een absolute noodzaak! Hierdoor kan de Shelly 1 met 230 V gevoed worden (de Shelly 1 kan blijkbaar niet met 6 V gevoed worden) en kan met het relais contact de 6 V geschakeld worden.

Dit alles gecombineerd geeft:
1. De Shelly 1 op de gebruikelijke manier op 230 V aansluiten d.w.z. de contacten SW, L en N.
2. Een stekkervoeding gebruiken om de 230 V ac om te zetten in 6 V dc.
3. De batterij, het eventueel aanwezige zonnepaneel en de timer verwijderen uit de Koi Cafe. 
4. Het relais contact gebruiken (contacten O en I) als schakelaar om 6 V op het motortje van de Koi Cafe te zetten (groene en zwarte draad).

De Shelly 1 en de stekkervoeding liggen op een vochtvrije plaats met goed wifi ontvangst en er gaan slechts 2 geleiders (op 6 V) naar de Koi Cafe.
Als iemand aanvullingen/opmerkingen heeft ... heel graag.

Er ging iets klaarblijkelijk mis, maar kun je mij helpen aan een soort boodschappenlijstje met benodigdheden qua bekabeling? Ik heb nog wel een Shelly liggen en een Koi Café om aan te sleutelen. Leuk projectje voor de zomer.