KoiCave Project #1: LED IT BE, Led verlichting boven de opgroeibak.

Started by Theokoi1962, March 02, 2019, 15:32:14 PM

Previous topic - Next topic

Theokoi1962

Goede additionele informatie Stefan. Ik ben echt onwijs benieuwd wat je straks meet. Klinkt een beetje gek misschien, Maar als ik aan mijn bak hang (mijn gebruikelijke positie minstens 3 kwartier per dag), dan heb ik net het gevoel of ik op een zomerdag lekker aan het water sta. Zo hangend moet je echt naar boven kijken om dat rood echt te zien. Boven de bak geeft het gewoon een warm licht. :y:
vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

Bas42

Stefan komt bij mij as dinsdag meten. Ben benieuwd wat mijn transaparante glofplaten tegenhouden aan licht. Misschien wel overstappen naar een gewone glasplaat of Plexiglas ....
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Noodle

KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Bas42

 :-[ had het niet gezien. Sorry! Ook zo'n mooi en interessant project
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Bas42

Zo de lord of light is weer even langs geweest. Lichtmetingen stonden vanavond op het programma. We zijn voor de fun begonnen aan de keukentafel met de keukenkast: 5 micro mol per m2 per sec. Dat beloofd niet veel goeds voor de q-bak ....
Maar tot mijn verrassing boven de golfplaten afdekking onder de led-lampen een opbrengst van 75-85 micro mol per m2 per sec (ca. 0,5 mtr onder de lampen). Direct onder de led-lampen ca. 500-600 micro mol. Daglicht zit rond de 400-450 micro mol als ik goed heb geluisterd.
Conclusie; het verval van de lampen in een halve meter is enorm! Dus hoe verder de lampen boven de bak hangen hoe kleiner de lichtopbrengst. Ook het verval in de breedte neemt snel af. Mijn lampen hangen op ca. 1/4 van de q-bak. Halverwege de q-bak is de lichtopbrengst boven de afdekking ook al gehalveerd en op de rand van de q-bak blijft nog maar 25-30% over tov de meting direct onder de lampen.
Ook de afdekking in de vorm van transparante golfplaten nemen nog eens 25-30% van de lichtopbrengst weg. Vraag is natuurlijk wat je daadwerkelijk aan lichtopbrengst nodig hebt .... Dat gaan we de komende maanden meemaken. Wel zie ik vaak tl-verlichting hoog in een loods boven de bakken. Zinloos dus als het gaat om lichtopbrengst.
Overigens heb ik 2 stuks led-lampen hangen. Een lamp is een led-lampen met daglicht kleurcode 865 en lichtkleur 6500K daglicht met een wattage van 36. De andere lamp is een led-lampen van Stefan met een wattage van 29. De laatste lamp heeft echter een veel hogere lichtintensiteit (50 micro mol versus 30-35 micro mol van de daglicht lamp ....).
Was weer een leerzaam avondje en de ene led-lampen is zeker de andere niet. Wat een verschillen.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Fredb


Perry


Bas42

In mijn verhaal moet keukenkast zijn de lamp boven de keukentafel .... Voor het gevoel geeft deze veel licht maar je bent verbaasd wat er aan lichtopbrengst overblijft ca. Bijna niets. Dus was in die zin aangenaam verrast dat de lichtopbrengst net boven de q-bak aanzienlijk hoger is.
Hieruit kun je dan ook afvragen hoe het zit met troebel water en diepere vijvers waar het water ook veel lichtopbrengst absorbeert (en zeker van UV-straling blijft er schijnbaar nauwelijks iets over). Dus als hypothese is het dan de vraag of we het moeten zoeken in lichtintensiteit of juist bv in het kleurenspectrum. En juist die zoektocht maakt deze proef weer zo interessant. Ander type lampen en spelen met de variabelen binnen de mogelijkheden van de verlichting. Ik ben benieuwd. Wil volgende week mijn Matsue kohaku gaan bijplaatsen .....
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Theokoi1962

Gave berichten Bas. Even niet vergeten. De meting bij mijn groeibak voorafgaand aan het project.
Buitenlucht half bewolkt 400
Direct onder de lichtkoepel 50
Onder de lichtspel vlak boven het water 25
Vlak boven het water 25 cm naast de lichtkoepel 5
Nog 25 cm verderop 2
Ik ben ook reuze benieuwd naar mijn waarden, maar één ding wist ik al....wat een bak met licht.
vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

Bas42

Klopt Theo maar voor mijn gevoel levert de groeilamp van Stefan minder licht als de led daglamp die ik had geïnstalleerd. Maar het is dus net andersom omdat de lichtintensiteit van de groeilamp veel hoger is. Dus wat ik wil zeggen is dat het ene licht het andere niet is en dat je dus niet alleen op wat je ziet af kunt gaan. Ook hier geld meten = weten. Vond het wel gaaf!
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Ron

14 m³ vijver / blue eco 240 / Do-It combi 30 trommelfilter
1,8 m³ QB / Red Label ANP 6500 / MKF / Sansai mini trickel

Perry

Wat is nu de ideale afstand van het water
Kan ik daar dadelijk rekening mee houden

Noodle

Quote from: Perry on March 24, 2019, 17:19:28 PM
Wat is nu de ideale afstand van het water
Kan ik daar dadelijk rekening mee houden

Ik denk zo dicht mogelijk op het water zonder dat de koi er tegen kunnen komen.
Net even gemeten, hier hangt ie op 29cm zonder plaatwerk tussen lamp en water.
KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Perry


Bas42

Als je idd kijkt naar het verval van lichtintensiteit dan zo dicht mogelijk boven het water en indien mogelijk reflectoren om zoveel mogelijk licht richting wateroppervlak te krijgen .... Echter de lampen zijn vaan IP65 of IP66 en dus is vochtigheid irt veiligheid wel een dingetje.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter