KoiCave Project #1: LED IT BE, Led verlichting boven de opgroeibak.

Started by Theokoi1962, March 02, 2019, 15:32:14 PM

Previous topic - Next topic

Pat

Het zal zekers werken daar ben ik van overtuigd.
Wat voor planten goed is kwa verlichting geld dit idem voor de Koi.
Heb verder bietje rondgeneusd wat betreft die verlichting maar hoe korter naar de plant toe hoe meer verlichting dus vermoed dat dit ook geld voor een opgroeibak.
Maar ik lees het wel hoe en wat verders.
:y:

Noodle

Quote from: Croesmaster on March 15, 2019, 19:34:09 PM
Ik wil de pret niet drukken maar even de advocaat van de duivel spelen. Bij 4 of 5 cavers hangen deze lampen nu. Er volgen straks diverse updates met hopelijk mooie resultaten. Enkele vragen:

1. hoe willen jullie de resultaten inzichtelijk maken?
2. hebben jullie allemaal dezelfde (kwaliteit) vissen zwemmen of juist niet?
3. zwemmen dezelfde (kwaliteit) vissen ook en dezelfde omstandigheden, maar dan zonder deze Red light district lampen?

Kortom > hoe gaan jullie bepalen of dit project slaagt of niet. Puur of het beni niet terugloopt? Wie zegt mij dat dat ook zonder lampen niet teruggelopen zou zijn.
??? 8)

Dat blijft natuurlijk allemaal een moeilijk verhaal en het zijn geen gekalibreerde gelijkwaardige omstandigheden, dat is op deze manier onmogelijk natuurlijk.
Dat laatste willen we misschien wel gaan doen mocht blijken dat er belangrijk positieve resultaten te boeken zijn.
Dit zijn niet zomaar wat LED balken die je bij een Hornbach of zo kan kopen en er zit al degelijk een gedachte achter.

Wat vissen betreft zwemmen er op elke adres vissen van de Matsue cup rond.
Als ik voor mezelf spreek 2 Matsue aangevuld met 2 andere tosai kohaku waarvan het beni volgende maand al een stukje teruggelopen zal zijn.
Stel dat van die laatste 2 het beni bij mij gaat verbeteren dan zijn we met 100% zekerheid op de goede weg.
Verder weet ik door ervaring met mijn bak wat het beni van een gemiddelde vis gaat doen.

Voor punt 3 zal duidelijk zijn dat die kohaku nog voldoende hun baantjes trekken bij KoiCavers.  :P
KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Bas42

Ben het volledig met Stefan eens. Het is geen wetenschappelijk onderbouwd programma. Daar is het ten eerste te kleinschalig en te weinig vissen. Het is bekend dat koi uit hetzelfde legsel al enorm kunnen verschillen qua groei. Bv van de matsue's is niet exact bekend welke ouderdieren betrokken zijn (kunnen er meerdere zijn). Van de dainichi x matsue volgens mij wel. Dus wil je een zuiver vergelijkende wetenschappelijk onderbouwde proef doen wordt die dusdanig grootschalig dat dat voor ons niet behappen is. Maar zoals. Stefan aangeeft de indicaties positief zijn kan de proef worden uitgebreid. En ongetwijfeld zullen de resultaten wisselend per bak zijn omdat de omstandigheden afwijken. Stefan heeft zijn led-lamp onder de afdekking aangebracht voor maximaal resultaat. Bij mij hangt hij boven de afdekking vanwege vocht risico's en Theo heeft er vier hangen vanwege de inhoud/afmetingen van zijn bak en bij mij hangt er maar 1. Maar desondanks zeer benieuwd wat we kunnen bereiken.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Bas42

Hier nog een fotootje van mijn lamp / q-bak. Achter de nieuwe lamp hangt nog een led daglamp. Binnekort komt Stefan V nog metingen doen. Ben benieuwd ....
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Perry

Hoop dat dit echt gaat werken
Zou super zijn

Theokoi1962

Ik sta nu al 2 dagen met verwondering te kijken bij de groeibak...ik kan me werkelijk niet voorstellen dat dit geen verschil gaat maken. Maar we gaan het zien
vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

Noodle

Vandaag de verlichting van mijn naamgenoot afgeleverd gekregen.
Vanavond wat kleine voorbereidingen getroffen zodat er morgen licht zal zijn.  :y:
KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Perry


Ron

Het ziet er allemaal indrukwekkend uit heren! Ben benieuwd naar de resultaten ... :y:
14 m³ vijver / blue eco 240 / Do-It combi 30 trommelfilter
1,8 m³ QB / Red Label ANP 6500 / MKF / Sansai mini trickel

Noodle

KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Perry


Noodle

Quote from: Perry on March 17, 2019, 11:51:59 AM
Mooie afstand van het water denk ik :y:

Het water zal na verandering van de filterlijn nog 5 cm stijgen.
Meer water.........  :y:
KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Stefan V

Ziet er top uit!
Binnenkort maar eens een ronde inplannen voor lichtmetingen.   :)

J@@p

Ziet er goed uit, ben benieuwd naar de resultaten.

Jaap.

Stefan V

Quote from: Pat on March 15, 2019, 19:09:49 PM
Mooie uitdaging.

Wel heb ik enkele vraagjes hierover.
Hoeveel watt en lumen  geven deze led tl
Hangen ze niet te hoog om goed der werk te kunnen doen.

Ik heb in beginfase toen ik begon met vijveren een groeilamp gebruik die ze voor tomaten kwekers gebruikten.
Dit werkte wel op een opgroeibak enkel verbruik was toch ies te gortig.

Mvg,

Pat

Deze lampen worden normaliter gebruikt in de internationale tuinbouw industrie.
Het spectrum in deze lampen is afgestemd op de ontwikkeling van planten om ze zo snel en sterk mogelijk te laten groeien tot een gewenst resultaat. Natuurlijk verschilt dit erg per plant hoe die erop reageert en speelt de intensiteit van het licht een erg belangrijke rol.

Met dit in ons achterhoofd zit er achter deze test ook een gedachte van spectrum en intensiteit.
Deze lampen hebben een wattage van 35 en een efficiency van ongeveer 1.8 micromol/joule dat betekent dat ze voor 1 watt energie 1.8 micromol aan licht produceren. Natuurlijk is dit erg afhankelijk van de situatie hoeveel licht er uiteindelijk gemeten wordt. Vandaar dat ik bij zoveel mogelijk mensen langs ga om de situatie te bekijken na installatie van de lampen.