KoiCave Project #1: LED IT BE, Led verlichting boven de opgroeibak.

Started by Theokoi1962, March 02, 2019, 15:32:14 PM

Previous topic - Next topic

Theokoi1962

Nou, geïnspireerd door het harde werk van Fred (project isolatie q-bak) ben ik ook eindelijk aan de slag gegaan.
Had ik al verteld dat ik het led-licht project een succes vond? 8). Nou het is hier dermate succesvol, dat ik heb besloten dat het nooit meer weg gaat.
Dus als de branduren op zijn, dan komen er gewoon nieuwe in de plaats.
Het project is dus nu om nog meer licht in mijn water te krijgen, want is is gewoon een beetje zonde dat een deel van het licht verdwijnt.
Ik had nog wat oude kunststof platen liggen. Daarop heb ik 3M reflectiefolie geplakt. Spul erop geschroefd en klaar.
Dat wil zeggen; deel 1
De rest van het project 'meer licht in mijn water volgt snel.
Foto boven hoe het was; onder hoe het nu is....Duh :D
vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

Fredb

 :y: :y: Ziet er netjes uit Theo!  Maar heb je de ramen weg, of dit er gewoon voor gezet?

Theokoi1962

Gewoon ervoor geknald. Staan op een klein kiertje. Ook tegen het vocht
vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

Fredb

ok. Ben je niet bang dan, dat het er achter (op zijn Rotterdams gezegd) een teringzooi wordt? Vliegjes, schimmel...  ed.?

Theokoi1962

Nee joh Fred. Nergens bang voor. En als het gebeurt en alles begint weg te rotten, dan is het vroeg genoeg om weer iets nieuws te bedenken.
vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

Fredb


Fredb

ik ga ook een poging wagen. mijn Qbak staat bij een raam, en zie dat de Showa en Kohaku goed hun kleur behouden, maar de Ochiba "vaal" wordt.

Madinees

Je hebt tegenwoordig ook goede 'daglicht ledlampen' en zelfs lampen waar je het spectrum mee kunt aanpassen.
Ik zou zeker kiezen voor daglichtlampen (met het juiste spectrum) zodat je ook binnen van je vissen kunt genieten en het wat minder op een bordeel lijkt.

Fredb


Madinees

Quote from: Fredb on March 01, 2020, 14:17:27 PM
welke zijn dat dan?

Ik ben geen kenner maar hier zie je het verschil: https://www.youtube.com/watch?v=P2bw4cgkh9c
Het moet wel 'full spectrum' zijn want je hebt ook alleen 'wit' en dan boots je buitenlicht niet na en krijg je verkleuring op je vissen.
Er zijn zelfs lampen waar je het spectrum kunt regelen, leuk voor als je aan Koi shows mee doet ;-)

Het barst van de 'growshops' in Nederland, die verkopen dat aan particulieren en kunnen wellicht advies geven.


Theokoi1962

Vandaag het project 'meer licht in de bak' afgemaakt. Aan de voorzijde van de opgroeibak heb ik transparate plaatjes tegen het springen geplaatst. Nu had ik bedacht om daar hogere platen in te zetten met hetzelfde reflectie folie er tegenaan geplakt als op de achterwand van een paar weken terug. In de keuken zo goed mogelijk het folie erop geplakt (jammer van de luchtbubbels, maar het is niet de woonkamer, dus helemaal OK). En ik moet zeggen...zo op het oog is de missie behoorlijk geslaagd. Op 4 april gaan we het weten, dan komt Stefan 'the lord of light' en gaan we meten. Dit is toch echt een gaaf project. Wat ik trouwens nog wil zeggen is dat je met het oog veel witter licht ziet dan op de foto, maar hoe dan ook, het werkt perfect.
vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

Fredb

Geweldig Theo :y: Eigenlijk hoop ik dat dit geen zin heeft, want het lijkt mij nog erger dan een kap op de vijver.

Theokoi1962

Je mag hopen tot je een ons weegt, maar dit heeft heel veel zin.
Ik doe het nu bijna een jaar en de huidkwaliteit spat van de vissen af.
En verder...ja heel erg joh, wat platen voor je opgroeibak die binnen in je filterhok uit het zicht staat.
Iedere morgen en avond even 2 plaatjes eruit halen, vissies kijken, plaatjes terug en vissies met rust laten.
Ik zie geen probleem in ieder geval
vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

Fredb

begrijp me niet verkeerd. Als het werkt; super! 

Ik vergelijk het altijd met mijn eigen situatie. Ik loop 6x per dag langs mijn qbak. Dan zal ik het jammer vinden dat ik geen direct zicht heb op de vissen.