KoiCave Project #1: LED IT BE, Led verlichting boven de opgroeibak.

Started by Theokoi1962, March 02, 2019, 15:32:14 PM

Previous topic - Next topic

Bas42

Volgens mij hangen de lampen bij Theo Stefan en Perry direct boven het water zonder tussenafdekking. Bij mij hangt de lamp boven een transparante afdekking die idd lichtsterkte afvangt. Ik heb nu plannen om een kap te laten maken van polycarbonaat over de q-bak waarin ik de lampen kan hangen. Dit komt de lichtintensiteit ten geode omdat enerzijds de lampen ca. 20 cm boven het water hangen en anderzijds er geen beperking meer is voor het licht. Dit zou dan de gewenste verbetering moeten zijn.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Remco

hallo allemaal, kunnen jullie al wat meer vertellen over jullie ervaringen met deze lampen?
Hks 2019 voor het eerst mee gedaan,  ultrasieve -20000ltr pomp-bewegend bed - mattenkamer

Perry

Ik heb inmiddels niet veel vissen met beni in de bak maar de showa die er in zwemt doet het prima betreft het beni

helaas  wel 1 lamp kapot

Remco

Hks 2019 voor het eerst mee gedaan,  ultrasieve -20000ltr pomp-bewegend bed - mattenkamer

Noodle

Hier gaan de kohakus nog steeds goed. Zonder e lampen waren ze er in t voorjaar op zeker al uit geweest.  :vriend:
KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Margon

Ben benieuwd of dit ook positief effect heeft onder de winterkap bij lage temperaturen.

Bas42

Het is bij deze lampen wel van belang om de lamp onder de afdekking te hangen met een directe aanschijning op het water, anders verlies je teveel licht.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Croesmaster

Ik weet dat Theo en Stefan laaiend enthousiast zijn over het behoudt van het beni.

Indien er mensen zijn die meegedaan hebben met de matsue cup en geen ledverlichting hadden kan er een vergelijkging gehouden worden of het beni beter, gelijk of slechter is geworden. Althans dan heb je een redelijk vergelijk. Er zijn meer factoren die de kwaliteit van het beni bepalen.

Bas42

Ik heb ook een zelfde LEDF-lamp maar boven transparante golfplaten gehangen. Stefan vd Voort heft bij mij lichtmetingen gedaan en vastgesteld dat transparante afdekkingen zoals golfplaten veel lichtsterkte verlies opleveren. Dus vandaar mijn opmerking dat led-lampen boven een afdekking niet ideal zijn als het gaat om behoud beni. Directe aanschijning is dus noodzakelijk. Dit is zowel bij Theo als Stefan wel het geval. Ik ga dat in de toekomst nog ombouwen met een andere kap. Nadeel als de lamp direct boven het water hangt is condens en dus aantasting van je armatuur. Dus een lamp+armatuur aanschaffen met een hoge IP-waarde!
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Madinees

Er zijn gigantische ontwikkelingen mbt led-verlichting. Zakelijk gebruiken wij ze wereldwijd in kassen maar ook in indoorfarms.
Nu komen er lampen waarbij je het spectrum zelf kunt aanpassen, zou interessant zijn welke kleur welk effect heeft op de vis.
Dan kun je ze optimaal binnen opkweken.

Jordi W

Klinkt heel goed allemaal dit, waar zijn deze lampen te verkrijgen?



Madinees

Toevallig kwam ik vandaag dit tegen, leveren ook aan tuinbouw.
Zijn waterdicht, leuk om mee te testen als je een binnenbak hebt lijkt me!

https://ecospeedled.en.alibaba.com/