News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Eerste winterkap

Started by Madinees, December 08, 2019, 11:03:43 AM

Previous topic - Next topic

Madinees

Gisteren mijn winterkap afgemaakt over de vijver. Een beetje laat want het water was vorige week maar 6 graden.
Heb een terrasoverkapping gekocht, die bestaat aan losse panelen die je in elkaar kunt haken en zo een sterk geheel vormen.
Deze heb ik gemonteerd op 2 zware balken en de voor en achterkant dichtgemaakt met polycarbonaat platen.

Het geheel heb ik los op de rand liggen. Mijn gevoel zegt dat het niet zomaar weg kan waaien.
Wat zouden jullie doen?

Daarnaast hoor ik veel over 'ventilatie'. Ik heb nu aan één kant een smalle kier van een paar millimeter en aan de kop en eind denk ik een cm.
Mij lijkt dit ook voldoende omdat ik zoveel mogelijk isolatie wil. Wat is jullie ervaring hiermee?


Bas42

Buiten het feit of hij zomaar weg kan waaien geeft het jezelf een comfortable gevoel denk ik. Als je met storm voor het raam zit te beven of je kap weg zal waaien is dat niet fijn. En voor je gevoel waait het 's-nacht altijd harder als overdag; slecht voor je nachtrust. Overigens heb ik mijn kap niet vast staan op de vijver omdat mijn achtertuin aan alle kanten is voorzien van hoge schuttingen zodat de wind nauwelijks vat krijgt op de vijver en de kap. Al een aantal jaren in gebruik en nog nooit problemen. Wel wil ik bij harde wind tegels op de kleppen leggen. Die willen nog weleens open waaien.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Fredb

Zoals Bas al aangeeft; vastleggen geeft ook een gerust gevoel. Mijn kap ligt met spanbandjes vast aan de muur van de vijver. En is gebleken ook geen overbodige luxe geweest