News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

bodemdrains

Started by ruben van elst, January 12, 2021, 22:29:41 PM

Previous topic - Next topic

ruben van elst

goedenavond, ik wilde jullie wat vragen, heb een 10 m2  vijver pomp gevoed vanuit de vijver. nu heb ik ik steeds veel vuil op de bodem. Wil nu graag 1 of 2 bodemdrains plaatsen .kan dit zonder mijn hele folie te vervangen. Of moet ik daarvoor omgekeerde bodemdrains gebruiken wat ik er niet uit vind zien  ::)

Stefan V

Dat is van behoorlijk veel dingen afhankelijk eigenlijk.
Hoe oud is je folie en wat voor folie is het?
Wat ligt er onder de folie?
Om een bodemdrain te plaatsen zou je een buis onder je vijver door moeten steken. Als je nog goede folie hebt zou je er een strook uit kunnen snijden bodemdrain erin leggen en dan weer laten dicht lassen.
Een andere optie zou misschien een zij drain zijn helemaal onderin de bak. Dit is al behoorlijk effectief lijkt mij, zeker in vergelijking tot pomp gevoed.

Als laatste idd die reversed bodemdrain, ik heb er ooit ook 1 gehad en werkt opzich wel prima. Als je er maar genoeg flow doorheen kunt halen. Ik dacht dat ze tegenwoordig ook in 110 mm verkrijgbaar zijn.

Succes in ieder geval!

Bas42

In bestaande folie gaan snijden om een bodemdrain in te brengen zou ik niet snel doen. Ik denk dat kans op lekkages erg groot zal zijn. Maar als je folie van goede kwaliteit is dan kun je ervoor kiezen om de vijver leeg te maken de folie eruit te halen, bodemdrains aan te brengen en de folie weer terug te leggen. Anders zou ik kiezen voor een reversed bodemdrain eventueel in combinatie met een zij-invoer zodat je het leidingwerk niet in het zicht hebt aan de oppervlakte van de vijver.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Perry

Zou het dan ook net als Bas zegt doen

ruben van elst

Bedankt voor de reacties . Denk dat ik ga kijken naar zijdrains/reversed drain voor dit jaar. Volgend jaar ga ik de bak toch vergroten dan maar meteen goed aanleggen.  :y:

Perry

Dan zou ik niet te veel kosten gaan maken
Eerder een stofzuiger kopen en zorgen dat zo de bodem schoon blijft

Stefan V

Ik sluit me dan aan bij perry.
Ik zou dan ook niet gaan lopen boren/snijden om een doorvoer te maken.
Wat je zou kunnen doen is een reversed bodemdrain aansluiten op je pomp in de vijver nu. Dan heb je iets betere bodemafzuiging. Maar wat perry zegt, een stofzuiger is ook een goede tijdelijke oplossing.
:y:

Perry

Worden ook wel eens gebruikt aangeboden het een der

Bas42

Als je een stofzuiger koopt wel zorgen dat deze een continue aanzuiging heeft. Veel goedkopere stofzuigers zuigen een reservoir vol en stoppen dan met zuigen totdat het reservoir weer leeg is. Dat is verre van praktisch. Dus beter iets meer uitgeven aan een goede stofzuiger als een budget gevalletje en veel ergenis bij gebruik. Overigens is die stofzuiger altijd makkelijk (ook al heb je bodemdrains).
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Perry

Klopt wat Bas zegt mijn pa heeft ook zo'n ellendig ding gehad

ruben van elst

Ken er nog 1 met zo een ellendige stofzuiger je bent meer aan het wachten dan dat er gezogen word.Dat stofzuigen doe ik elke week al niet echt een prettig werkje  bg ;D

Anthony

Idd een goeie kopen is
Nooit weg altijd hendig als je een goeie hebt