Bodemdrain vs zijdrain

Started by Jordi W, February 08, 2020, 16:10:49 PM

Previous topic - Next topic

Jordi W

Heren, 

Er staat misschien een vijververbouwing op het programma dus ik ben mezelf aan het orrienteren hoe dit te doen.

Ik wil graag een prefab HDPE vijver laten maken maar deze worden tegenwoordig bijna niet meer gemaakt met bodemdrains ivm het scheuren vd bodem, opzich logisch, maar niet fijn.
Ikzelf ben grote voorstander van bodemdrains maar ik ga toch mijn vraag stellen ( en ik wil geen omgekeerde bodemdrains):

Wie zou zijdrains aandurven en waarom?

Madinees

Als bodemdrains niet kunnen en een omgekeerde drain vind je niet mooi (ik in ieder geval niet) dan zou ik voor zijdrains gaan.

Waar ik me wel zorgen om maak is hoe je het vuil goed afvangt in zon situatie. Immers met de juiste retouren en voldoende flow krijg je een vortex/draaikolk effect in je vijver waardoor het vuil naar het midden gaat en daar blijft draaien als er geen afvoer zit. Zou niet weten hoe dat met zijdrains kan, lijkt me lastig.

Waarom zou je een kant en klaar bak willen? Heeft best wel nadelen als er geen bodemdrains in kunnen.

Fredb

Ik ken 1 vijver met zijdrain. Hier hebben ze best veel moeite om het vuil van de bodem te krijgen. Ik zou het niet doen.

SjuulD

Ik zou ook 100% voor een Bodemdrain gaan..

Deze is wat centraler te plaatsen waardoor het denk ik beter vuil aanzuigt. Bij een zijdrain heb ik meer het gevoel dat er meer beweging in de vijver moet zijn om al het vuil mee te pakken.

Wat is de afmeting van de bak die je in gedachten hebt, misschien dat dat nog iets scheelt.

Ik heb zelf geen ervaring met een zijdrain.



Mvg
Vijver ongeveer 24m3  Ub-100 , ultrasieve , Auga 30.000

6 bewoners.

Jordi W

Bedankt voor jullie reacties mannen!

De afmetingen zijn nog niet vast gelegd maar zal ong 7 x 3.5 oid zijn

Bas42

Bodemdrains verdienen de voorkeur maar als het technisch niet mogelijk is is een zijdrain altijd beter dan niets.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Leon77

Toen ik ging verhuizen had ik mijn vissen tikdelijk in een opvangbak van 2.5m³. Ik had daarin een wanddoorvoer met aan de binnenkant een hoge druk pvc 90⁰ bocht, als een soort reverseddrain. Deze bochten hebben  geen ribbels waar de vissen zich aan kunnen open halen. De opening was zo' 2 á 3 cm van de bodem af. Had nooit vuil op de bodem liggen. Ik ga dat nu ook maken in mijn  qbak.

Danny

Is het niet mogelijk om de drains te plaatsen in een betonnen vloer.
En na het plaatsen van de bak de gaten voor de drains te maken. Om vervolgens de bak aan de drains te lassen.....