Stel je vijver en vissen een voor

Started by Bartje, May 02, 2020, 16:27:44 PM

Previous topic - Next topic

Bartje

Dit is mijn vijver 25 kuub. Onder de vlonder heb ik de filterput zitten met 2 filterlijnen. De hoofdlijn bestaat uit een sieve daarna een 5 kamer filter en een 75wat uv lamp terug het plantenfilter in. Lijn 2 een Velda Clear Control 50 drukfilter en die is alleen voor mijn watervalletje.
De vijver wordt op 2 punten vol continu belucht.
25 m3 met AEM trommel, los bewegend bed (150L). Tower filter met trickle.

Perry

Mooi hoor

Zorg wel dat je geen vuilophoping in het planten filter hebt

Bartje

Perry, wat bedoel je precies met vuilophoping in het plantenfilter?

Groet
25 m3 met AEM trommel, los bewegend bed (150L). Tower filter met trickle.

Perry

Als er veel vuil in blijft liggen is dat een broedplaats voor slechte bacteriën
Met veel kans op bacteriële problemen met je vissen

Je moet hem goed en regelmatig schoon maken/houden

Denk aan afgestorven planten poep van de vissen

Plaats anders eens een paar foto's van je plantenfilter hoe het is opgebouwd

Bartje

Quote from: Perry on May 02, 2020, 20:55:32 PM
Als er veel vuil in blijft liggen is dat een broedplaats voor slechte bacteriën
Met veel kans op bacteriële problemen met je vissen

Je moet hem goed en regelmatig schoon maken/houden

Denk aan afgestorven planten poep van de vissen

Plaats anders eens een paar foto's van je plantenfilter hoe het is opgebouwd
Hoi Perry, de vissen kunne daar niet komen. Er lig wel een laagje slib in. Bedoel je dat ik dat schoon moet maken door het weg te halen?

Groet
25 m3 met AEM trommel, los bewegend bed (150L). Tower filter met trickle.

Perry

Dat je vissen daar niet kunnen komen maakt niet uit
Die bacteriën komen wel naar jou vissen helaas

Dat slip gaat vroeg of laat problemen geven
Denk dat geen ak adviseur een planten filter adviseerd

Bartje

De plantenfilter zat er al bij zeg maar. Zal een stofzuiger regelen/huren om die slib eruit te halen. Bedankt voor de tip
25 m3 met AEM trommel, los bewegend bed (150L). Tower filter met trickle.

Madinees

Kijk of je het kunt veranderen (of je moet hem heel vaak schoonmaken).
Misschien kun je hem afsluiten van de vijver? Anders kan een omgekeerde drain met roosters een oplossing zijn.

Succes in ieder geval!

Bartje

Velda sludge cleaner in het plantenfilter strooien is dat ook een optie of moeten we dat soort middelen nooit gebruiken?
25 m3 met AEM trommel, los bewegend bed (150L). Tower filter met trickle.

Perry

Ken dat spul niet
Maar als he hem niet goed en makkelijk schoon kan maken heb je een tikkende tijdbom en is het wachten tot het een keer fout gaat

Bas42

Ik ben niet zo'n fan van plantenfilters. Niet omdat het niet zou kunnen maar meer omdat ik maar weinig plantenfilters zi tijdens mijn bezoekjes die goed onderhoudbaar zijn. Het resultaat is dus dat je veel extra onderhoud hebt. Groot voordeel is wel dat je je nitraat beter onder controle kunt houden en Daarmee dus de algengroei beperkt kunt houden. Tevens is het mooi als de planten in bloei staan en het geeft extra kleur aan je vijver .... Maar hier heb ik het plantenfilter uiteindelijk opgeruimd (ondanks dat het goed onderhoudbaar was).
Alle middeltjes die je gaat gebruiken lossen op de lange termijn niets op. In mijn ogen moet je dus of het plantenfilter aanpassen zodat geen slibophoping kan plaatsvinden of je plantenfilter uiteindelijk opruimen ..... Klinkt rigoureus maar alle andere oplossingen vragen of heel veel extra onderhoud en kans op problemen blijven aanwezig.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Madinees

Eens met bovenstaand. Als je het mooi vindt dan zou ik het niet mee laten draaien met de vijver maar bijvoorbeeld wel je spoelwater (van verversen) door het plantenfilter laten lopen. Dan heb je geen gesloten circuit met de vijver met risico's maar kun je wel de planten wat voedingsstoffen geven.

Ps. om het nitraat gehalte flink te laten dalen heb ik wel eens gehoord dat een plantenfilter de oppervlakte van de vijver moet hebben.
Nitraat kun je ook vrij gemakkelijk met verversen verlagen.

Bartje

Top en nogmaals super bedankt voor jullie tips, neem ze zeker ten harte maar wil jullie deze toch nog even laten zien.
25 m3 met AEM trommel, los bewegend bed (150L). Tower filter met trickle.

Dennis

Mooi hoekje van de tuin om  te zitten :y:

Frans.s