Plannen voor de nieuwe vijver

Started by Stefan V, May 14, 2020, 19:12:34 PM

Previous topic - Next topic

Met welk materiaal zal ik het gat rondom de bodemdrains egaal laten aflopen?

Stabilisatie zand (goedkoopste oplossing)
10 (62.5%)
Beton
6 (37.5%)

Total Members Voted: 16

Madinees

Ik heb een vijver van 21m3 en indertijd een Makoi biodrum 50 gekocht. Dacht veel overcapaciteit te hebben. Maar max flow trommel is 30m3/uur.
In het seizoen pomp ik er ca. 28m3 uur door en bv in deze tijd, door afstervende algen en de hoge flow, spoelt hij zeker 8 keer per uur.
Ik ververs veel dus dat gaat nu automatisch door de vele spoelbeurten. Had liever toch een wat grotere trommel gehad.
Heb nu 70 micron doek, misschien dat ik dat ooit nog eens ga vervangen. Aan de andere kant wil ik zoals Fred schrijft vervuiling zo snel mogelijk uit het water.

@stefan, bouw je trommel in ieder geval zo laag mogelijk in (water tot de goot), dat scheelt ook veel.

Stefan V

Dank allen voor de reacties.
De wereld van de trommels is inderdaad een grote zoektocht. @madinees, de biodrum 50 heeft dezelfde maat trommel als mijn trommel qua diameter en lengte van zeefoppervlak. 420x400. Het venijnige bij Makoi is dat de biodrum 50 eigenlijk een drum 30 is met groter bioloog. De losse drum 50 is een stuk groter ineens met 4 inlaten en 650x400 trommel.
Mijn trommel zoals ik die nu heb ik vergelijkbaar met de makoi drum 30, de maat van de behuizing komt ook redelijk overeen.

Ik ga er 25 kuub per uur doorheen willen trekken. Dat moet met de 3x 110 in en 120 micron doek wel lukken verwacht ik.  En na de trommel na mijn biobakken werk ik met 125 mm buis.

Madinees

Quote from: Stefan V on May 03, 2021, 23:48:58 PM
Dank allen voor de reacties.
De wereld van de trommels is inderdaad een grote zoektocht. @madinees, de biodrum 50 heeft dezelfde maat trommel als mijn trommel qua diameter en lengte van zeefoppervlak. 420x400. Het venijnige bij Makoi is dat de biodrum 50 eigenlijk een drum 30 is met groter bioloog. De losse drum 50 is een stuk groter ineens met 4 inlaten en 650x400 trommel.
Mijn trommel zoals ik die nu heb ik vergelijkbaar met de makoi drum 30, de maat van de behuizing komt ook redelijk overeen.

Ik ga er 25 kuub per uur doorheen willen trekken. Dat moet met de 3x 110 in en 120 micron doek wel lukken verwacht ik.  En na de trommel na mijn biobakken werk ik met 125 mm buis.

Dank je! Gaat zeker goedkomen. Ik heb ook 3x110 aanvoer en werk super (zelfs met doek 70). Ga misschien in de toekomst ook 120 proberen maar wil geen vervuiling in de trickel. Bouw vooral de trommel wat dieper in, ga je geen spijt van krijgen.

Bas42

Ik heb hier een combi red-label 30/35 draaien. 2 bodemdrains vol open en een skimmer die uitstekend meedraait. 3 red-label 20 m3/uur pompen waarvan 2x voor de retour op 65-70% in de zomer. Zeefdoek 70 micron. Trommel kan dat prima aan. Ik denk momenteel 2-3 spoelbeurten per uur. Sinds ik idd mijn filter 2 cm heb verlaagd staat het water bij stilstand pompen net boven de spoelgoot. Perfect wat mij betreft. Pompen staan namelijk nooit sil en als ik ze stilzet heb ik gelijk een forse doorspoeling van het leidingwerk. Erg blij met de aanpassingen. Waterniveau in trommel en BWB nu ook perfect. Aanpassing van het zeefdoek naar 120 micron wel overwogen maar in mijn ogen niet wenselijk. Wel interessant is of het doorlaten van wat meer organisch materiaal het BWB qua werking beter stimuleert .... Maar ik hoor daar ook nog geen doorslaande succesverhalen over. Dus dan ga ik toch voor de 70 micron.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Stefan V

Vandaag weer bezig geweest.

Bodemdrains en skimmer aangesloten, en de trommel op waterhoogte afgesteld. 2-3 cm Boven de drain goot.

Perry


Fredb


Bas42

Ziet er idd goed uit. Goed doordacht en zorgvuldig gebouwd. Dat moet succesvol zijn straks. Als de folie erin zit kan het feest echt beginnen  :y:. Tijd ook om het openingsfeest te plannen en het bijzetten van de eerste vissen feestelijk te vieren (althans ik heb nog geen uitnodiging gezien ....). Succes met de laatste loodjes.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Stefan V

Uitnodiging zal ik nog versturen, maar altijd welkom natuurlijk  ;)

De eerste vissen zullen er vrij snel in gaan na het vullen. De eerste nieuwe vis zal de sanke zijn van shintaro, deze ga ik 15 mei ophalen. Daarna volgen natuurlijk de tancho kohaku en de nogami kohaku. Daar moet ik nog een afspraak voor maken om op te halen.


Stefan V

Vandaag bezig geweest met kamers ok te bouwen tot 2 matten kamers en 2 bwb kamers.

Voor matten kamer heb ik een grof rooster met daaronder een 28 cm luchtschijf, met 25 mm pvc aangesloten.
Voor de bwb kamers heb ik bij de inlaat een geperforeerde buis geplaatst 110 mm vanuit een verloop van 125 mm aanvoer. Onderin een geperforeerde plaat met 6 mm gaatjes met daarop een 35 cm grote luchtschijf. Deze kamers zijn allemaal zo'n 200 liter inhoud per stuk. Dat geeft me dan 800 liter  filter ruimte. Moet genoeg zijn denk ik 💪

Bas42

Koi zijn gezelschapsvissen dus zorg dat die sanke niet te lang alleen zijn rondjes zwemt .....
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Stefan V

Zeker Bas, dat komt helemaal goed.

Inmiddels zijn we een heel eind op weg om alles in gang te zetten.
Zaterdag is de folie erin gelast. Wat een vakwerk is er geleverd door andy!  :y:

Ben erg tevreden over het resultaat tot nu toe.
De filters heb ik gebouwd en voorzien van lucht schijven.
Alle leidingen aangesloten en netjes afgewerkt (hoop ik).
Bij de trommel zat een externe spoelpomp, na een poosje erover nagedacht te hebben heb ik toch maar besloten om een interne spoelpomp in te bouwen. Deze heb ik in de eerste kamer (bwb) na de trommel gezet en aangesloten op de trommel. Na een lange vul periode ( met onderbrekingen vanwege Moederdag 😂) heb ik de spoelpomp en trommel al kunnen testen, en die draait perfect!
Elektra aangesloten en de pompen getest. Check!

De pompen kunnen nog niet op volle toeren draaien omdat ik het water Niveau nog 15 cm te laag heb staan. Max flow die ik nu kon halen was zo'n 8000 liter per uur. Opzich niet slecht 💪 15 cm erbij en gas erop morgen!

Stefan V


Stefan V


Bas42

We love foto's en wat een lekkere plas water .....
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter