Plannen voor de nieuwe vijver

Started by Stefan V, May 14, 2020, 19:12:34 PM

Previous topic - Next topic

Met welk materiaal zal ik het gat rondom de bodemdrains egaal laten aflopen?

Stabilisatie zand (goedkoopste oplossing)
10 (62.5%)
Beton
6 (37.5%)

Total Members Voted: 16

Perry

Folie is water water is vis nog we gas erop

Stefan V

Tnx mannen!! Ja ben druk bezig alles af te krijgen. Komende week heb ik een paar dagen vrij en zaterdag komt Andy lassen. Ik zal wel voor een tent moeten zorgen als ik de weersvoorspellingen nu zie.

Dit weekend begonnen met de filterput. Beetje puzzelen hoe ik de trommel het beste kan neerzetten. Ik heb best een grote filterput maar hij lijkt nu al weer te klein 😂
De biokamers zijn te lang kan nog mooi alles achter elkaar aan te sluiten. De trommel nu dus in de breedte geplaatst , zo komen de drains en de skimmer mooi direct binnen op de trommel. Vanaf de trommel ga ik dan met 125 mm buis naar de kamers. Elke tip is welkom natuurlijk

johnlith

gaat goed vooruit Stefan  :y:

mooi rooster

Fredb

zijn de schuine kanten beton, of "losse" grond? Anders zou ik die vast afdekken. Er lijkt veel regen te komen deze week

Stefan V

Die schuine kanten zijn afgesmeerd met 4 cm  cement. Ik hoop dat alles blijft liggen 😅 woensdag gaat er een tent overheen

Fredb


Perry


Madinees

Mooi om te volgen, en een put kan niet snel groot genoeg zijn is ook mijn ervaring.

Dennis

Ziet er goed uit. Hopelijk krijg je geen spijt van je vrij kleine trommel op je vijver.

Perry

Is toch een redelijke trommel ?

Stefan V

Quote from: Dennis on May 02, 2021, 21:16:50 PM
Ziet er goed uit. Hopelijk krijg je geen spijt van je vrij kleine trommel op je vijver.
Quote from: Dennis on May 02, 2021, 21:16:50 PM
Ziet er goed uit. Hopelijk krijg je geen spijt van je vrij kleine trommel op je vijver.

Nou vrij klein vind ik em niet hoor, is in ieder geval voldoende voor de vijver volgens alles specs.
3x 110 in, 3x 110 uit. 120 micron doek en flow van 25 m3/h zonder de aanpassingen die ik heb laten doen is helemaal prima op mijn vijver can 22-23 kuub.
Heeft ook een degelijke motor etc. Dus geen basic 2 model.
Een grotere trommel zal misschien altijd beter zijn, maar het moet ook leuk en betaalbaar blijven vind ik.

Bas42

Quote from: Stefan V on May 02, 2021, 22:53:25 PM
Quote from: Dennis on May 02, 2021, 21:16:50 PM
Ziet er goed uit. Hopelijk krijg je geen spijt van je vrij kleine trommel op je vijver.
Quote from: Dennis on May 02, 2021, 21:16:50 PM
Ziet er goed uit. Hopelijk krijg je geen spijt van je vrij kleine trommel op je vijver.

Nou vrij klein vind ik em niet hoor, is in ieder geval voldoende voor de vijver volgens alles specs.
3x 110 in, 3x 110 uit. 120 micron doek en flow van 25 m3/h zonder de aanpassingen die ik heb laten doen is helemaal prima op mijn vijver can 22-23 kuub.
Heeft ook een degelijke motor etc. Dus geen basic 2 model.
Een grotere trommel zal misschien altijd beter zijn, maar het moet ook leuk en betaalbaar blijven vind ik.
Een grotere trommel geeft iets meer comfort qua spoeltijden en doorlaat zodat het hoogteverschil bij binnenkomst en uitgaan iets kleiner maken. Maar met Stefan eens ergens houd het ook een keer op. Met een 120 doek zal dat trouwens ook al veel helpen. Dus volgens mij prima trommel op deze vijver. Zeker met twee parallele filterlijnen voor de bioloog. Goed doordacht
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Fredb

En wat is het nadeel van een trommel die vaak spoelt? Het kost misschien wat water en energie, maar je bent wel sneller van je afval af.

Bas42

Quote from: Fredb on May 03, 2021, 16:26:04 PM
En wat is het nadeel van een trommel die vaak spoelt? Het kost misschien wat water en energie, maar je bent wel sneller van je afval af.
Goede vraag Fred. In mijn optiek in ieder geval meer slijtage van de pomp (in aantal gevallen zijn de pompen niet goedkoop). Veel spoelen is vaak ook een indicatie van veel vervuiling .... Dus als indicatie geen goed teken.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Dennis

Ging mij ook niet om de spoelfrequentie,maar meer om de  hoeveelheid water wat er door heen kan.Aangezien je 2 drains en een skimmer hebt als aanvoer,en er max 25m3 door kan.Mocht je skimmer niet mooi mee lopen,moet je drains gaan knijpen,bij een iets grotere trommel kun je de flow nog wat verhogen.Je hebt het nu ook over een inhoud van 22/23m3,dat was eerst 30m3,dan is de trommel wellicht groot genoeg.