Plannen voor de nieuwe vijver

Started by Stefan V, May 14, 2020, 19:12:34 PM

Previous topic - Next topic

Met welk materiaal zal ik het gat rondom de bodemdrains egaal laten aflopen?

Stabilisatie zand (goedkoopste oplossing)
10 (62.5%)
Beton
6 (37.5%)

Total Members Voted: 16

Fredb

altijd een mooi moment als de kraan open kan :y:

Perry


abroeders

Dat wordt mooi Stefan!  :y:

De schuine kant is heel apart. Ben benieuwd naar het zicht als de vijver rondom helemaal afgewerkt is.

Stefan V

Tnx allemaal!
Ja alles loopt tot nu toe lekker door.
Ik heb er 2 DM vario 22000 S op staan, beide draaien ze nu op 60%. Dat komt neer op een bruto flow van 24000 liter per uur. Netto zal dat wat minder zijn, maar heb 110mm leidingwerk dus verwachtniet heel veel weerstand. Netto verwacht ik zo'n 22-23 kuub per uur nu.

Vijver is nu vol en met filter samen zit ik op 23,5 kuub water. Best aardig al zeg ik het zelf  8) Ik kan nog zo'n 4-5 cm vullen tot aan de rand maar laat hem nu even hier op staan totdat ik hem verder afgewerkt heb.

Helix is besteld en zal morgen wel binnenkomen. Ik begin met opstarten met 50 liter helix in beide kamers. Matten ga ik vanavond op maat snijden en ik ga de beluchting aansluiten.

johnlith

mooi Stefan.
inhoud,  inhoud filter, en flow ongeveer hetzelfde als hier.

Stefan V

Hi john,
Dat is leuk om te weten.
Jij zult echter wel met een lagere energieverbruik zitten op je airlift. Je hebt het me ooit vertelt hoeveel het was, maar kan het me niet meer herinerren.
Hier draaien de pompen samen op 260 watt, daar komen dan nog 2 luchtpompen bij voor de filter van 42 watt per stuk nog een uv lamp van 40 watt  en een luchtpomp voor de vijver van ongeveer 45 watt. Totaal draait alles dus op 430 watt. Als alles aan staat natuurlijk.

Madinees

Quote from: Stefan V on May 10, 2021, 12:40:05 PM
Hi john,
Dat is leuk om te weten.
Jij zult echter wel met een lagere energieverbruik zitten op je airlift. Je hebt het me ooit vertelt hoeveel het was, maar kan het me niet meer herinerren.
Hier draaien de pompen samen op 260 watt, daar komen dan nog 2 luchtpompen bij voor de filter van 42 watt per stuk nog een uv lamp van 40 watt  en een luchtpomp voor de vijver van ongeveer 45 watt. Totaal draait alles dus op 430 watt. Als alles aan staat natuurlijk.

Hier ongeveer gelijke situatie, vijver ca. 21m3 maar ik heb in het seizoen (nu) een flow van 28m3/uur. Kost me ook ongeveer 430 watt (op plaatje staat de dompel uv uit).
Men trickel, zorgt voor super waterwaardes, is wel een flinke verbruiker tov voorheen. 1 blue eco doet met 70watt ca 14m3 de andere, die op de trickle staat heeft er bijna 200 watt voor nodig.

Stefan V

Dat is een mooi vergelijk Madinees. Dat laat mooi zien hoe zuinig een blue eco is zonder opvoerhoogte. Dat is een flink verschil met mijn DM vario's. Die hebben voor die 12 kuub/uur die ik nu heb zo'n 131 watt per stuk nodig, dat is dus fors meer.

Inmiddels ben ik ook mijn biobakken aan het vullen.
De matten kamers zijn gevuld met in totaal 5 japanse matten van 1.20x1,0 4 cm dik. Het bwb word gevuld met 50 liter helix in elke bak, dus 100 liter totaal.
Wat betreft bio oppervlak kom ik dan uit voor de matten op 300 m2/m3 = 72 m2 oppervlak en voor de helix met 590 m2/m3 op 59 m2. In totaal dus 131 m2 aanhechtingsoppervlak voor bacterien.
Ik heb ergens gelezen dat je 50 gram voer per dag per 10 liter helix kunt afbreken. (of dit klopt weet ik natuurlijk niet helemaal)
Als dat waar zou zijn dan kun je dus teruggerekend 50 gram voer per 5,9 m2 aanhechtingsoppervlak verwerken, of makkelijker gezegd zo'n 8,5 gram voer per m2 bio oppervlak. In mijn situatie zou dat betekenen, dat als het filter volledig op sterkte zou zijn ik 1110 gram voer per dag zou kunnen voeren, dat moet ik eerst nog maar eens zien,  :o :P

Floris

Ziet er allemaal goed uit Stefan! Je hebt het allemaal goed doordacht in ieder geval :y:

Bas42

Stefan, neem van mij aan dat de theoretische berekeningen wat je allemaal zou kunnen voeren vaak vies tegenvallen. Maar ik help het je hopen.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Stefan V

Ik ga er eerlijk gezegd ook zeker niet vanuit. Het klinkt allemaal leuk maar is van erg veel dingen afhankelijk. Ik heb denk ik ruim genoeg capaciteit en dat vind ik het belangrijkste  8)

johnlith

Quote from: Stefan V on May 10, 2021, 12:40:05 PM
Hi john,
Dat is leuk om te weten.
Jij zult echter wel met een lagere energieverbruik zitten op je airlift. Je hebt het me ooit vertelt hoeveel het was, maar kan het me niet meer herinerren.
Hier draaien de pompen samen op 260 watt, daar komen dan nog 2 luchtpompen bij voor de filter van 42 watt per stuk nog een uv lamp van 40 watt  en een luchtpomp voor de vijver van ongeveer 45 watt. Totaal draait alles dus op 430 watt. Als alles aan staat natuurlijk.

hoi Stefan.

hier draaid nou:

airlift 1 secoh jdk 30     17     watt
airlift 2 secoh  ssl40      33.5 watt
skimmer secoh jdk20     14     watt
Japanse luchtslang nou secoh ssl 20 , in de zomer een zwaardere     14     watt
drain  secoh ssl50            32    watt
beluchting filter tornado 3000    31 watt
amalgaam                         40 watt
waterloop  dm vario 10000 op 30 %  15 watt

totaal als alles aanstaat 196.5 watt.
amalgaam staat maar 5/6 maanden aan.
waterloop maar sporadisch. en de beluchte drain ook alleen als het heel warm is en af en toe even om wat vuil naar de drain te krijgen.

Stefan V

Inmiddels zwemmen de vissen in de vijver! Ook gelijk mijn 3 nieuwe aanwinsten opgehaald.
Ff spannend met overzetten maar zal wel goed komen!  :y:





Stefan V


Perry

Lekker hoor weet gewoon vis thuis