Automatiseren - Domotica van Koivijver

Started by Madinees, March 17, 2019, 21:55:21 PM

Previous topic - Next topic

Madinees


brian

Op dit moment heb ik dit draaien om de slimme meter uit te lezen

Zo ziet de grafiek eruit op dit moment.

Bestelling voor een arduino is ook gedaan. Benieuwd wanneer deze binnenkomt.

Madinees

Ben ongeveer heel het weekend (voordeel van Corona) bezig geweest om te migreren van Domoticz naar Home Assistant (HA).
Meeste tijd gaat zitten in het leren begrijpen van diverse zaken. Ik moet wel zeggen dat je als beginner beter Domoticz kunt nemen daar HA wel enige kennis van programmeren vereist. Een voordeel van HA is wel dat er een goede app voor de telefoon is, die was er voor Domoticz ook maar die van HA werkt via de cloud en is erg snel.

Ook heb ik alles op een Intel NUC (google maar even, soort minicomputer gezet). Voordeel tov een Raspberry is dat het veel sneller is en ik hem ook als gewone computer kan gebruiken. Marktplaats staat er vol mee en heb voor 250 euro nu een volwaardige pc waar het op draait. Ik ga kijken of ik de Raspberry later nog in de filterput kan hangen om de waterwaarden mee uit te lezen.

Mijn dashboard moet ik nog afmaken daar ik nog niet de helft van de vijver heb aangesloten. Wel moet je een dashboard zien als iets waar je evt kunt monitoren, het leuke is om alles automatisch te sturen dus de virtuele schakelaars heb je eigenlijk nooit nodig.

Wat ik me afvroeg heeft iemand ervaring met het extern aansturen van een Koi Cafe?


J@@p

Hallo,

Ik heb van een oude koicafe de klok en voeding verwijderd. Met een sienens logo(timer) en een nieuwe voeding de koicafe aangestuurd. Je kunt nu net zoveel schakelen als je wilt. Tevens een knop aangebracht om een extra voeding te kunnen geven. Het hangt in een koizaak in de provincie Groningen.

Groeten,

Jaap.

Yannick

Quote from: Madinees on March 29, 2020, 17:29:44 PM
Ben ongeveer heel het weekend (voordeel van Corona) bezig geweest om te migreren van Domoticz naar Home Assistant (HA).
Meeste tijd gaat zitten in het leren begrijpen van diverse zaken. Ik moet wel zeggen dat je als beginner beter Domoticz kunt nemen daar HA wel enige kennis van programmeren vereist. Een voordeel van HA is wel dat er een goede app voor de telefoon is, die was er voor Domoticz ook maar die van HA werkt via de cloud en is erg snel.

Ook heb ik alles op een Intel NUC (google maar even, soort minicomputer gezet). Voordeel tov een Raspberry is dat het veel sneller is en ik hem ook als gewone computer kan gebruiken. Marktplaats staat er vol mee en heb voor 250 euro nu een volwaardige pc waar het op draait. Ik ga kijken of ik de Raspberry later nog in de filterput kan hangen om de waterwaarden mee uit te lezen.

Mijn dashboard moet ik nog afmaken daar ik nog niet de helft van de vijver heb aangesloten. Wel moet je een dashboard zien als iets waar je evt kunt monitoren, het leuke is om alles automatisch te sturen dus de virtuele schakelaars heb je eigenlijk nooit nodig.

Wat ik me afvroeg heeft iemand ervaring met het extern aansturen van een Koi Cafe?

Goedenavond,

Hier na een lange periode eindelijk weer tijd om even te kunnen reageren.

Ik zie dat je inmiddels heel wat slagen gemaakt hebt! Goed bezig. Waarom ben je overgestapt van RPi naar een Intel NUC? Ik zie, daar ik even wat dingen heb opgezocht, niet direct het grootste voordeel erin. Daar waar je nu heel veel meer stroomverbruik hebt. Zou je mij dit kunnen toelichten wat je heeft doen switchen?

Betreft het besturingssysteem, Home Assistant (HA) ziet er interessant uit. Ik heb zelf heel wat twijfels gehad over Domoticz en ga ook HA als platform maar even bekijken.

Betreft de Koi Cafe; ik heb een plan liggen om via een bordje deze aan te sturen via Wifi. Elders bij diverse mensen al werkend gezien en dus ga dit spoedig eens oppakken en integreren in mijn toekomstig platform. Ik kan dit op korte termijn eens met je delen.

Madinees

Hoi, ik ben overgestapt naar een NUC omdat deze vele malen sneller is. Daarnaast heb ik hem nu op mijn bureau staan en kan ik hem ook als PC gebruiken (geen reden maar wel handig).
Home Assistant draait nu razendsnel maar ik moet wel zeggen dat ik nog wat problemen met sommige Z-wave nodes heb. Heb het een beetje te druk gehad om er goed naar te kijken.
HA is wel wat lastiger in te stellen dan Domoticz vond ik, als je er handigheid in hebt dan is het niet zon probleem. Daarnaast is het HA forum erg actief.

Over je plannen van de KoiCafe blijf ik graag op de hoogte. Zou mooi zijn om die vanuit Domotica aan te sturen.

johnlith

erg mooi om zo alles te kunnen monitoren.
voor mij ver van mijn bed show.

ben echt a technisch met  computers

Madinees

Je kunt het ook kant en klaar kopen maar kost een vermogen (krijg je denk ik wel wat!)
https://www.koitronics.nl/?m=koicontrol

Bas42

Tja mooi spul maar daar hangt idd wel een prijskaartje aan. Hoe ver wil je gaan met de hobby.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Yannick

Quote from: Madinees on April 21, 2020, 22:15:40 PM
Hoi, ik ben overgestapt naar een NUC omdat deze vele malen sneller is. Daarnaast heb ik hem nu op mijn bureau staan en kan ik hem ook als PC gebruiken (geen reden maar wel handig).
Home Assistant draait nu razendsnel maar ik moet wel zeggen dat ik nog wat problemen met sommige Z-wave nodes heb. Heb het een beetje te druk gehad om er goed naar te kijken.
HA is wel wat lastiger in te stellen dan Domoticz vond ik, als je er handigheid in hebt dan is het niet zon probleem. Daarnaast is het HA forum erg actief.

Over je plannen van de KoiCafe blijf ik graag op de hoogte. Zou mooi zijn om die vanuit Domotica aan te sturen.

Ik heb me een beetje ingelezen in zo'n Intel NUC, mede omdat ik mijn RPi niet lekker draaiende hou (met een SD-kaart en kans op een corrupte SD-kaart). Nu lees ik vooral dat je op de Intel NUC geen windows moet draaien i.c.m. HA. Draai je dit wel met Windows of bijv. een Ubuntu ofzo? Ik denk dat ik ook maar eens ga switchen!

Toevallig al meer domotica rond de vijver opgepakt?

Spoedig maar de koi cafe oppakken, je hoort snel van me!

Madinees

Ja ik heb het precies daarom ook zo gedaan. Heb zon NUC via Marktplaats gekocht (staan er zat betaalbaar op) en daarna er Ubuntu opgezet.
Stelde echt helemaal niks voor en draait heel stabiel. Daarna moet je even googlen op Docker en dan Hass.io voor Docker.
Werkt super.

Klaas B

Ik draai hier al een aantal jaren op domoticz besturing van de mannen van Sturingopmaat.nl de zgn. SOM control.
Nu met heel veel mogelijkheden te verkrijgen ook met regeling voor de regelbare pompen op 0-10 volt en voerautomaat ook te programmeren op watertemperatuur.
Het is maar hoe ver je wilt gaan, de mannen leveren nu ook bouwpakketten met handleiding en begeleiding.
Bij storing krijg ik een mail om dit te melden en kan dan eventueel van afstand resetten of iets aanpassen het werkt met een beveiligde server.
Het bevalt uitstekend en denk dat deze mannen misschien ook wel bereid zijn hier uitleg over te geven.

sjnelle

toevallig hier al iemand zijn xclear voerautomaat aangesloten op zijn domotica?
Ik wil als deze gaat voeren een trigger krijgen om de beluchting uit te schakelen in de vijver zodat stroming wat minder wordt en minder voer in de skimmer verdwijnt.

Madinees

Quote from: sjnelle on June 06, 2020, 09:03:34 AM
toevallig hier al iemand zijn xclear voerautomaat aangesloten op zijn domotica?
Ik wil als deze gaat voeren een trigger krijgen om de beluchting uit te schakelen in de vijver zodat stroming wat minder wordt en minder voer in de skimmer verdwijnt.

Ik ben ook op zoek naar zoiets maar dan voor men KoiCafe. Vroeg me af of daar wel eens iemand zelf een sturing voor gemaakt heeft?
Nu heb ik dat (via Domotica) via timers de beluchting uitgaat. Werkt ook wel maar in een van de laatste filmpjes van Arts en Ants werd gerefereerd naar een onderzoek waar uit kwam dat koi stress krijgen van een vast voerschema (en dat zoiets veel invloed heeft op de groei). Zou daarom ook liever 'random' gaan voeren maar dan moet ik wel de Koicafe goed kunnen aansturen.

sjnelle

Quote from: sjnelle on June 06, 2020, 09:03:34 AM
toevallig hier al iemand zijn xclear voerautomaat aangesloten op zijn domotica?
Ik wil als deze gaat voeren een trigger krijgen om de beluchting uit te schakelen in de vijver zodat stroming wat minder wordt en minder voer in de skimmer verdwijnt.

Heb zelf al oplossing gevonden. Vanmorgen stoute schoenen aangetrokken en stekker doorgeknipt. Deze voer automaat wordt gewoon 220 volt gevoedt.
Ik heb er nu een fibaro z-wave relay tussengezet en op de input pulse aangesloten.

Op deze manier schakel ik nu de luchtpomp in de vijver uit via home assistant.

Volgende stap is misschien het voer schema via de home assistant en de fibaro relay regelen.
Twijfel hier beetje over want als uit signaal keer niet zou binnen komen of te laat dan loopt de automaat te lang door.