Probleem, filter drooggelopen

Started by Madinees, April 28, 2020, 19:32:57 PM

Previous topic - Next topic

Madinees

Vanmiddag kreeg ik een berichtje van men vriendin dat het water in de vijver heel laag stond en of ze het moest bijvullen.
Echter na 2,5 uur was het nog niet gestegen.

Bij thuiskomt bleek dat het trommelfilter in droogloopmode stond. Men 2 Blue Eco's draaiden nog (hebben die geen droogloopmode?) en men BWB stond droog :-(
Ik heb een externe spoelpomp en bij nader inzien zit de invoer voor de pomp wat hoog waardoor de trommel niet meer schoongespoeld kon worden.
Vooral ook omdat ik 30m3 per uur door de trommel haal (Is een Biodrum 50), trekken de pompen hem snel leeg.

Afgelopen weekend heb ik zwaardere beluchting op de vijver gezet. Ik had al last van algen die afsterven (filter start op en neemt denk ik de rol van algen over) waardoor hij al vaak spoelde de laatste tijd.
Nu met de extra beluchting spoelt hij nog veel meer omdat het wel lijkt of alle algen afsterven. Water is verder prima.

Wat ik nu gedaan heb:
- Voerapparaat uitgezet (liep net lekker, vijver hier al 17-18 graden)
- Vijver maar even op continue verversen gezet

Is dit probleem met algensterfte herkenbaar? Zit er aan te denken om men filterdoek te reinigen maar denk niet dat dat het probleem is.
Ik denk dat men BWB wel een uur of 5 droog gestaan heeft, hoelang zou het duren voor het hersteld is (is 1,5 jaar oud nu)?
Hebben men Blue Eco's schade gelopen (zag wel dat ze op 40 watt draaiden ipv de gebruikelijke 100).

Bedankt alvast voor de tips.

Zal zo het water even testen maar vissen lijken nergens last van te hebben.

Croesmaster

Hoi Madinees... klote man dat dit gebeurd is. Als ik het zo lees en je  hebt veel last van draadalg, kan het wel eens zijn dat je bodemdrain(s) deels verstopt zitten.  Ik heb geen verstand van een profidrum, maar deze zal ongeveer hetzelfde werken als een Red label.
In het begin van het jaar had ik nl. hetzelfde. Trommel bleef spoelen want het niveua in de trommel was te laag. Als ik mijn flow verlaagde dan ging het goed, maar zodra ik op volle kracht ging draaien pompte ik er meer water uit dan er door de drains en skimmer getrokken kon worden. Omdat ik erbij was toen het gebeurde kon ik erop inspelen. Bij jou niet helaas.
Of je pompen geleden hebben zal de tijd leren. Warmlopen en droogpompen is niet goed natuurlijk.
Een deel van je bacteriƫn zullen inderdaad wel afgestorven zijn maar zeker niet alles. Als alles weer draait zou ik wat frequenter je waterwaardes meten om te zien hoeveel voer je filter nog aankan.

Mocht een verstopte bodemdrain of drains  niet de oorzaak zijn van het doorlopen dan zou ik je dealer raadplegen wat er aan de hand kan zijn.

Madinees

Dank je! De pompen hebben natuurlijk aan de uitvoer/vijverkant wel water gehad dus hopelijk valt het mee.
Je zou denken dat ze een droogloopbeveiliging moeten hebben?

Met betrekking tot de trommel denk ik niet dat de aanvoer het probleem is. Heb net even zitten kijken en de aanvoer is meer dan voldoende.
Het wat achter het filter zakt gewoon snel, spoelwater is wel vies maar niet heel vies. Heb bij een dealer in Ridderkerk een bus schoonmaakmiddel besteld die ik morgen op haal en erop spuit.
Denk dat het een combinatie van veel vuil is (doordat ik meer ben gaan beluchten sterven de algen af icm een opstartend filter) en een doek wat nog nooit schoongemaakt is.


Croesmaster

Ik hoop dat schoonmaken van je doek gaat helpen. Laat het ons in elk geval weten.  :y:

Doe die lange maar de groeten.  ;)

Bas42

Dit is idd klote. Check even de stopcontacten waar je droogloopbeveiliging op zit. Vaak heeft de standaard aansturing van de trommel maar 1 stopcontact voor een droogloopbeveiliging. Met twee pompen is er dan minimaal 1 pomp die geen droogloopbeveiliging heeft ..... Schade aan pompen is lastig vast te stellen. Vaak gaat het ten koste van de levensduur als ze daadwerkelijk hebben droog gelopen. Maar dan kunnen bv over een paar weken alsnog in storing gaan en toon dan maar eens aan dat het hieraan heeft gelegen. Maar het is altijd risico dat de spoelpomp op continue spoelen overgaat als de spoelbeurten te kort op elkaa zitten (< 10 min). Met een automatisch bijvullsysteem is dit risico te ondervangen. Deze zijn zelf te maken met een vlottertje maar er zijn ook goede systemen verkrijgbaar. Verder sluit ik me aan bij wat Henry heeft aangegeven. Succes met de oplossing.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Madinees

Dank je!

De pompen zitten niet op de aansturing van de trommel maar op losse stopcontacten.
Las in de handleiding van de Blue Eco dat droogloopbeveiliging in de controller zit maar dat hij min 1500 toeren moet maken.
Ze draaien op 1900 toeren dus dat zou het niet geweest kunnen zijn. Gelukkig zitten ze onder waterniveau waardoor er aan de uitvoerkant natuurlijk water terug de pomp in stroomt.
Volgens de handleiding zit er vooral risico als de pomp boven waterniveau staat. Dus hopelijk valt het mee.
Drooglopen valt ook niet onder garantie staat er bij.

Spoelpomp en aansturing gaat wel goed. Spoelt nu 15 seconden om de 4 minuten. Automatisch bijvullen staat op men wensenlijst, heb al waterleiding in men put.
Staat nu op continue verversen dus vandaag gaat wel goed. Had er gewoon niet op gerekend dat het gisteren heeft kunnen gebeuren.
Vanavond doek schoonmaken en dan spoelbeurten in de gaten houden.

Bedankt voor het meedenken!

bluecoat

Ik heb een profidrum met een droogloopbeveiliging,moet er bij jou ook op kost een paar tientjes en twee snoertjes aansluiten 5 min werk

Madinees

Ik heb geen profidrum maar een Makoi Biodrum. Zit een droogloopbeveiliging maar daar heb ik mijn pompen niet op aangesloten.
Die zitten gewoon in losse stopcontacten. De Blue Eco controllers hebben hun eigen droogloopbeveiliging maar die heeft niet gewerkt.
Wellicht/hopelijk omdat men pompen onder waterniveau staan en dat er daardoor water in is blijven staan vanuit de vijver.

Nu ik er aan denk ga ik toch maar de uitgang van de filterunit gebruiken als droogloopveiligheid denk ik.

Madinees

Ik heb het met filter vanavond met filter screen cleaner (.com) schoongemaakt. Dealer uit Ridderkerk verkocht het wel maar was zelf geen fan.
Had wel een paar klanten die er tevreden over waren. Flesje is niet heel duur dus toch maar geprobeerd.

Gemiddelde spoeltijd vandaag was sowieso al wat opgelopen naar 7 minuten, nog steeds zie ik veel alg maar wel minder dan gisteren.
Zaakje ingespoten en zat op 8 minuten, dus helpt wel iets maar denk niet dat het de oorzaak was.
Wel zag ik dat men vlotter in de hoogste stand stond. Ik heb dat wel eens gedaan omdat ik veel flow (30m3) door het filter trek en volgens mij is dat ook zon beetje het maximum. Hierdoor staat het water in het bwb altijd wat laag. Nog steeds genoeg maar het BWB is vrij groot met alleen een beluchter in het midden en met mijn oude luchtpomp ging dat net rond. Als het dan wat verder zakte dan liep het niet lekker. Sinds een tijdje heb ik er een 80 liter op staan en gaat het beter, dus vlotter wat lager gezet zodat het wat verder mag zakken. Spoeltijd is nu 10 minuten.

Ik ga het nu even per dag aankijken en kijken of de tijden oplopen. Indien niet dan ga ik het doek met zoutzuur reinigen.

Pompen doen het nog goed, men gevoel zegt (en ik hoop) dat ze geen schade hebben.

Bas42

Ik spuit het doek 1 tot 2 maal per jaar met een hoge drukspuit schoon. Werkt ook prima. Succes
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

johnlith

als ik jou verhaal zo hoor, dan ben ik blij dat ik voor mijn  toekomstige vijver  ook een 50m3 trommel gekocht heb.

Madinees

Ja zou te groot heb je niet snel!

Bas42

Ik weet dat ik destijds een filter moest kopen en een maatje groter voor 500,- heb laten staan. Achteraf zou ik destijds een maatje groter hebben gekocht. Het gaat nu prima maar wat overcapaciteit geeft wat extra comfort. Dus bezuinig niet op je filter is mijn advies.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Madinees

Vandaag 113x gespoelt in 21 uur = 1x per 11 minuten.
Spoel nog steeds veel stukjes alg weg, eigenlijk is dat het enige wat ik zie in het spoelwater.

Lijkt dus wat beter te gaan. Flow en beluchting nog steeds op maximale stand.

Croesmaster

Quote from: Madinees on April 29, 2020, 20:38:02 PM
Ik heb het met filter vanavond met filter screen cleaner (.com) schoongemaakt. Dealer uit Ridderkerk verkocht het wel maar was zelf geen fan.
Had wel een paar klanten die er tevreden over waren. Flesje is niet heel duur dus toch maar geprobeerd.

Gemiddelde spoeltijd vandaag was sowieso al wat opgelopen naar 7 minuten, nog steeds zie ik veel alg maar wel minder dan gisteren.
Zaakje ingespoten en zat op 8 minuten, dus helpt wel iets maar denk niet dat het de oorzaak was.
Wel zag ik dat men vlotter in de hoogste stand stond. Ik heb dat wel eens gedaan omdat ik veel flow (30m3) door het filter trek en volgens mij is dat ook zon beetje het maximum. Hierdoor staat het water in het bwb altijd wat laag. Nog steeds genoeg maar het BWB is vrij groot met alleen een beluchter in het midden en met mijn oude luchtpomp ging dat net rond. Als het dan wat verder zakte dan liep het niet lekker. Sinds een tijdje heb ik er een 80 liter op staan en gaat het beter, dus vlotter wat lager gezet zodat het wat verder mag zakken. Spoeltijd is nu 10 minuten.

Ik ga het nu even per dag aankijken en kijken of de tijden oplopen. Indien niet dan ga ik het doek met zoutzuur reinigen.

Pompen doen het nog goed, men gevoel zegt (en ik hoop) dat ze geen schade hebben.


Met citroenzuur kan je je doek ook schoonmaken. En mocht je ooit een KP behandeling gaan doen, dan is dit zeker een aanrader. Is biologisch en daardoor niet schadelijk voor je vissen.