Project - Quarantaine / Opgroeibak

Started by Madinees, April 25, 2021, 22:36:39 PM

Previous topic - Next topic

Madinees

Het nadeel van het koivirus is dat je steeds verder met de hobby wilt gaan. Ik vijver al een jaar of 15 maar sinds 3 jaar met een 'echte' koivijver. Bevalt prima en ik vond vooral eerst de techniek erg leuk. Ik merk echter dat ik de kwaliteit van de vissen ook steeds leuker ga vinden maar het er niet voor over heb om 4 cijferige bedragen neer te tellen voor een koi. Wel vind ik het leuk om kwalitatief goede tosai op te laten groeien merk ik. Dat doe ik nu in de vijver maar is eigenlijk niet fijn. Ook gaat het niet echt makkelijk doordat er ook wat grotere koi in rond  zwemmen en alles daar op afgestemd is. Omdat ik ook geen echte quarantaine bak heb wil ik een quarantaine/opgroeibak gaan maken.

Nu heb ik een redelijke, maar ongeisoleerde, schuur waar ik deze in zou kunnen plaatsen. Echter staat deze ook redelijk vol met gereedschap en tuinspullen waardoor ik hem eigenlijk liever aan de buitenkant hiervan zou bouwen. Bijkomend voordeel is ook dat de vissen daglicht kunnen krijgen. Hebben meer van jullie zoiets buiten staan? Ik zat te denken  om een polyester bak van ca. 1,5m3 buiten te zetten en hieromheen 10cm xps platen (+bodem) te maken ter isolatie. Bovenop een polycarbonaat deksel. Dan moet verwarmen toch ook goed mogelijk zijn?

Ben benieuwd of nog meer mensen dat hebben en wat de bevindingen zijn? De voortang van mijn project zal ik hier plaatsen.

Dennis

Ik zou er toch voor kiezen om binnen een bak te maken,het gaat je tegenvallen om de bak buiten op temperatuur te krijgen.Ik heb hier een bak van 3m3 binnen in de schuur,heb de bak geisoleerd  met 6cm pir isolatie,en verwarm de schuur op 20 graden.Ik heb een verwarmings element van 300 watt in het filter hangen,als ik de schuur niet verwarm krijg ik de bak met deze buiten temperaturen,snachts rond het vries punt en overdag een graad of 13. niet boven de 20 graden.Denk ook aan afgelopen winter toen het snachts rond de 15 graden ging vriezen,dat je filter en leidingen niet bevriezen.
Je zou ook nog een kas er omheen kunnen maken die je in de zomer weg haalt. Als filter zou ik gelijk voor een kleine trommel kiezen,ik heb er hier een zeef voor staan,daar moet ik onderin een stuk filterspons leggen om het zweefvuil er uit te halen,en die 2 keer per dag uitspoelen.







k

Madinees

Quote from: Dennis on April 26, 2021, 07:52:11 AM
Ik zou er toch voor kiezen om binnen een bak te maken,het gaat je tegenvallen om de bak buiten op temperatuur te krijgen.Ik heb hier een bak van 3m3 binnen in de schuur,heb de bak geisoleerd  met 6cm pir isolatie,en verwarm de schuur op 20 graden.Ik heb een verwarmings element van 300 watt in het filter hangen,als ik de schuur niet verwarm krijg ik de bak met deze buiten temperaturen,snachts rond het vries punt en overdag een graad of 13. niet boven de 20 graden.Denk ook aan afgelopen winter toen het snachts rond de 15 graden ging vriezen,dat je filter en leidingen niet bevriezen.
Je zou ook nog een kas er omheen kunnen maken die je in de zomer weg haalt. Als filter zou ik gelijk voor een kleine trommel kiezen,ik heb er hier een zeef voor staan,daar moet ik onderin een stuk filterspons leggen om het zweefvuil er uit te halen,en die 2 keer per dag uitspoelen.

k

Dank je Dennis. Ik twijfel ook nog, vind het wel zonde van de ruimte in men schuur (en donker). Aan de andere kant heeft binnen inderdaad ook voordelen. Heel men schuur verwarmen wordt wel een duur grapje.

Bas42

Had hier eerst ook alleen een bakje van 600 ltr. Te klein wat mij betreft voor echte serieuze resultaten. Vervolgens mijn vrouw kunnen overtuigen dat een veranda wel heel fijn zou zijn. Echter toen ik het gat aan het graven was voor de q-bak in het afgesloten deel van de veranda kwam de vraag op of de veranda gebouwd werd voor de q-bak .... Mag duidelijk zijn dat ik dat tot op de dag van vandaag heb ontkent. Maar helaas heb ik geen grote tuin dus beperkte oppervlak (1,5x1 mtr q-bak maar wel 1,5 mtr diep. Resultaten tot op heden zijn erg goed. In de shiro challenge van 3 jaar geleden mooie resultaten bereikt en nu 2 mini karachi's zwemmen. Ben benieuwd of ze hun potentie gaan waarmaken.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Dennis

Ik heb hier het geluk dat er nog 2 ramen in de schuur zitten,en dat ik over meerdere schuren beschik,zodat de huidige schuur in de toekomst alleen voor de opgroei bak word.Het is zeker een grote aanvulling op de hobby,dat je in de winter lekker in de schuur kan staan naar je visjes kijken,als de bak buiten staat doe je dat niet zo snel.

Madinees

Quote from: Dennis on April 26, 2021, 09:23:04 AM
Ik heb hier het geluk dat er nog 2 ramen in de schuur zitten,en dat ik over meerdere schuren beschik,zodat de huidige schuur in de toekomst alleen voor de opgroei bak word.Het is zeker een grote aanvulling op de hobby,dat je in de winter lekker in de schuur kan staan naar je visjes kijken,als de bak buiten staat doe je dat niet zo snel.

Dat is een goeie. Ik kan hem ook wel in de schuur kwijt, voor de ramen. Ga dat misschien toch maar doen. Is men vrouw ook blijer mee denk ik dan weer een 'hokje' / 'bakje' buiten ;-)

Madinees

Quote from: Bas42 on April 26, 2021, 09:02:23 AM
Had hier eerst ook alleen een bakje van 600 ltr. Te klein wat mij betreft voor echte serieuze resultaten. Vervolgens mijn vrouw kunnen overtuigen dat een veranda wel heel fijn zou zijn. Echter toen ik het gat aan het graven was voor de q-bak in het afgesloten deel van de veranda kwam de vraag op of de veranda gebouwd werd voor de q-bak .... Mag duidelijk zijn dat ik dat tot op de dag van vandaag heb ontkent. Maar helaas heb ik geen grote tuin dus beperkte oppervlak (1,5x1 mtr q-bak maar wel 1,5 mtr diep. Resultaten tot op heden zijn erg goed. In de shiro challenge van 3 jaar geleden mooie resultaten bereikt en nu 2 mini karachi's zwemmen. Ben benieuwd of ze hun potentie gaan waarmaken.

Ja extra dimensie aan de hobby. En helemaal eens prachtig zon veranda ;-)

Dennis

Dan maak je een hokje aan de buitenkant  voor je gereedschap,dan kan de bak weer wat groter worden. ;)

Madinees

Zo eerste stap is gedaan, bak gekocht en opgehaald.
Betreft een bak van 160x110x90 dus ca. 1,5m3 van polyester en met een ingebouwd filter.
Ook een Oase filter met UV zit erbij, pomp en 1kw verwarming.

Heb besloten hem toch buiten te gaan plaatsen en goed te gaan isoleren. Liefst een centimeter of 40 in de grond, moet nog uitzoeken of dat kan met XPS platen. Twijfel ook nog of ik het Oase filter ga gebruiken of niet. Hem helemaal op airlift laten draaien vind ik ook wel een idee maar zit er nog mee hoe ik dan het voorfilter moet gaan maken.

Perry


Fredb

mooie bak! Ga je hem nog zwart maken?

Stefan V

Mooie bak!
Mocht je nog wat pir isolatie nodig hebben, ik heb nog een groot stuk over, mag je zo ophalen. Ik denk zo'n 3x 1,20 - 5 cm dik.

nico1012

erg mooie bak. Heb hier zelf een trikkel filter op mijn quarantaine bak staan en heb dit ingebouwde filter eruit gesloopt om zo meer zwemruimte te krijgen.
Een simpele vortex als voorfilter en het werkt prima.

Dennis

Mooie bak :y: xps platen nemen geen vocht op,die kun je in de grond gebruiken.

Madinees

Quote from: Fredb on May 02, 2021, 14:28:39 PM
mooie bak! Ga je hem nog zwart maken?

Ik wil de buitenkant isoleren. Twijfel nog tussen 10cm XPS (2 platen van 5cm) of 15cm XPS.
Daaromheen maak ik schutting panelen die ik grijs laat worden. Dan valt het niet zo op in de tuin.
De binnenkant van de bak wil ik blauw laten, ik vind dat wel mooi. Meetbakken etc zijn toch ook blauw?