Vijverbouw 20M3 Bas

Started by Bas_Hattink, October 28, 2020, 16:42:08 PM

Previous topic - Next topic

Bas_Hattink

Beste Cavers

Nou daar gaan we dan!
Zoals ik in mijn voorstelrondje al had gezegd dat ik een topic zou starten  hier dan ook maar het daadwerkelijke topic.

Vorig jaar  de sleutel gekregen van onze nieuwe woning met hijhorende tuin waar natuurlijk een vijver gemaakt zou moeten worden.

Eigenlijk een jaar bezig geweest met ideeën op te doen en dingen uit te werken.

Net na de zomer was het dan zo ver en zijn eerst de maten uitgezet om te kijken hoe het in de tuin zou passen.   Dit is dezelfde maat geworden als dat ik van te voren bedacht had.
De maat van de bak is 4.00x3.00x1.75

Langzaam begonnen met de toplaag van het zand er met het handje uit te scheppen  en dat ging al super makkelijk. Heb de gok genomen om de rest ook maar met de hand te gaan doen, tenminste gewoon proberen mocht het tegen gaan zitten kon ik altijd nog een kraantje laten komen. De hele achterkant van de tuin was  ongeveer 30 cm verhoogd dus ook gelijk maar even weggeschept. De meesten verklaarde mij voor gek maar ik vond het geen probleem, mede doordat ik voor mijn werk hele dagen  achter mijn pc zit vind ik het juist heerlijk om met m'n handen bezig te zijn in de buitenlucht en als ik er genoeg van had stopte ik gewoon. Ik heb immers absoluut geen haast om het voor een bepaalde tijd af te hebben.
De laatste 20cm was wel even afzien aangezien ik op een redelijke klei laag kwam. Maar om nou voor de laatste 20 cm een kraantje te laten komen vond ik ook weer wat. Dus gas op die lollie en gewoon dom doorgaan

Toen eenmaal het gat er zat heb ik rondom klinkers  waterpas gelegd en vastgezet in het beton. Hierop heb ik de u profielen vastgezet 50x110x50x4 en aal elkaar vastgelast.

Daarna de 10cm dikke sandwichpanelen  er in gezet en om de 15cm gepopnageld aan de u profielen en aan elkaar .   Toen dit allemaal gereed was ben ik begonnen om de 2 gaten voor de ruiten er uit te gaan zagen. 1x 2.00x50 op de lange kant (zicht vanaf het terras in de tuin) en 1x een gat van 1.50x50 (zicht vanuit de woonkamer en vanuit de overkapping)

Vervolgens  dezelfde u profielen  gebruikt voor de bovenkant en deze ook aan elkaar gelast en gepopnagld. (Kan geen popnagel meer zien inmiddels)

Vervolgens de hele stalen meuk in de menie gezet  en de boel gestut.

Aangezien  er lekkage in de badkamer is gekomen ga ik deze eerst aanpakken voordat ik weer verder ga met de vijver. Maar ik  houd jullie zeker op de hoogte!

Hieronder enkele foto's van de bouw tot nu toe.

Bas_Hattink


Bas_Hattink


Bas_Hattink

En  nu zoals het er nu bij staat, onderin de bak is inmiddels ook gestut

Noodle

Boem! Dat gaat de goeie kant op, SUCCES!
KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Bas_Hattink

Dankjewel Noodle  :y:

Het zal allemaal niet super snel gaan maar vind het ook vooral leuk om zoveel mogelijk zelf te doen daarom zal het wel allemaal wat langer duren  maar heb ook geen haast gelukkig

Stefan V

ziet er goed uit! en als je veel zelf doet geeft dat achteraf ook zeker veel voldoening!  8)

Bas42

Quote from: Stefan V on October 28, 2020, 22:22:30 PM
ziet er goed uit! en als je veel zelf doet geeft dat achteraf ook zeker veel voldoening!  8)
Daar kan ik idd over mee praten. Nu bloed, zweet en soms zelfs tranen maar achteraf zoveel voldoening. Veel succes met de bouw Bas en we zien het eindresultaat met veel belangstelling tegemoet.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Bas_Hattink

Dank jullie wel. En precies dat de voldoening...  zoals ik al had gezegd ligt het project nu even stil ivm dat ik de badkamer eerst moet gaan doen ivm lekkage. Daarna zal ik uiteraard verder gaan en jullie zeker op de hoogte houden!


Leon77

Leuk project. Gaat zeker goed komen. Ik heb gekozen voor een graafmachine, maar ben er zelf op gaan zitten. Dat is zeker in het begin wennen maar wel lachen. Uiteindelijk ben je ook dan nog genoeg bezig met een schep. Rustig aan. Ik ben uiteindelijk 1.5 jaar bezig geweest om de tuin klaar te krijgen. 👍

Perry

Quote from: Bas_Hattink on October 30, 2020, 10:07:39 AM
Dank jullie wel. En precies dat de voldoening...  zoals ik al had gezegd ligt het project nu even stil ivm dat ik de badkamer eerst moet gaan doen ivm lekkage. Daarna zal ik uiteraard verder gaan en jullie zeker op de hoogte houden!

Prioriteiten stellen 😝
Mooi project hoor

Bas_Hattink

Ik weet wel wat de juiste prioriteit is Perry, alleen mijn vrouw niet  :P :P :P

Perry

Is niet alleen bij jou hoor 😋😜😉