Zelfbouw Qbak / opgroeibak van Cas

Started by Cas123, September 24, 2020, 16:49:23 PM

Previous topic - Next topic

Cas123

Hallo allemaal!

Ik ben Cas en zal hier mijn zelfbouw avontuur laten zien.
Omdat ik mijn oude qbak / opgroeibak (±600L) wat klein vond en er geen grotere bak door de deur van het schuurtje past, heb ik besloten zelf een nieuwe bak te maken. De binnenmaten van de nieuwe bak zijn 173 x 78 x 100 = 1350 liter.

Na veel zoeken en lezen heb ik besloten de bak op te bouwen met 18mm platen en balken van 75x50.
Ik ben begonnen met de vloer, alles op maat, 50mm bodemdrain ingefreesd en geïsoleerd met 6cm piepschuim.
Daarna de vloer op zijn plek, netjes tussen de wanden van het schuurtje. Daarna de 4 houten ringen (75x50mm) en binnenplaten geplaatst en meteen geïsoleerd. Met de restjes hout heb ik geprobeerd de voorkant nog wat extra te verstevigen.
Als bescherming voor het folie heb ik 3mm ondervloer van de bouwmarkt gebruikt, mooi goedkoop. Daarna het folie (PVC 0,5mm) op zijn plek gelegd en de hoeken naar binnen gevouwen.
Het leidingwerk is vanaf de drain 50mm naar de pomp (4600l/u), vanaf de pomp met 40mm omhoog en het laatste stukje 32mm naar het filter. Op de oude bak was alles 32mm en hield hij voldoende flow over. Als het nodig is kan ik dit later nog aanpassen.

De volgende stap is het kitten van de bodemdrain (Tec7 kit) en daarna kan de kraan open.
Best spannend, hopelijk zit er nergens een lekkage en gaat de bak niet bol staan.

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden, tips zijn uiteraard altijd welkom.  :)
Ik houd jullie op de hoogte!


Frans.s


Fredb


Cas123

Vanavond de bodemdrain gekit. Eerst een laag kit tussen de drain en het folie, daarna kit bovenop het folie en toen de flens er op en vastgeschroefd. Als je dit nog nooit gedaan hebt is het best een spannend klusje, maar het is netjes geworden. Nu wachten tot het droog is en dan kan de kraan open. Iemand een idee hoe lang ik moet wachten? Kan dat na 12 uur al, of moet ik echt 24 uur wachten?

Perry

Ziet er goed uit

Staat er niets op de tube van uithardtijd

Dennis

Ik zou gewoon 24 uur wachten,die paar uurtjes wachten met vullen maakt toch ook niet uit.Heb je de plaat aan de voorkant goed vastgezet?Niet met een paar schroefjes,want dan klapt ie er waarschijnlijk wel een keer uit.Waar is dat kistje voor wat aan de voorkant staat?

Cas123

Ik zal toch maar gewoon minimaal 24 uur wachten. Het losse kistje heb ik samen met de buurkinderen in elkaar getimmerd als opstapje zodat ze de visjes straks gemakkelijker kunnen komen bekijken.

Cas123

De voorplaat zit trouwens vol met schroeven en lijm langs alle randen en alle balken die je op een eerdere foto ziet.

Dennis

Komt er trouwens nog beluchting in je bak? Ik heb een luchtschotel op mijn draindeksel gekit,kun je nu nog doen voor je gaat vullen.

Cas123

Er komt inderdaad beluchting op. Sowieso in het bewegend bed, maar ook in de bak. Ik wilde dat eigenlijk in de hoek doen zodat je beter zicht houdt, maar voor de vuilafvoer lijkt het me beter op de deksel. Bedankt voor de tip!
Meteen nog een vraag: Ik lees soms dat men een gaatje in de deksel boort zodat er geen lucht onder blijft. Is dat handig, of maakt dat niet uit?

Cas123

In de buurt waren de platte luchtschijven overal op, dus ik heb deze meegenomen en op de deksel gekit.

Fredb

 :y:

een beetje lucht onder de deksel lijkt mij er met voldoende flow wel uit te gaan. Anders een laagje water in de bak, en dan je deksel er op

Cas123

Hij is gevuld!! De luchtsteun op het deksel, gaatje was inderdaad niet nodig. Ik ben ook erg tevreden over het folie, het ligt er mooi strak in gevouwen. Ik laat hem vannacht lekker met rust en morgen mogen de paar opgroeivisjes die tijdelijk bij hun vriendjes in de vijver zwemmen weer in de bak.
Wat een opluchting dat hij niet bol staat of lekt.  :)

Perry

Netjes

Hou je waterwaardes goed in de gaten als er vis in zit

Cas123

@Perry, ga ik zeker doen. Heb mijn vragen al klaar staan voor de Q&A van Stefan straks  ;)