News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Aanpassingen filter

Started by Thijs, June 11, 2020, 12:37:52 PM

Previous topic - Next topic

Thijs

Beste Koicavers,

Ik zal mezelf eerst even kort voorstellen. Ik ben Thijs, 23 jaar en als ex-karpervisser langzaam het koiwereldje ingerold. De afgelopen jaren heb ik de oude plantenvijver van mijn ouders flink onder handen genomen en daar nu zonder teveel problemen goed kunnen vijveren.  De interesse ontstond aanvankelijk door het kweken van spiegelkarpers, maar daar ben ik nu al een paar jaar vanaf aan het stappen. De eerste echte koi werden vorig jaar aangeschaft en doen het uitstekend. Ook dit jaar is er een leuke toevoeging van Perry deze kant op gekomen en een Mukashi van Maruhiro.

Mijn vijver is zoals gezegd een oude trapsgewijze plantenvijver van een dikke 10 m3 en op het diepste punt 1.60, momenteel nog gefilterd door een grote plantenfilter, gevoed door een 10m3/u pomp. Er is meer dan genoeg beluchting, die mede zorgt voor een stevige flow en voor een goede afvoer van vuil richting het diepste punt. Omdat ik toch bang ben voor afvalophoping in de plantenfilter en als gevolg daarvan bacteriƫle problemen, wil ik deze zomer zelf een grote nieuwe meerkamerfilter gaan bouwen om de plantenfilter te vervangen. Mijn idee is om 3 aparte kamers te maken van ieder 250 liter, de eerste gevuld met borstels, de tweede een statisch bed met k1, de derde een bewegend bed.

Mijn vraag is nu als volgt: hoe kan ik het beste de omschakeling maken eenmaal de meerkamerfilter af is? Wat is de beste manier om de filter op te starten, wanneer hij op een al draaiende vijver wordt aangesloten?

Alvast bedankt!

Thijs

Bas42

Welkom Thijs. Begrijp dat je nu alleen filter met een plantenfilter met een flow van 10 m3/uur? Ik neem aan dat je ook regelmatig je waterwaarden meet?
Je combinatie voor je meerkamerfilter ziet er goed uit. Je zou nog kunnen overwegen om er bv een sieve voor te zetten zodat je je meerkamerfilter nog optimaler kunt inrichten (bv 1e kamer SB, 2e kamer BWB en 3e kamer (beluchte) matten. Tegenwoordig worden regelmatig 2e hands zeven aangeboden tegen een hele schappelijke prijs. Groot voordeel van een sieve tov borstels is aanzienlijk minder onderhoud.
Het medium voor je BWB kun je vooraf al "indraaien" in een aparte beluchte kuip met af en toe een klein scheutje ammoniak als voeding. Als je filter klaar is kun je dit medium bijplaatsen cq overzetten.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Thijs

Hoi Bas,

Ja klopt, ik filter alleen maar via een grote plantenfilter momenteel, met een inhoud van een paar kuub. Het water gaat dus 1 keer per uur rond, en loopt terug over in de vijver.

Ik meet inderdaad ook geregeld mijn waterwaardes, die zijn zeker na het toevoegen van extra beluchting constanter geworden. Ik ververs 1x in de week minstens 10 procent. Het water is kraakhelder en eigenlijk mag ik niet klagen. Maar ik wil een iets gebruiksvriendelijker systeem maken en voorkomen dat ik ooit met een bacterieel probleem kom te zitten.

Een sieve heb ik ook al naar zitten kijken als voorfilter inderdaad. Ik ga het nog eens bekijken en houd jullie op de hoogte.

Bedankt voor de uitleg.

Thijs

Perry

Welkom Thijs

Ik zou idd ook iets van een goed voorfilter erop zetten anders ga je dat zeker nog doen in de toekomst
Een sieve zoals Bas al zegt zijn hele fijne en goede voorfilters

Doet de mukashi het goed ??

Thijs

Hoi Perry

Ik denk inderdaad dat ik er een simpele sieve voor ga zetten, op marktplaats staan er best veel die volgens mij goed genoeg zijn voor een kleine vijver met klein bestand. Er zitten momenteel 6 koi op een dikke 10 kuub. 5 tussen de 30-50 cm en 1 kleinere.

De Mukashi groeit als hardste, ondanks dat het een man is, hier is een foto van de aankoop. Wel is hij flink donkerder geworden buiten, waardoor ook het vlekje op zijn kop veel zichtbaarder is geworden. Het karakter is wel echt fantastisch, binnen een week hing ie al aan m'n vingers. Bij aankoop eind april 37 cm, nu schat ik hem tussen de 42-45, de body is ook mooi verbeterd.

Ik zal binnenkort wel eens een fatsoenlijke foto proberen te maken, misschien dat ik dan die Tancho ook wel laat zien Perry!

Thijs