HET GROTE OUDE VIJVER TOPIC

Started by Perry, June 06, 2020, 22:57:03 PM

Previous topic - Next topic

Perry

Vele van ons hebben al meerdere vijver gehad verwacht ik en dat zette me aan het denken om er een topic over te maken.
Dus bij deze show hier je oude vijver of voor sommige vijvers.
Groot of klein slecht of goed of zelfs lelijk laat die oude foto's nog eens voorbij komen hier in dit topic
Met techniek of zonder maakt ook al niet uit eventueel wat info erbij


Hier mijn eerste vijver waar ik iets meer plek had voor een vijver dan nu helaas  :D

15kub Gefilterd met een ultrasieve en de bekende budget 3-kamer filters die ik flink aangepast had ;D
Dak wat in de pergola zat kon ik laten zakken in de winter en zo had ik een kap erop  8)
Had op een gegeven moment zelfs een cv ketel op de vijver wat ik achteraf beter nu had kunnen hebben  :'(

Heb er ook nog wat foto's van de bouw bij zitten dus zal ze een beetje op volgorde zetten

Perry


WouterC

De eerste jaren altijd gewoon los folie in de grond gehad met een drukfilter erbij. Toen begon de interesse in de koi dus het filter vervangen, maar al snel merk je dan dat de vijver ook op de schop moet. 4 jaar geleden deze vijver gebouwd, helaas maar 2 jaar van kunnen genieten want toen zijn we verhuisd. Technisch gezien is mijn huidige vijver beter, maar vond de oude eigenlijk mooier.

Dennis

Hier nog wat oude fotos terug gevonden,.Was mijn eerste koivijver,na altijd een vijvertje van 2,5m3 met goudvissen gehad te hebben.
Dit was een 18m3 vijver met de folie los op het zand,pompgevoed met een zeef en een 3 kamer filter.in de eerste winter geen overkapping gebruikt,zoals je kunt zien op de foto

Stefan V

Leuk topic en leuk om te zien hoe ieders hobby ontwikkeld in de jaren.

Ik ben begonnen in mijn vorige woning met het plan voor een vijver. Vroeger had ik thuis een vijver waar van alles door elkaar zwom. Daar ging geregeld wat mis en als daar nu aan terug denk heb ik daar veel van geleerd. Hoewel mijn eerste Eigen vijver kwam met zelf folie gelegd en gebouwd van oude bestrating. De vijver was ongeveer 5,5 kuub en draaide op een Sansai kamerfilter pompgevoed. Leuk vijvertje om te beginnen maar kreeg al snel door dat de folie niet goed zat en hierdoor problemen ontstonden.

Na 2 jaar ben ik gaan verbouwen naar een 12 kuub  bak gebouwd van sandwichpanelen. Hier kwam het filter in gravity opstelling en is de bak gelast op locatie dus geen plooien meer.
Draaiend op een bodemdrain en skimmer ging dit toch best mooi. Er stond een ultrasieve op met een superbead,.

Vanwege de eigen zaak van mijn vriendin en de wens om wat groter te wonen zijn we vorig jaar verhuisd. De vijver die dus net af was achter gelaten :o
Nu zwemmen de vissen in een grote polyester bak van zo'n 4,5 kuub zwem ruimte en 6 kuub met intern filter aan water.
De plannen voor de vijver zijn vol in de maak en heb daar ook een topic over aangemaakt hier op het forum. Verwachting is dat die nu zo'n 25 kuub gaat worden met een wat organischere vorm dan mijn vorige.

Benieuwd naar ieder zijn ontwikkeling aan vijver in dit topic! Leuk!

Stefan V


Fredb

Ja; leuk :y:
Ik moest ff graven hoor. Dat wij hier kwamen wonen, was er een gat met blauw zwembad plastic, met een waterlelie. Deze heb ik toen wat dieper gemaakt, en folie er in. Beekje er omheen, en eigenlijk best goed gelukt vond ik zelf. Een pompje in het diepe (60cm ongeveer) gedeelte naar het beekje. Filter had ik nog nooit van gehoord. Achteraf goed dat er veel grind in het beekje lag :)