News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Plannen "koihuis"

Started by WouterC, May 08, 2020, 17:37:30 PM

Previous topic - Next topic

WouterC

Dat klopt zeker Bas. Daarnaast is het natuurlijk ook nog zo dat er zonder isolatie of verwarming gewoon vorst op zal treden in de kas gedurende de winter, waarmee het doel van dit idee een beetje gemist wordt. Extra verwarmen of verkoelen was niet perse de insteek van dit idee.

Het doel is namelijk om een ruimte te creëren waar je het hele jaar prettig kunt zitten en daar wil ik de vijver graag bij betrekken. Deze ruimte hoeft dan ook niet perse voor de koi verwarmd te worden in de winter, voor wanneer er gebruik gemaakt wordt van de zithoek kan een infraroodpaneel/heater oid. wellicht volstaan. Het doel is wel om met deze ruimte meteen een stabielere omgeving te creëren voor de koi en ook in de winter zonder een overkapping te kunnen genieten van de hobby.

Ik heb zeker al gekeken naar het kostenplaatje, tot nu toe voornamelijk wanneer het zou gaan om het plaatsen van een kas. Ik weet niet of de kosten van de beide opties ver uit elkaar liggen. Het is uiteraard een extra kostenpost bij het bouwen van een vijver, maar iets van een veranda zou er altijd komen. Vind dit een grote meerwaarde hebben met ons klimaat. Ik woon nu nog bij mijn ouders (bijna klaar met studeren) en zit hier ook bijna dagelijks in de veranda. De vijver hierbij betrekken is dus uiteindelijk niet veel duurder denk ik, er zijn alleen wel heel wat extra zaken om rekening mee te houden.

Goeie tip Bundeltje, wellicht ga ik daar binnenkort eens kijken!

Bas42

Quote from: WouterC on May 19, 2020, 00:47:41 AM
Dat klopt zeker Bas. Daarnaast is het natuurlijk ook nog zo dat er zonder isolatie of verwarming gewoon vorst op zal treden in de kas gedurende de winter, waarmee het doel van dit idee een beetje gemist wordt. Extra verwarmen of verkoelen was niet perse de insteek van dit idee.

Het doel is namelijk om een ruimte te creëren waar je het hele jaar prettig kunt zitten en daar wil ik de vijver graag bij betrekken. Deze ruimte hoeft dan ook niet perse voor de koi verwarmd te worden in de winter, voor wanneer er gebruik gemaakt wordt van de zithoek kan een infraroodpaneel/heater oid. wellicht volstaan. Het doel is wel om met deze ruimte meteen een stabielere omgeving te creëren voor de koi en ook in de winter zonder een overkapping te kunnen genieten van de hobby.

Ik heb zeker al gekeken naar het kostenplaatje, tot nu toe voornamelijk wanneer het zou gaan om het plaatsen van een kas. Ik weet niet of de kosten van de beide opties ver uit elkaar liggen. Het is uiteraard een extra kostenpost bij het bouwen van een vijver, maar iets van een veranda zou er altijd komen. Vind dit een grote meerwaarde hebben met ons klimaat. Ik woon nu nog bij mijn ouders (bijna klaar met studeren) en zit hier ook bijna dagelijks in de veranda. De vijver hierbij betrekken is dus uiteindelijk niet veel duurder denk ik, er zijn alleen wel heel wat extra zaken om rekening mee te houden.

Goeie tip Bundeltje, wellicht ga ik daar binnenkort eens kijken!
Helder verhaal. Ik denk dat je dan met een geode ventilatie een heel eind kunt komen en misschien nadenken over wat zonwering in gevallen van heel hete zomers (denk aan wat afdekking van het glas om de zon wat buiten te houden.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Stefan V

Je kan natuurlijk ook altijd overwegen je kas met polycarbonaat te bouwen, dan heb je misschien een mooie tussen oplossing.

Het voordeel van een kas is dat er met een mooie zonnige dag (ook in de winter) de temperatuur sneller oploopt. Om flinke afkoeling in de avond te voorkomen zou je dus een doek kunnen ophangen die de uitstraling naar buiten toe flink verminderd. Het water blijft dan (net als bij een winterkap) langer warm en zal ook het klimaat in de serre warmer houden. (afhankelijk van wateroppervlak in relatie met kas oppervlak natuurlijk)

WouterC

Werken met een energiedoek en een zonwerend doek lijkt nog steeds interessant maar de voorbeelden die ik zie van energiedoeken zijn eigenlijk allemaal gebaseerd op grootschalige kwekerijen. Daarom is het voor mij als leek lastig om een goed beeld te krijgen de werking/effect van zo'n energiedoek in een kleine kas. Als middels een zonwerend doek, energiedoek en ventilatie het hele jaar een goede temperatuur voor de koi te realiseren is, dan zie ik dat zeker zitten.

Madinees

Ik denk dat als je een stabiel klimaat wilt houden je niet om een geautomatiseerde besturing heen kan (ruiten, schermdoek en verwarming). Prachtig project maar wordt al snel duur denk ik.

WouterC

Ruiten automatiseren lijkt redelijk makkelijk en niet al te duur standaard geleverd te kunnen worden wanneer je een kas bestelt, dit wil ik dus ook zeker doen wanneer ik voor een kas kies. Over de doeken in tuinkassen kan ik weinig vinden, laat staan het automatiseren hiervan. Ik denk dat het ook wel te doen is om dit handmatig te regelen overigens, al is dit dan meer per jaargetijde dan per dagdeel. Een verwarming wil ik eigenlijk niet aan beginnen. Als ik in ieder geval minimaal het effect van een standaard polycarbonaat winterkap kan realiseren met de kas in de winter ben ik wel tevreden.

Kosten moeten natuurlijk wel beheersbaar blijven. Hierbij vind ik vind ik de aanschaf niet zo'n probleem maar maandelijkse elektriciteit-/stookkosten wil ik wel minimaal houden.

Het blijft wel een soort van droom om dit plan te gaan realiseren maar ik merk dat het wel iets is om goed over na te denken voordat je het gaat bouwen. Zijn toch een aantal zaken waar rekening mee gehouden moet worden.