News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Plannen "koihuis"

Started by WouterC, May 08, 2020, 17:37:30 PM

Previous topic - Next topic

Perry


WouterC

Heb me verdiept in wat er allemaal mogelijk is met een kas, denk dat automatisering voor het openen en sluiten van ramen vrij eenvoudig moet zijn. Dat maakt het wat gemakkelijker om de temperatuur goed te houden. Daarnaast denk ik dat de combinatie van een energiedoek en een zonwerend doek ideaal is om goed voorbereid te zijn op zomer en winter. Automatisering hiervan heb ik nog niet gevonden. Een goed adres is altijd welkom! Wil binnenkort ergens informatie gaan winnen, ben met name heel benieuwd hoe goed de temperatuur te regelen is in zo'n kas.

WouterC

Wat ik trouwens ook had gelezen is dat mensen in de winter emmers water in hun kas zetten om de warmte van overdag vast te houden in de nacht. Het water zou deze warmte dan afgeven aan de omgeving. Zou de vijver in de winter dan zelf zorgen voor een aangename temperatuur in de kas? Klinkt eigenlijk te mooi om waar te zijn.

Madinees

Ik werk in de internationale kassenbouw maar we doen alleen grootschalige projecten.
Dit bedrijf doet veel hobbykassen en heeft een goede reputatie: https://batisthobbykassen.nl/

Om de luchtvochtigheid te verlagen wordt er tegenwoordig veel gewerkt met ventilatoren.
https://www.onderglas.nl/vochtafvoer-met-droge-lucht-van-boven-scherm-lijkt-effectief/
Je kunt ook aan mechanische koeling denken maar dat is nogal overdreven denk ik.

Daarnaast kan het interessant zijn om bv met zonnepanelen te werken op het dak.
Je hebt tegenwoordig glas met deels zonnepanelen.

WouterC

Die partij was ik toevallig al tegen gekomen tijdens het zoeken naar geschikte kassen, goed om te weten dat dit bedrijf een goede reputatie heeft.

Gebruik van zonnepanelen is ook zeker iets om over na te denken, lichtinval is ook niet overal nodig.

Eerder in dit topic gaf je trouwens het advies om glas te nemen met voldoende dikte, ik zie dat er veel met 4mm gewerkt wordt. Is dit voldoende?

WouterC

Heeft er iemand ervaring met een hdpe vijver? Ben dit aan het overwegen vanwege de eenvoud en het lijkt mij erg duurzaam. De lage isolatiewaarde tov sandwichpanelen maakt ook minder uit in de kas lijkt me. Kortom hdpe bak het overwegen waard of niet doen?

Bas42

Bedoel je een prefab HDPE-bak? Volgens mij zijn er legio voorbeelden. Het bouwt lekker snel. Volgens mij zijn er wel grote kwaliteitsverschillen dus zou je er wel goed in verdiepen. Ook met name tav verstevingsbalken om de vorm te behouden (wordt veel steigerpijp gebruikt). Gemak van installatie hangt natuurlijk ook sterk af van de bereikbaarheid waar de vijver moet komen. Je hebt hier toch een stevige kraanwagen of kraan voor nodig. Maar zeker met de door jou genoemde afmetingen een serieuze optie.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

WouterC

Inderdaad een prefab bak Bas. Inderdaad wel zaak om een goede bouwer hiervan te vinden, anders zou die duurzaamheid misschien wel eens tegen kunnen vallen. Even uitzoeken wat zo'n bak moet kosten.

Perry

In Veghel schijnt een hele goede te zitten
Maar zijn vaak niet goedkoop

Bas42

Quote from: Perry on May 13, 2020, 22:49:19 PM
In Veghel schijnt een hele goede te zitten
Maar zijn vaak niet goedkoop
Ik heb er geen ervaring mee maar weet wel dat goedkoop vaak duurkoop is .... En met een vijver die gaat zetten agv de waterdruk wordt je niet vrolijk. Dan is een oplossing vaak een veelvoud van de besparing die je in eerste instantie dacht te hebben. Dus navraag bij ervaringsdeskundigen is in deze niet verkeerd. Volgens mij zijn er ook voldoende vijverbouwtopics op dit forum en/of elders waar gewerkt is met een HDPE-bak. Veel wijsheid en houd ons aangesloten in dit forum zodat toekomstige hobbiesten deze info weer kunnen gebruiken  :y:
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

WouterC

Ben ook zeker niet perse op zoek naar de goedkoopste optie, het moet gewoon goed zijn. Als ik tot nog voor een hdpe bak wil gaan laat ik me goed informeren. Zal jullie dan ook zeker op de hoogte houden.

WouterC

Wat betreft het "koihuis" ben ik toch weer aan het twijfelen geslagen. Ik heb me wat verdiept in de isolatiewaarde van een kas en mij lijkt dat de temperatuursschommelingen te groot worden. In de zomer lees ik dat temperaturen van 40/50 graden geen uitzondering zijn, terwijl het snachts hard kan afkoelen omdat 4mm glas de warmte niet echt kan vasthouden.

Wat betreft de isolatie lijkt het me beter te kiezen voor een achterwand van sandwichpanelen, dak en zijwanden van polycarbonaat en voorzijde een glazen schuifwand zoals vaak gebruikt voor tuinkamers. Deze glazen schuifwand biedt dan de mogelijkheid om op hele warme dagen één van de lange zijden zo goed als volledig open te zetten.

Benieuwd of jullie mij kunnen volgen in deze gedachtegang, of dat jullie hier een andere kijk op hebben.

Bas42

Er zit natuurlijk wel een vertraging in de warmteoverdracht vanuit de lucht naar het water en vv. Maar ik kan je zorg delen dat zeker met de steeds warmere zomers er momenten zijn dat de temperatuur in de kas wel heel hoog oploopt met alle consequenties van dien. Klimaatbeheersing is in zo'n geval echt wel een dingetje om over na te denken. En als je allerlei voorzieningen moet gaan treffen wordt het hele project mogelijk ook onevenredig duur .... Lastige afweging.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Budeltje

Wellicht moet je hierover eens bij Kyoto Koi in Merselo gaan praten. Die hebben heel hun koihandel in een kas. Geen glas volgens mij maar daar ben ik niet zeker van.

Perry

Heb je ook al eens naar het kostenplaatje gekeken  :-\