News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Plannen "koihuis"

Started by WouterC, May 08, 2020, 17:37:30 PM

Previous topic - Next topic

WouterC

Hallo,

Wanneer het precies gaat gebeuren weet ik niet, maar ergens in de komende 3/4 jaar zal ik gaan verhuizen. Op deze nieuwe locatie wil de hobby een keer op een andere manier aan gaan pakken, ik wil namelijk een "koihuis" gaan bouwen. De vijver zal niet (veel) groter worden dan nu, de afmetingen zullen 4x2x1,5 worden. 12m3 lijkt mij voldoende voor 6 tot max 7 koi. Ondanks dat het nog even gaat duren heb ik al een beeld hoe het eruit zal moeten gaan zien (zie afbeelding) en daarbij komen de nodige vragen naar boven.

Voor het bouwen van het koihuis heb ik 2 opties in gedachte, namelijk het plaatsen van een kas of bouwen met sandwichpanelen en polycarbonaat platen als dak. Voor het oog lijkt een kas me de beste optie, maar als ik wil verwarmen (weet ik nog niet) is de andere optie wellicht een betere keuze. Ik kan me namelijk voorstellen dat de combinatie van sandwichpanelen en polycarbonaatplaten beter isoleert dan een glazen kas? En komt er met de sandwich/polycarbonaat wel genoeg licht binnen voor het beni van de koi?

Dilemma 2: momenteel filter ik dmv een trommel, maar voor mijn gevoel kies ik liever voor een statisch bed als voorfilter. Enerzijds omdat dit ook een biologische werking heeft en anderzijds omdat hier eigenlijk nooit een probleem bij kan optreden omdat er geen techniek bij komt kijken. Toch heb ik nu een trommel omdat er blad in de vijver valt, dit gaat niet goed bij een statisch bed. Klopt het dat een statisch bed bij een binnenvijver geen (grofvuil) voorfiltratie nodig heeft, of zie ik iets over het hoofd?

En dan mijn laatste vraag voor nu, kan ik bij een binnenvijver een skimmer achterwege laten? De vijver wordt namelijk maar 12m3 en mij lijkt een 2e bodemdrain nuttiger dan een skimmer.

Hopelijk willen jullie vast een beetje meedenken bij mijn plannen  :)

Wouter

Dennis

Hallo Wouter,ik denk dat je wel veel uitwerpselen van de vissen in je statisch bed krijgt,ik zou er nog een zeef voor zetten als je geen trommel wil.En er voor zorgen dat je het statisch bed goed kunt spoelen.Een skimmer zou ik zeker plaatsen om het oppervlak schoon te houden van eventueel stof of schuim.

Madinees

Eens met Dennis. Verder zou ik voor een kasconstructie gaan met voldoende dik glas.
Je zou een een energie scherm voor de winter kunnen nemen, kun je dichtdoen als het donker en koud is.
(Zo doen we het ook bij grootschalige tuinbouwprojecten).

Perry

In een glazen kas kan het wel aardig oplopen met de temperatuur

Skimmer zou ik gewoon plaatsen

WouterC

Kas lijkt me veel mooier dus dat is goed om te horen.

Een statisch bed kan fijn vuil als ontlasting goed hebben dacht ik toch? Ik dacht dat voornamelijk blad en draadalg een probleem vormen. Als er naast een statisch bed nog een voorfilter nodig is dan zou ik toch weer voor een trommel gaan.

En als ik een skimmer plaats, is 1 drain op 4 bij 2 meter voldoende? 2 drains en een skimmer op 12m3 is te weinig stroming in de leidingen lijkt me.

Dennis

Een statisch bed kan de uitwerpselen goed afvangen,alleen dat blijft overal aan vast plakken,en gaat in je filtermedia zitten,dus deze zal je zeer goed en regelmatig moeten spoelen.
Je zou ook nog 2 drains van 63 en een skimmer kunnen plaatsen,dan hou je wel genoeg flow in je leidingen,alleen deze zijn er volgens mij niet belucht.
Ik zou je kas niet volop in de zon zetten en eentje waar je de ramen van open zetten,anders word het wel heel erg warm zoals eerder gezegd.
Als je de opstelling van de tekening aanhoud zou ik de andere drain belucht maken,die staat het verst van je retour af,daar heb je vaak toch al wat stroming in het water.

WouterC

Hmm dat is dus nog even iets om over na te denken, ik had even gekeken naar de aanpak in een aantal koihuizen in Japan. Is misschien geen echt vergelijkingsmateriaal, maar hier zie ik geen skimmers zitten. Misschien ook eens op letten hoe dit bij koizaken gedaan wordt.

Wat betreft de temperatuur in de kas wilde ik inderdaad zorgen voor voldoende mogelijkheden om te kunnen luchten. Bij mooi weer zal de schuifdeur altijd open zijn en denk dat er wel meer ramen in komen die open kunnen. Ben nog aan het twijfelen of de kas van glas of polycarbonaat zal worden, polycarbonaat zal namelijk meer isoleren in de winter lijkt me.

Op de tekening heb ik de achterste drain als belucht gezet zodat het zicht op de vissen bij de zithoek beter is. Kan er natuurlijk ook voor kiezen om lucht uit te zetten met een afstandsbediening voor het zicht.

Dennis

Je zou ook een overloop in de vijver kunnen plaatsen,die je aansluit op het riool,als je dan een aantal keren per dag water ververst loopt het overtollige water daar in, inclusief je oppervlak vervuiling.
Dat heb ik in mijn opgroeibak ook zo gedaan,aan de ene kant van de bak de waterinlaat aan de andere kant de overloop,nadeel is hij loopt niet continu,dus je hebt af en toe wat oppervlak vervuiling,of je moet continu gaan verversen

Bas42

Quote from: Dennis on May 10, 2020, 06:26:03 AM
Je zou ook een overloop in de vijver kunnen plaatsen,die je aansluit op het riool,als je dan een aantal keren per dag water ververst loopt het overtollige water daar in, inclusief je oppervlak vervuiling.
Dat heb ik in mijn opgroeibak ook zo gedaan,aan de ene kant van de bak de waterinlaat aan de andere kant de overloop,nadeel is hij loopt niet continu,dus je hebt af en toe wat oppervlak vervuiling,of je moet continu gaan verversen
Dit zou idd een prima oplossing kunnen zijn. Als de vijver middels een kas volledig is afgesloten van de buitenwereld krijg je ook geen inwaaiend vuil en nauwelijks stof. Door de beluchting wordt het beetje stof toch al vermengd dus de oppervlaktevervuiling zal erg meevallen verwacht ik. Door een kleine overloop en bv een automatische verversing spoelt het beetje vuil zo mee de riolering in ....
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Stefan V

super tof idee! ik zou dan ook zeker voor een kas constructie kiezen!

Voor de afkoeling kun je inderdaad een energiedoek installeren. Ik zou wel een automatische sturing hierop installeren als dit mogelijk is. Zo kun je gemakkelijk sturen op klimaat met het open en dichtdoen van het doek en de ramen.
Als je naast sturing op temperatuur ook een sturing op luchtvochtigheid installeert zal je een aangenaam klimaat kunnen creeeren.
Als je namelijk het energiedoek sluit en gaat verwarmen binnen dan zal de luchtvochtigheid zeer snel stijgen door de vijver met het doek dicht.
Door af en toe af te luchten voorkom je een te hoge luchtvochtigheid en schimmelvorming etc..

Succes met het plan! ik volg het graag!

WouterC

Overloop zal er zeker in komen en verversen moet toch gebeuren, dus dat is helemaal niet zo'n gek idee. Wat Bas aangeeft mbt weinig vuil dat in de vijver waait is de reden waarom ik denk dat een 2e drain een grotere meerwaarde heeft dan een skimmer. Merk je dat er toch oppervlakte vervuiling is in je opgroei Dennis?

Van deze technieken heb ik (momenteel nog) geen kennis, maar dat is zeker interessant Stefan. Is dit redelijk eenvoudig te realiseren/automatiseren? Ik wilde je al een bericht sturen over wat het best is wat betreft licht bij de keuze tussen glas of polycarbonaat. Dacht dat ik ooit gezien had dat je hier metingen mee hebt gedaan? Ben benieuwd wat jij zou kiezen voor de kas tussen glas en polycarbonaat.

In ieder geval tof dat jullie meedenken en met ideeën komen!

Dennis

Op zich valt het vuil hier mee,op dit moment alleen wat kleine schuim plekjes,maar ik laat de kraan hier ook 3 keer per dag 6 minuten lopenen dan verdwijnt het meeste wel de overloop in.Ik denk als ik dit niet doe er wel grotere plakaten schuim ontstaan.Ik heb mijn bak ook in de schuur staan, en daar word ook nog wel eens wat geknutseld of gezaagd,dan heb je gelijk ook wat meer stof,wat in het water terecht kan komen.

Perry

Waaraan moet ik denken bij een energiedoek??

Stefan V

Quote from: WouterC on May 10, 2020, 14:04:14 PM
Van deze technieken heb ik (momenteel nog) geen kennis, maar dat is zeker interessant Stefan. Is dit redelijk eenvoudig te realiseren/automatiseren? Ik wilde je al een bericht sturen over wat het best is wat betreft licht bij de keuze tussen glas of polycarbonaat. Dacht dat ik ooit gezien had dat je hier metingen mee hebt gedaan? Ben benieuwd wat jij zou kiezen voor de kas tussen glas en polycarbonaat?

Het zijn geen ingewikkelde technieken, maar ben helaas geen deskundige op dit detail vlak. Ik weet wel dat er in de tuinbouw heel veel van deze technieken gebruikt gemaakt word en dat er tegenwoordig heel veel bedrijfjes zijn die hun eigen regelkasten maken tegen een scherpe prijs. Mocht je hier interesse in hebben kan in best wat partijen doorgeven. Een kassenbouwer kan dit ook zeker voor je regelen! Misschien ook heel interssant om bij dergelijke partijen een stuk 2e hands kas op te vragen, er worden er heel veel afgebroken die als kleinere delen voor hobbyisten weer worden opgebouwd.

Wat betref licht doorlaatbaarheid is glas meestal veel beter. Mits goed schoongehouden natuurlijk! Er zijn wel kunststoffen die goed licht doorlaten tegenwoordig. Maar die zijn meestal ook erg dun.

Stefan V