Opgroei faciliteit van BRAMCOST

Started by BramCost, April 18, 2020, 21:29:04 PM

Previous topic - Next topic

BramCost

Goedenavond,

Vandaag ben ik begonnen met de bouw van mijn opgroeibak.
de bak zal inwendig 188X80X110 zijn.

Ik bouw de bak op met onder en boven een U profiel 5mm
6 CM sandwichpanelen en halverwege een 3CM koker van 5mm dik.

De bak zal draaien op een 5m3 pomp tot ik weer een gaatje vind voor een regelbare pomp.
Filter een Sansai trickle gevuld met Bacteria home en Bio Crystal.






Tips en commentaar graag!
13m3 - Biodrum 30 - 5 Koi

BramCost

13m3 - Biodrum 30 - 5 Koi

Perry

Nog een mooi project om te volgen

Ga zo door  :y:

SjuulD

Succes ! Ziet er netjes uit.


Ik heb de U profielen deels in elkaar laten vallen  en vastgezet met zelftappers met een overlapping. Dat werkt erg prettig en zet het echt heel goed vast .

Mvg

Vijver ongeveer 24m3  Ub-100 , ultrasieve , Auga 30.000

6 bewoners.

BramCost

Bedankt voor de Reacties!
Nog 2 vragen. Ik heb ook hoek lijnen, waar kan ik die het best plaatsen inwendig of uitwendig?


Ook nog een vraag qua folie, de kans is dat het regelmatig droog zal staan. Wat is handig een epdm zak of gewoon folie laten lassen?

Groeten
13m3 - Biodrum 30 - 5 Koi

Perry

Voor tegen het droog staan zou ik 4everflex zeggen
Maar diegene die dat komt doen bij je zal dat beter weten

Hoeklijnen zou ik binnen en buiten houden

BramCost

Ik ga eens wat informeren qua folie.
Bedankt!
13m3 - Biodrum 30 - 5 Koi

Croesmaster

Quote from: Perry on April 19, 2020, 12:04:09 PM
Voor tegen het droog staan zou ik 4everflex zeggen
Maar diegene die dat komt doen bij je zal dat beter weten

Hoeklijnen zou ik binnen en buiten houden

Sowieso aan de buitenkant want daar komt de meeste druk op te staan. Beter zoals Perry aangeeft, aan beide kanten. Nu kan je er nog bij. Beter save than sorry.

Bas42

Quote from: Croesmaster on April 19, 2020, 22:00:37 PM
Quote from: Perry on April 19, 2020, 12:04:09 PM
Voor tegen het droog staan zou ik 4everflex zeggen
Maar diegene die dat komt doen bij je zal dat beter weten

Hoeklijnen zou ik binnen en buiten houden

Sowieso aan de buitenkant want daar komt de meeste druk op te staan. Beter zoals Perry aangeeft, aan beide kanten. Nu kan je er nog bij. Beter save than sorry.
Ik zou nog om een andere redden kiezen voor buitenkant. Je krijgt hier toch weer verbindingen. Je wilt zo'n glad mogelijk oppervlak aan de binnenzijde van je bak (ondanks beschermdoek). Elk uittstekend schroefje of naadje vergroot de kans op lekkage .... Vind de oplossing van Sjuul voor een q-bak overigens ook wel chique. Door het overlappen van de U-profielen en deze aan lekaar bevestigen hoef je niet te lassen en staat idd als een huis.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

BramCost

Bedankt voor alle tips!
Ik kies er inderdaad voor om alleen de buitenzijde de hoekprofielen te doen. Om de rede dat ik ze toch niet wil zien in het folie.

Qua folie heb ik toch gekozen voor epdm. Dit kost minder. En ook zeker qua tijd.

13m3 - Biodrum 30 - 5 Koi

BramCost

Hierbij weer een kleine update. 3 panelen geplaatst. Nu eerst de doorvoer in de hoek voor de overloop.

13m3 - Biodrum 30 - 5 Koi

Perry


Croesmaster

Komt helemaal goed zo te zien. Als alles staat dan heb je een dijk van een quarantaine bak. Ik heb op deze manier mijn filterput gemaakt. Oerdegelijk. :y:

Bas42

Voor mij heeft de q-bak / opgroeibak echt een nieuwe dimensie gegeven aan de koi-hobby. Afgelopen winters continue vissen gehad in de bak waardoor de hobby verlengd wordt qua seizoen en eigenlijk geen rustpauze in de winterperiode meer kent. Kan het iedereen aanraden.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

BramCost

Ik ben ook heel benieuwd hoe dit zich ontwikkeld in de winter.

Heel veel zin in in iedergeval.
Heb vandaag nog wat kunnen doen, niet de doorvoer voor overloop... wilde er mee beginnen maar bedacht me de koker rondom in het midden moet eerst anders is dat weer stoeien.

De bak is voorzien van panelen! Nu eerst maar de U profielen bovenop lassen. Daarna de doorvoeren.

Wat zouden jullie doen? Naast de retour vanuit de trickle nog extra doorvoer voor alleen stroming? Die zal niet via een filter lopen.
Groeten
13m3 - Biodrum 30 - 5 Koi